Jump to content

Συνέντευξη Διονύση Π. Σιμόπουλου στο AstroVox


Προτεινόμενες αναρτήσεις

DionysiosSimopoylos.jpg

 

Ο Διονύσης Π. Σιμόπουλος είναι διευθυντής του Ευγενιδείου Πλανηταρίου. Έχει συμβάλλει τα μέγιστα στην εξάπλωση της αστρονομικής γνώσης στο κοινό τις τελευταίες δεκαετίες, τόσο μέσω της ανεκτίμητης προσφοράς του Ευγενιδείου Πλανηταρίου όσο και με αναρίθμητες ομιλίες σε κάθε γωνιά της Ελλάδος, βιβλία και άρθρα στον περιοδικό τύπο. Σε αυτή τη συνέντευξη απαντάει στις ερωτήσεις του AstroVox και μοιράζεται μαζί μας την εμπειρία από τη διαδρομή του.

 

AstroVox: Το όνομά σας έχει συνδεθεί με το Ευγενίδειο Πλανητάριο. Μπορείτε να μας πείτε σχετικά με τη γενικότερη προσφορά του Πλανηταρίου όλα αυτά τα χρόνια;

Διονύσης Π. Σιμόπουλος: Πρώτα απ’ όλα να ξεκαθαρίσουμε κάτι που, αν και αυτονόητο, συνήθως δεν είναι! Θέλω να πω, δηλαδή, ότι στο Πλανητάριο, και γενικότερα στο Ίδρυμα Ευγενίδου, εργαζόμαστε 110 περίπου άτομα καθένα από τα οποία συνεισφέρει με τον δικό του τρόπο και στον δικό του τομέα στο όλο έργο και τις δραστηριότητες του Ιδρύματος όλα αυτά τα 55 χρόνια της λειτουργίας του. Πάντοτε, λοιπόν, έβλεπα την δική μου «αναγνωρισημότητα» απλώς ως εκπρόσωπος όλων αυτών των συνεργατών. Επί πλέον, θα πρέπει επίσης να επισημάνω εδώ ότι για όλες του τις δραστηριότητες το Ίδρυμα δεν έχει επιβαρύνει ούτε κατά μία δραχμή, ή ένα ευρώ, την Πολιτεία και τον Έλληνα φορολογούμενο, χάρη στα κληροδοτήματα που άφησαν οι αείμνηστοι εθνικοί μας ευεργέτες Ευγένιος Ευγενίδης και Μαριάνθη Σίμου, αδελφή του Ευγενίδη. Όσον αφορά, τώρα, στη γενικότερη προσφορά του Ευγενιδείου Πλανηταρίου θα πρέπει να επισημάνω ότι από την πρώτη ημέρα της λειτουργίας του, στις 7 Ιουνίου του 1966, είχε ως στόχο να εκπληρώσει την επιθυμία και το όραμα του εθνικού μας ευεργέτη Ευγένιου Ευγενίδη «να συμβάλει εις την εκπαίδευσιν νέων ελληνικής ιθαγενείας εν τω επιστημονικώ και τεχνικώ πεδίω». Η εγκατάσταση του Πλανηταρίου, πραγματικό στολίδι και πόλος έλξεως για τους μαθητές και το ευρύτερο κοινό, θεωρήθηκε εξ αρχής ως ένα ζωτικό πρόγραμμα εθνικής εμβέλειας, με βασική επιδίωξή του την ποιοτική βελτίωση της επιστημονικής επιμόρφωσης του λαού μας. Ένα επιστημονικό κέντρο με πραγματικά σημαντική αποστολή και αντικειμενικό στόχο την εκλαΐκευση και διάχυση των επιτευγμάτων της επιστήμης και της τεχνολογίας. Στα τέλη της δεκαετίας του ’70 το Πλανητάριο είχε αναβαθμιστεί οπτικοπροβολικά και ήταν εφάμιλλο των καλυτέρων Πλανηταρίων του κόσμου. Οι παραστάσεις του γίνονταν όλο και πιο θεαματικές χάρη στις νέες τεχνολογίες, με τις οποίες συνεχώς εξοπλίζονταν, αλλά συγχρόνως άρχισε να μην περιορίζεται μόνο στην κτηριακή του εγκατάσταση. Έτσι την δεκαετία του ‘80 το Πλανητάριο επεξέτεινε τις δραστηριότητές του και πέρα απ’ αυτό, με επιμορφωτικά άρθρα και συνεντεύξεις στον ημερήσιο και περιοδικό τύπο, με εκπομπές εκλαϊκευμένης επιστήμης στην τηλεόραση, αλλά και με επιμορφωτικές διαλέξεις σε όλη τη χώρα. Τέθηκαν έτσι τα θεμέλια για την έντονη εξωστρέφεια στη δεκαετία που ακολούθησε με την δημιουργία πάνω από 500 επιμορφωτικών εκπομπών για την τηλεόραση σε πετυχημένες σειρές εκλαϊκευμένης επιστήμης, που παρακολούθησαν συνολικά εκατομμύρια μικροί και μεγάλοι θεατές. Από τις εκπομπές αυτές επηρεάστηκαν χιλιάδες μαθητές με τελικό αποτέλεσμα πολλοί από αυτούς σήμερα να διαπρέπουν σε διάφορα ακαδημαϊκά και ερευνητικά κέντρα της Ελλάδας και του εξωτερικού, όπως μας αναφέρουν οι ίδιοι κατά καιρούς. Κι έτσι το Ευγενίδειο Πλανητάριο μετετράπη σ’ ένα ενημερωτικό, εκλαϊκευτικό και εκπαιδευτικό κέντρο, το οποίο άρχισε να συμμετέχει, με έναν μακρόπνοο προγραμματισμό, σε δραστηριότητες μέσα στο κοινωνικό γίγνεσθαι αφού μόνο μέσω της πλατιάς συνεργασίας με την κοινωνία η λειτουργία του μπορούσε να πετύχει πραγματικά το σκοπό της και να αναπτυχθεί. Την τελευταία, μάλιστα, δεκαετία του 20ου αιώνα, όταν η ψηφιακή τεχνολογία και οι οπτικές ίνες καθιερώθηκαν ως οι νέες μέθοδοι αστρικών προβολών στο θόλο, δημιουργήθηκε ο νέος τύπος πλανηταριακών παραστάσεων με βιντεοπροβολείς ικανούς να παρουσιάζουν κινούμενες εικόνες, θύμιζαν κινηματογράφο μεγάλης επιφάνειας, και ήταν σε θέση να προβάλλουν σ’ ολόκληρο το θόλο εκατομμύρια άστρα και γαλαξίες στην ακριβή θέση και με το χρώμα που έχουν αυτά στο τρισδιάστατο Σύμπαν. Τώρα πλέον ολόκληρη η προβαλλόμενη στο θόλο εικόνα βρισκόταν σε κίνηση και δεν περιορίζονταν σε κάποια επιμέρους τμήματά του, καθιστώντας μ’ αυτόν τον τρόπο την όλη εμπειρία του θεατή ακόμα πιο εντυπωσιακή, αφού του πρόσφερε την αίσθηση της «ενσωμάτωσης» με τον προβαλλόμενο χώρο. Έτσι, ξεκίνησε η διαδικασία υλοποίησης του οράματος για ένα Νέο Πλανητάριο όπου τα νέα συστήματα αφενός μεν αντικατέστησαν τον κλασικό οπτικοηλεκτρομηχανικό προβολέα, αφετέρου επέκτειναν και την έκταση εξερεύνησης του Σύμπαντος. Αντί για μια τράπεζα πληροφοριών με 10.000 άστρα, το Νέο Ψηφιακό Πλανητάριο χρησιμοποιεί τους τελευταίους Αστρικούς Καταλόγους των διαστημικών και αστροφυσικών εργαστηρίων, οι οποίοι περιλαμβάνουν εκατομμύρια άστρα και γαλαξίες, απεικονίζοντάς τα τρισδιάστατα και έγχρωμα. Άλλες τράπεζες πληροφοριών επιτρέπουν την εξερεύνηση του Γαλαξία μας, όπως επίσης να δούμε πώς φαίνεται ο νυχτερινός ουρανός σε άλλα τμήματα του ηλεκτρομαγνητικού φάσματος, ακόμα και να ταξιδέψουμε ως τα όρια του Σύμπαντος. Σ’ αυτό το πλαίσιο και ύστερα από τέσσερα χρόνια κατασκευής το Νέο Ψηφιακό Πλανητάριο του Ιδρύματος Ευγενίδου άνοιξε τις πύλες του στο κοινό στις 3 Νοεμβρίου 2003. Από τότε και μέχρι σήμερα, το Πλανητάριο μετατράπηκε σε ένα από τα πλέον δημοφιλή αξιοθέατα ολόκληρης της χώρας, αφού στα πρώτα τρία χρόνια της λειτουργίας του υποδέχτηκε πάνω από 2.500.000 θεατές. Οποιαδήποτε αστρονομική έννοια ή οποιαδήποτε επιστημονική αρχή, είναι πια δυνατό να παρουσιαστεί με εύκολο και κατανοητό τρόπο στο κοινό του Πλανηταρίου, αρκεί ο παραγωγός μιας παράστασης να ξέρει πώς να την επεξηγήσει, οι καλλιτέχνες να μπορέσουν να αποδώσουν κατάλληλα την τρισδιάστατη απεικόνισή της στο σύστημα εικονικής πραγματικότητας και ο μουσικοσυνθέτης να μπορέσει να τη «ντύσει» με την κατάλληλη μουσική και τα ανάλογα εφέ. Έτσι ο θεατής έχει τη δυνατότητα να κατανοήσει πλήρως τα επιτεύγματα του θαυμαστού κόσμου της επιστήμης μέσα από αυτήν την ειδική μορφή ψυχαγωγικής επιμόρφωσης. Σε πρώτη φάση το Ίδρυμα πέτυχε απόλυτα τους στόχους του δημιουργώντας το μεγαλύτερο και καλύτερα εξοπλισμένο Πλανητάριο σε Ευρώπη και Αμερική, που συγχρόνως αποτελεί έναν δυναμικό φορέα, ο οποίος θα οδηγεί τις εξελίξεις και θα καταθέτει, με τη δράση του, νέες τεχνολογικές και εκπαιδευτικές προτάσεις. Σε κάθε περίπτωση, το Ευγενίδειο Πλανητάριο αποτελεί ένα παγκόσμιας κλάσεως κέντρο διάχυσης των επιστημονικών γνώσεων. Το βέβαιο είναι ότι όποια κι αν είναι η εξέλιξη του ψηφιακού μας μέλλοντος στον 21ο αιώνα, το Ευγενίδειο Πλανητάριο θα συνεχίσει να εμπνέει και να καινοτομεί, αντλώντας παράλληλα ό,τι καλύτερο μπορεί να προσφέρει ο κόσμος της «ψυχαγωγικής επιμόρφωσης».

 

Υπάρχει κάποιο περιστατικό που δε θα ξεχάσετε ποτέ από την επαφή σας με το κοινό;

 

Θα μπορούσα να σας αναφέρω κυριολεκτικά εκατοντάδες τέτοια περιστατικά, κυρίως κατά τη διάρκεια των ομιλιών που έκανα σ’ ολόκληρη τη χώρα, ή ακόμη και από τις επισκέψεις γονιών των οποίων τα παιδιά διέπρεψαν και έγιναν σημαντικοί ερευνητές ή καθηγητές πανεπιστημίων του εξωτερικού χάρη στην θετική επίδραση που είχαν, όταν ήσαν μαθητές, οι παραστάσεις του Πλανηταρίου ή οι διάφορες εκπομπές μας στην τηλεόραση ή ακόμη και τα διάφορα άρθρα που δημοσιεύτηκαν όλα αυτά τα χρόνια σε εφημερίδες και περιοδικά. Το περιστατικό, όμως, που θα έχει πάντα μιαν ειδική θέση στην καρδιά μου συνέβη μια Κυριακή απόγευμα, πριν από μερικά χρόνια. Την ημέρα εκείνη βρισκόμουν τυχαία στο Πλανητάριο όταν εμφανίστηκε ένα μισθωμένο λεωφορείο με επισκέπτες από την Εταιρεία Αστρονομίας Αγρινίου. Ένας απ’ αυτούς, γύρω στα 50, έτρεξε προς το μέρος μου, με χαιρέτησε εγκάρδια και μου είπε: «Είμαι αγρότης κι έχω τελειώσει μόνο το Δημοτικό. Αλλά θέλω να σας ευχαριστήσω θερμά γιατί όταν διαβάζω τα βιβλία και τα άρθρα σας, τα καταλαβαίνω όλα. Με έχετε συνδέσει με το Σύμπαν»! Τέτοιου είδους περιστατικά είναι για μένα η καλύτερη ανταμοιβή.

 

 

Η Αστρονομία πριν από περίπου 15 χρόνια έπαψε να είναι υποχρεωτικό μάθημα στα Λύκεια. Σήμερα δρομολογείται η πλήρης έξωσή του από το σχολεία. Πώς κρίνετε αυτή την ενέργεια; Θα συμμετείχατε σε μια προσπάθεια κατά της κατάργησης του μαθήματος της Αστρονομίας στο Λύκειο;

 

Πολλοί νομίζουν ότι το περιεχόμενο σπουδών, μαθήματα και ύλη, στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση διαμορφώνεται από τους εκάστοτε πολιτικούς υπεύθυνους, δηλαδή τους υπουργούς, υφυπουργούς και γενικούς γραμματείς του Υπουργείου Παιδείας. Εξ ου και η παρανόηση ότι για τον εξοβελισμό του μαθήματος της Αστρονομίας από την δευτεροβάθμια εκπαίδευση φταίει ο Αρσένης, ο Κοντογιαννόπουλος ή η Διαμαντοπούλου. Δυστυχώς το έργο αυτό εκτελείται από συμβούλους του υπουργείου και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, εκ των οποίων πολλοί φαίνεται ότι δεν έχουν την ίδια άποψη με όσους από εμάς θεωρούν την κατάρτιση των μαθητών σε θέματα επιστήμης και τεχνολογίας ιδιαίτερα σημαντική και για την χώρα, αλλά και για τους ίδιους τους μαθητές. Προσωπικά δεν μπορώ να φανταστώ έναν τελειόφοιτο Λυκείου, έναν κατά τα λεγόμενα ακαδημαϊκό πολίτη, που να μην γνωρίζει την διαφορά ενός άστρου από έναν πλανήτη, ή τι σημαίνει η κλίμακα ρίχτερ. Δεν λέω να γίνουν οι μαθητές αστροφυσικοί ή έστω ερασιτέχνες αστρονόμοι, αλλά υπάρχουν ορισμένες βασικές επιστημονικές έννοιες που πρέπει όλοι να γνωρίζουν, οποιαδήποτε κι αν είναι τα μελλοντικά τους επαγγελματικά σχέδια. Ούτε θεωρώ ότι είναι αναγκαστικά απαραίτητο ένα ξεχωριστό μάθημα Αστρονομίας, αλλά ένα μάθημα βασικών τουλάχιστον γνώσεων φυσικών επιστημών (αστρονομίας και γεωφυσικής-γεωλογίας) που θα έπρεπε οπωσδήποτε να περιλαμβάνεται στα μαθήματα της Α’ Λυκείου, ενώ η διδασκαλία του θα πρέπει να γίνεται με έναν τρόπο εποπτικό και εν πολλοίς από τους ίδιους τους μαθητές κάτω από την εποπτεία του καθηγητή. Αλλά αυτό είναι μια άλλη πάλι ιστορία. Σε τελική πάντως ανάλυση δεν θα με ενοχλούσε τόσο πολύ η αποβολή του μαθήματος της Αστρονομίας, εφ’ όσον η όποια «μεταρρύθμιση» κατόρθωνε να μάθει στους μαθητές «πώς να σκέφτονται»!

 

 

Η Ελλάδα σήμερα βρίσκεται σε κρίση. Οι δυσκολίες αυτές αγγίζουν την Παιδεία συνολικά αλλά και την αστρονομική δραστηριότητα. Τι θα προτείνατε σήμερα στα νέα παιδιά που ξεκινούν το δρόμο τους;

 

Το ίδιο ακριβώς που έλεγα και στα παιδιά μου: ότι θα πρέπει να ακολουθήσουν αυτό που τους υπαγορεύει η καρδιά τους. Να κάνουν κάτι που να αγαπούν. Να αγαπούν με πάθος. Να γίνουν «ερασιτέχνες», με όλη τη σημασία της λέξης, σε οτιδήποτε κι αν θελήσουν να ακολουθήσουν. Και να είστε βέβαιοι ότι και η επαγγελματική καταξίωση θα έρθει οπωσδήποτε, αργά ή γρήγορα, όσο δύσκολο κι αν φαίνεται αυτό όταν κάποιος ξεκινάει, και μάλιστα κάτω από τις σημερινές οικονομικές συγκυρίες που αντιμετωπίζει η χώρα μας. Γιατί, σας διαβεβαιώνω, ότι δεν υπάρχει χειρότερο πράγμα από του να ξυπνάει κάποιος το πρωί για να πάει σε μια δουλειά που απεχθάνεται.

 

 

Με τη δική σας καίρια συνεισφορά οι επιτυχόντες μαθητές του πανελλήνιου διαγωνισμού αστρονομίας μεταβαίνουν για ολιγοήμερη εκπαίδευση στη NASA. Πως ξεκίνησε το όλο εγχείρημα και, αρκετά χρόνια μετά, τι νομίζετε ότι έχει επιτευχθεί;

 

Η δική μου συνεισφορά περιορίζεται στις «γνωριμίες»! Γνώριζα ορισμένους κατάλληλους ανθρώπους, στις κατάλληλες θέσεις, κι έτσι ξεκίνησε το όλο πρόγραμμα το 1992. Τα πρώτα χρόνια οι επιλογές μας βασίζονταν σε προσωπικές συνεντεύξεις, σε «εκθέσεις ιδεών», κ.ο.κ. Από το 2000, όμως και μετά, με την εδραίωση του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Αστρονομίας, που ξεκίνησε μερικά χρόνια νωρίτερα η Εταιρεία Αστρονομίας και Διαστήματος του Βόλου, η επιλογή γίνεται με πολύ καλύτερα και αντικειμενικότερα κριτήρια κι επί πλέον δίνεται η ευκαιρία σε όλα τα ελληνόπουλα, σε οποιοδήποτε μέρος της χώρας, να συμμετάσχουν. Οι «δάφνες», λοιπόν, της προσπάθειας αυτής οφείλονται αποκλειστικά στους ανθρώπους της Εταιρείας του Βόλου οι οποίοι αφιερώνουν εκατοντάδες ώρες κάθε χρόνο στην διοργάνωση και διεκπεραίωση του διαγωνισμού, καθώς επίσης και για την ανεύρεση των χρημάτων για τα αεροπορικά εισιτήρια των παιδιών. Τώρα σχετικά με το τι έχει επιτευχθεί από το πρόγραμμα αυτό, θα έλεγα ότι το «δέλεαρ» της NASA έχει οδηγήσει χιλιάδες μαθητές, τις δύο αυτές δεκαετίες, να ασχοληθούν, έστω και θεωρητικά, με το Σύμπαν! Τα αποτελέσματα τα ακούμε, ή τα διαβάζουμε στο περιοδικό της Εταιρείας, από τα ίδια τα παιδιά όταν επιστρέφουν από το εκπαιδευτικό τους ταξίδι. Ανεκτίμητα!

 

 

Είναι γνωστή η ευαισθησία σας για την ερασιτεχνική αστρονομία καθώς και η συχνή παρουσία σας στις ερασιτεχνικές δραστηριότητες. Πως βλέπετε τη δραστηριότητα των Ελλήνων ερασιτεχνών αστρονόμων σήμερα και ποιες οι διαφορές από το παρελθόν;

Αξιοθαύμαστες! Ό,τι κι αν πω θα είναι λίγο. Όσα υπερθετικά κι αν χρησιμοποιήσω δεν θα απέδιδαν τον πραγματικό μου θαυμασμό για όλους ανεξαιρέτως τους «εραστές της τέχνης» του ουρανού, που αφιερώνουν όλο τον ελεύθερο, από τις καθημερινές ασχολίες, χρόνο τους στη λείανση φακών και κατόπτρων και τη κατασκευή σωλήνων υποδοχής δημιουργώντας πραγματικά κομψοτεχνήματα εμφάνισης και δυνατοτήτων παρατήρησης. Σήμερα αυτοί οι νέοι, και μερικοί όχι και τόσο νέοι, από την μεγάλη τους αγάπη στην αστρονομία κατασκευάζουν μόνοι τους ολοκληρωμένα τηλεσκόπια που συναγωνίζονται επάξια με τα καλύτερα τηλεσκόπια του παρελθόντος αλλά και πολλά από αυτά που κατασκευάζουν τα σύγχρονα εργοστάσια της Ευρώπης, της Αμερικής και της Ιαπωνίας. Όλα αυτά τα χρόνια έχω δει ελάχιστες μόνο από τις καταπληκτικές αυτές δημιουργίες που στη συνέχεια χρησιμοποιούνται από τους κατασκευαστές τους για εξίσου αξιόλογες παρατηρήσεις και υπέροχες αστροφωτογραφίσεις. Τους θαυμάζω επίσης, όχι μόνο για την αγάπη τους στον ουρανό, ούτε μόνο για τις γνώσεις που έχουν ή που αποκομίζουν καθημερινά για το Σύμπαν, αλλά κυρίως γιατί ό,τι κάνουν το κάνουν με μεθοδικότητα, οργάνωση και ανιδιοτέλεια. Χαρακτηριστικά πραγματικών ευγενών ατόμων. Είναι τα ίδια χαρακτηριστικά που είχαν και οι παλαιότεροι, μόνο που στη σύγχρονη εποχή τα όργανα και η διάδοση των CCDs που χρησιμοποιούνται είναι κατά πολύ ανώτερα εκείνων, οπότε και τα αποτελέσματα κατά πολύ πιο θεαματικά και χρήσιμα. Η πληροφόρηση και η επικοινωνία με την βοήθεια των GPS, του διαδικτύου, της κινητής τηλεφωνίας, κλπ, είναι παρασάγγας ανώτερη οπότε και η αποτελεσματικότητα των προσπαθειών τους μεγαλύτερη των παλαιών. Θα μπορούσα άνετα να πω ότι η διαφορά του παρελθόντος με το παρόν είναι σαν την νύχτα με την μέρα.

 

 

Ξεκινήσατε την πορεία σας στις ΗΠΑ, αρκετά χρόνια αργότερα επιστρέψατε στην Ελλάδα. Ποιες οι δυσκολίες που αντιμετωπίσατε σε αυτή την προσπάθεια;

 

Θεωρώ ότι ήμουν πολύ τυχερός στην όλη μου πορεία. Η Αμερική μου άνοιξε την πόρτα σε δρόμους που θα ήταν σχεδόν αδύνατον να περπατήσω αν είχα παραμείνει εδώ, αν και αυτό έγινε από οικονομική ανάγκη. Στην Αμερική, είχα την ευκαιρία να αναλάβω σε μικρή ηλικία θέσεις που εδώ τότε θα χρειαζόμουν δεκαετίες, αν και τα πράγματα έχουν κι εδώ αλλάξει προς το καλύτερο σε σύγκριση με την δεκαετία του ’60. Έτυχε επίσης να είμαι στην κατάλληλη θέση, την κατάλληλη στιγμή, και να γνωρίσω τους κατάλληλους ανθρώπους που χρειάζονταν κάποιον σαν εμένα. Κάποια στιγμή θα γύριζα οπωσδήποτε στην Ελλάδα, έτυχε όμως αυτό να γίνει νωρίτερα και με καλύτερους για μένα όρους που οφείλονταν αποκλειστικά στην τύχη! Θέλω να πιστεύω, πάντως, ότι για να κρατηθεί κάποιος σε μία παρόμοια θέση επί τόσα χρόνια πρέπει να διαθέτει και κάποιες αρετές!

 

 

Είναι η φυγή στο εξωτερικό μονόδρομος για τους φιλόδοξους επιστήμονες στη χώρα μας;

 

Δεν θα έλεγα μονόδρομος. Αλλά το εξωτερικό, είτε σε επίπεδο εκπαίδευσης είτε σε εργασιακό επίπεδο, βοηθάει πολύ στη διαμόρφωση νέων οριζόντων σε όσους έχουν την ευκαιρία να πάνε έξω. Η εμπειρία είναι πραγματικά ανεκτίμητη. Την συνιστώ ανεπιφύλακτα σε όλους, με όσες και όποιες δυσκολίες κι αν παρουσιάζει ένας τέτοιος δρόμος.

 

Σήμερα ο μέσος πολίτης γνωρίζει μάλλον περισσότερα για την αστρολογία απ' ότι για την αστρονομία. Που οφείλεται και πως μπορεί να αλλάξει αυτό;

 

Μετά από προσπάθειες 40 σχεδόν ετών είναι, σε μένα τουλάχιστον, εμφανές ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μία τεράστια διαπλοκή συμφερόντων στην οποία εμπλέκονται όσοι υπόσχονται ότι θα λύσουν τα όποια προβλήματα των πελατών τους με την βοήθεια των άστρων, των πλανητών, της τράπουλας και των προφητειών και σ’ αυτούς που τους προωθούν. Ο άκρατος τσαρλατανισμός στο μεγαλείο του! Πάρτε, για παράδειγμα, τις διάφορες καθημερινές «life-style» τηλεοπτικές εκπομπές που διαφημίζουν ασύστολα και προωθούν απερίσκεπτα τις μοιρολατρικές αυτές δοξασίες αφού όλες τους σχεδόν διαθέτουν απαραιτήτως και τον/την επίσημο αστρολόγο τους που με βαρύγδουπες ασυναρτησίες διακηρύττουν τις «προβλέψεις» τους για τον καθένα από ‘μας, ενώ πολλές φορές συνοδεύονται από τα «αχα-χούχα» των μοντέρνων τηλεπαρουσιαστών που χαριεντίζονται και σιγοντάρουν τις σκοταδιστικές αυτές αντιλήψεις και δοξασίες μιας κάποιας άλλης εποχής που θεωρούσαμε ότι είχε εκλείψει προ πολλού. Η επιρροή, όμως, που έχει η τηλεόραση στο ευρύ κοινό είναι αποδεδειγμένα πολύ μεγάλη. Έτσι, όταν ο κόσμος βλέπει και ακούει τους διάφορους τσαρλατάνους των πρωινών εκπομπών να διακηρύσσουν με περισπούδαστο ύφος τις «λύσεις» στα προβλήματα που καθένας από εμάς αντιμετωπίζει καθημερινά, και τους διαβεβαιώνει ότι αυτή ή αυτός «ξέρει», τότε δεν είναι παράξενο που τόσοι πολλοί παρασέρνονται στην «αυθεντία» της τηλεόρασης: «το είδα στην τηλεόραση», «το είπαν στην εκπομπή τάδε» κ.ο.κ. Το βασικό σημείο που πρέπει να γνωρίζει κάποιος σχετικά με τις αστρολογικές δοξασίες είναι ένα: τα προβλήματα που καθένας από 'μάς έχει δεν λύνονται «δια μαγείας» ή με «από μηχανής θεούς», γιατί απλούστατα τα άστρα, οι πλανήτες και τα ζώδια (12 ή 13 ή 24 ή όποιον άλλον αριθμό θέλετε) δεν επηρεάζουν στο παραμικρό τη ζωή μας και τη μοίρα μας. Κατ’ αρχάς τα άστρα αλλά και οι πλανήτες είναι πάρα πολύ μακριά, τόσο, που καμία δύναμή τους δεν μπορεί να επιδράσει επάνω μας. Για παράδειγμα: αν η γη μας σμικρυνθεί στο μέγεθος ενός κερασιού και τοποθετηθεί στην πλατεία Συντάγματος, τότε το μέγεθος του Δία, θα έχει το μέγεθος μίας μπάλας του μπάσκετ και θα βρίσκεται στο Χίλτον. Ποια σημασία έχει λοιπόν, όταν ολόκληρη η Γη είναι ένα κεράσι στο Σύνταγμα, αν ένας άνθρωπος γεννήθηκε στην Πάτρα ή στη Νέα Υόρκη (παράμετρο που οι αστρολόγοι θεωρούν σημαντική) σε σχέση με τις υποτιθέμενες «δυνάμεις» που ασκούνται από την μπάλα του μπάσκετ που βρίσκεται στο Χίλτον; Όπως καταλαβαίνετε, λοιπόν, όσα λένε οι αστρολόγοι δεν είναι παρά «φύκια που εμφανίζονται ως μεταξωτές κορδέλες». Μόνο η γνώση και η ενημέρωση, μπορεί να καταπολεμήσει μία τέτοια κατάντια, κι εμείς παρ’ όλες τις απογοητεύσεις προσπαθούμε ακόμη!

 

 

Τι πιστεύετε για τις πρόσφατες ανακαλύψεις των επιστημόνων σχετικά με την ύπαρξη άγνωστων έως τώρα μορφών μικροβιακής ζωής και τι προοπτικές ανοίγουν;

 

Αναφέρεστε υποθέτω στις ανακοινώσεις ερευνητών τον περασμένο Δεκέμβριο και στα πειράματα που έκαναν στη λίμνη Μονο της Καλιφόρνια και οι οποίοι χρηματοδοτούνται από το Τμήμα Αστροβιολογίας της NASA. Η ανακάλυψη αυτή, που αφορούσε ένα γήινο βακτήριο το οποίο ζούσε σε περιβάλλον με σχετικά χαμηλή συγκέντρωση σε Φώσφορο και υψηλή συγκέντρωση σε Αρσενικό, κατάφερε να προσαρμοστεί και να υποκαταστήσει στο DNA του τον Φώσφορο με το Αρσενικό. Μια τέτοια διαπίστωση έχει φυσικά συνέπειες για την αναζήτηση εξωγήινης ζωής και κάπου αλλού στο Σύμπαν, γιατί δείχνει ότι η ζωή μπορεί να βρίσκεται σε κάποια άλλη βιολογική μορφή, όχι εύκολα αναγνωρίσιμη με βάση τα γήινα πρότυπα. Θα πρέπει, δηλαδή, να διαμορφώσουμε πιο κατάλληλες πειραματικές διατάξεις για την αναζήτηση εξωγήινης ζωής στις διαστημοσυσκευές που στέλνουμε στο Διάστημα.

 

Ποια θεωρείτε τα σημαντικότερα ανοιχτά προβλήματα της Αστροφυσικής σήμερα; Αισθάνεστε ότι βρισκόμαστε κοντά στην απάντηση κάποιων από αυτά;

 

Δύο σημαντικά ανοιχτά προβλήματα της Αστροφυσικής σήμερα αφορούν τα συστατικά του Σύμπαντος, γιατί όλα αυτά που βλέπουμε, άστρα, πλανήτες, γαλαξίες κλπ., δεν αποτελούν παρά μόνο το 4% των συστατικών του Σύμπαντος. Το 23% είναι υλικά, που ονομάζουμε «σκοτεινή ύλη», που δεν γνωρίζουμε τι είναι, και το υπόλοιπο 73% είναι αυτό που κάνει το Σύμπαν να διαστέλλεται επιταχυνόμενο. Η επιτάχυνση αυτή μάλλον οφείλεται σε κάποια απωθητική ίσως δύναμη, που δεν γνωρίζουμε τι είναι και γι’ αυτό την έχουμε ονομάσει «σκοτεινή ενέργεια». Όλα αυτά σημαίνουν ότι το 96% των συστατικών του Σύμπαντος μάς είναι, προς το παρόν τουλάχιστον, άγνωστο. Κατά την γνώμη μου, όμως, το σημαντικότερο όλων αφορά τη Θεωρία των Υπερχορδών, και τη σημερινή της μετεξέλιξη με την ονομασία «Θεωρία Μ», η οποία φαίνεται ότι υπόσχεται να κάνει επί τέλους πραγματικότητα το όνειρο του Αϊνστάιν για μια ενοποιημένη θεωρία του Σύμπαντος. Παρ’ όλα αυτά, όπως συνέβη και με την Σχετικότητα πριν από έναν αιώνα, η θεωρία αυτή δεν έχει γίνει ακόμη αποδεκτή απ’ όλους, αν και οι περισσότεροι επιστήμονες θεωρούν ότι η όλη αυτή περιγραφή του Σύμπαντος των υπερχορδών διαθέτει μια ομορφιά και κομψότητα που την κάνει ιδιαίτερα ελκυστική. Η θεώρηση αυτή του Σύμπαντος υπόσχεται να ενώσει την Κβαντική Μηχανική με την Σχετικότητα σε μια θεωρία κβαντικής βαρύτητας κάτω όμως από μία κατάσταση «υπερσυμμετρίας» η οποία προβλέπει την ύπαρξη κι άλλων σωματιδίων που μέχρι τώρα δεν έχουν ακόμη ανακαλυφτεί. Κι έτσι παρ' όλο που ο Αϊνστάιν δεν μπόρεσε να προχωρήσει πιο πολύ στην προσπάθειά του για την ενοποίηση της Φύσης, ορισμένοι θεωρητικοί φυσικοί πιστεύουν ότι μπορούν να το κάνουν αν ξεπεράσουν το «φράγμα» των τεσσάρων διαστάσεων. Για να εξηγηθεί, δηλαδή, η ύπαρξη των θεμελιωδών δυνάμεων, απαιτείται η ύπαρξη δέκα χωρικών διαστάσεων, αφού σύμφωνα με την θεωρία των υπερχορδών την στιγμή της γέννησης του Σύμπαντος, οι έξη από τις χωρικές διαστάσεις «διπλώθηκαν» στο εσωτερικό τους «καταπίνοντας» κατά κάποιον τρόπο τον ίδιο τους τον εαυτό. Είτε έτσι, όμως, είτε αλλιώς, οσοδήποτε κομψή και όμορφη κι αν είναι μία θεωρία πρέπει να υποστεί αναγκαστικά την βάσανο της αποδεικτικής διαδικασίας είτε με το πείραμα, είτε με την παρατήρηση, είτε και με τα δύο.

 

 

Πώς θα απαντούσατε σε όσους υποστηρίζουν ότι οι πόροι για τη διαστημική εξερεύνηση πρέπει να μειωθούν δραματικά στην περίοδο οικονομικής ύφεσης που διανύουμε; Είναι τελικά η διαστημική εξερεύνηση πολυτέλεια;

 

Όχι, βέβαια. Ιδιαίτερα εάν αναλογιστεί κάποιος τα χρήματα που δαπανώνται για τους εξοπλισμούς οι διαστημικές μας έρευνες αποτελούν μια απειροελάχιστή δαπάνη. Να σας πω ένα μόνο παράδειγμα: το κόστος κατασκευής και λειτουργίας του επιταχυντή LHC στο CERN δεν ξεπερνάει το κόστος ενός μόνο αεροπλανοφόρου! Και σε αντιδιαστολή των ελάχιστων δαπανών που αφιερώνονται στη διαστημική εξερεύνηση, οι 4.000 περίπου δορυφόροι, που βρίσκονται σήμερα σε τροχιά γύρω από τη Γη, μας στέλνουν καθημερινά χιλιάδες πληροφορίες που μας βοηθούν στην καλύτερη κατανόηση του περιβάλλοντος και του πλανήτη μας, ενώ επί πλέον οι νέες τεχνολογίες που δημιουργήθηκαν για το διαστημικό πρόγραμμα έχουν πρόσθετες εφαρμογές στην καθημερινή μας ζωή. Καθημερινά, καθένας από εμάς χρησιμοποιεί, χωρίς καν να το γνωρίζει, 50-60 διαφορετικά αντικείμενα που δημιουργήθηκαν χάρη στις διαστημικές έρευνες. Από την ιατρική στην μετεωρολογία και από την αρχαιολογία ως την γεωφυσική, όλες ανεξαιρέτως οι επιστήμες και οι τέχνες έχουν ωφεληθεί τα μέγιστα απ’ αυτούς τους δορυφόρους. Οι γνώσεις μας για την συμπεριφορά των θαλάσσιων και ατμοσφαιρικών ρευμάτων, της μορφολογίας του εδάφους, το ύψος των κυμάτων και άλλων παρόμοιων στοιχείων, έχουν αυξηθεί σε τέτοιο βαθμό ώστε να μιλάμε για μια πραγματική επανάσταση στις επιστήμες της ωκεανογραφίας, της γεωλογία και της γεωμορφολογίας. Ο βασικότερος όμως παράγοντας στη διαμόρφωση του σύγχρονου πολιτισμού μας, ήταν ίσως οι τηλεπικοινωνίες που είχαν ως κύριο μοχλό της ανάπτυξής τους, τους τηλεπικοινωνιακούς δορυφόρους που κυριολεκτικά έχουν επιφέρει μια πραγματική επανάσταση στον τρόπο της ζωής μας, μετατρέποντας τον πλανήτη μας σ’ ένα «παγκόσμιο χωριό», ενώ ένα εκτεταμένο σύστημα παγκόσμιας τηλεναυτιλίας, με την βοήθεια των δορυφόρων GPS, έχουν την δυνατότητα με απλές πάμφθηνες συσκευές να εντοπίσουν και να καθοδηγήσουν αεροπλάνα, πλοία και αυτοκίνητα σ’ οποιοδήποτε σημείο της Γης. Οι διάφορες εφαρμογές υψηλής τεχνολογίας, όπως είναι η πληροφορική και οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, αποτελούν σήμερα μία ακόμη ένδειξη της τεχνολογικής ανάπτυξης που οφείλεται κυρίως στις τεράστιες σμικρύνσεις που απαιτούσε η εξοικονόμηση χώρου στις διαστημοσυσκευές. Πέρα όμως από όλα αυτά, η διαστημική τεχνολογία έχει αλλάξει ακόμη και τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουμε τον ίδιο μας τον πλανήτη. Οι διάφοροι τεχνητοί δορυφόροι εκμετάλλευσης των γήινων πόρων, μας έχουν βοηθήσει ιδιαίτερα στην διερεύνηση των γεωργικών καλλιεργειών, των θαλάσσιων και υπόγειων θησαυρών της φύσης και στην επιστημονική μελέτη του πλανήτη μας, αφού από ύψος εκατοντάδων χιλιομέτρων, οι δορυφόροι έχουν την δυνατότητα να καταγράψουν λεπτομέρειες μερικών μόλις εκατοστών. Οι χαρτογραφικές ικανότητες των δορυφόρων μάς έχουν βοηθήσει να ανακαλύψουμε πολλά νέα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά και κοιτάσματα ορυκτών, ενώ η καθημερινή τους λειτουργία έχει βοηθήσει ιδιαίτερα στην καλύτερη χρήση των εδαφών και των φυσικών πόρων, όπως επίσης και στην βιομηχανική παραγωγή και σε δεκάδες άλλες ανθρώπινες δραστηριότητες. Ο εντοπισμός πηγών ρύπανσης του περιβάλλοντος από βιομηχανίες και πλοία, είναι επίσης μια σπουδαία βοήθεια στην προσπάθειά μας να κρατήσουμε τον πλανήτη μας καθαρό. Γιατί η αλόγιστη καταστροφή του γήινου φυσικού πλούτου μας απειλεί με οικολογική καταστροφή σε πλανητική κλίμακα. Εάν όλα αυτά, και χιλιάδες άλλες εφαρμογές, δεν αποτελούν έναν βασικό αναπτυξιακό παράγοντα, ιδιαίτερα σε περιόδους οικονομικής κρίσης, τότε δεν μπορώ να σκεφτώ τίποτε άλλο που θα μπορούσε να αντικαταστήσει επάξια τις διαστημικές μας δραστηριότητες. Αλλά, ακόμη και πέρα απ’ όλα αυτά, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι κανείς δεν είναι σε θέση να προβλέψει τις συνέπειες μιας επιστημονικής ανακάλυψης, αφού κάθε πρόσθετο κομμάτι γνώσης, οσοδήποτε περίεργο, άσχετο ή αφηρημένο και αν φαίνεται στην αρχή, καταλήγει άμεσα ή έμμεσα, αργά ή γρήγορα, σε κάποια πρακτική εφαρμογή. Αν δε συνεχίσουμε την ανάπτυξη της επιστήμης και τον εμπλουτισμό των γνώσεών μας, άσχετα με την άμεση χρησιμότητά τους, γρήγορα θα ταφούμε κάτω από το βάρος των προβλημάτων μας. Γιατί η επιστήμη του σήμερα είναι η λύση του αύριο.

 

 

Είναι η φωτορύπανση μια αναπόφευκτη εξέλιξη του τεχνολογικού μας πολιτισμού;

 

Δυστυχώς, ναι. Ότι κι αν κάνουν οι Δήμαρχοι, όσες λάμπες κι αν αλλάξουν, εφ’ όσον υπάρχει ο φωτισμός στους δρόμους και στις κατοικίες το πρόβλημα θα παραμένει και θα επιδεινώνεται. Ο κάτοικος της πόλης είναι καταδικασμένος να μην βλέπει πια την ομορφιά του έναστρου ουρανού. Παρ’ όλα αυτά, πάντα θα υπάρχουν ορισμένες παρθένες περιοχές από τις οποίες θα μπορεί κάποιος να θαυμάσει, με ή χωρίς βοήθεια, το περίγραμμα των αστερισμών, τα λαμπρότερα άστρα και την διαδρομή της «Γαλαξίας Οδού» των αρχαίων. Και το αποτέλεσμα θα είναι πάντοτε το ίδιο θεαματικό για όσους παραμένουν εραστές των άστρων.

 

 

Η αστροφωτογράφηση είναι μια ενασχόληση με ταχύτατη εξέλιξη και στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια. Τι κάνει, κατά τη γνώμη σας, μια αστροφωτογραφία ξεχωριστή; Η επιστημονικά ορθή αποτύπωση, το αισθητικό αποτέλεσμα ή κάποιος άλλος παράγοντας;

 

Ο στόχος ή οι στόχοι που έχει θέσει ο ίδιος ο αστροφωτογράφος. Κανείς άλλος. Εάν για σένα μια φωτογραφία που έχεις τραβήξει είναι ξεχωριστή, για οποιονδήποτε λόγο, τότε πράγματι ΕΙΝΑΙ ξεχωριστή! Τελεία και παύλα!

«I have loved the stars too fondly to be fearful of the night». Sarah Williams, The Old Astronomer
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Συγχαρητήρια για άλλη μια φορά στο team του Astrovox για την παραχώρηση αυτής της υπέροχης συνέντευξης =D>

 

Ο κ.Σιμόπουλος όπως πάντα ειλικρινής, άμεσος και ευθύς στις απαντήσεις του =D>

 

Χαίρομαι που γνώρισα από κοντά αυτό τον εξαίσιο επιστήμονα και Άνθρωπο..Αποτελεί πραγματικά έμπνευση για τους νέους και εκκολαπτόμενους επιστήμονες =D> :D

 

Εύγε και πάλι :cheesy:

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Καταπληκτική συνέντευξη!!!!!

Μπράβο Astrovox!!!!!

Καλές Παρατηρήσεις & Καθαρούς Ουρανούς!

 

Μάκης Λυκόπουλος

Μέλος Ελληνικής Αστρονομικής Ένωσης (ΕΑΕ)

Μέλος Συλλόγου Ερασιτεχνικής Αστρονομίας Βοιωτίας (ΣΕΑΒ)

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Ένας άνθρωπος με απίστευτες ικανότητες διήγησης, έξοχος εκλαϊκευτής της επιστήμης.

Αυτά που είπε για την αστρολογία κεραυνός. Δυστυχώς όμως η άγνοια λειτουργεί ως αλεξικέραυνο.

Οὖτιν με κικλήσκουσι

 

My Optics

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Πολύ καλή συνέντευξη, εύστοχα ερωτήματα, περιεκτικές απαντήσεις απο έναν εξαιρετικό επιστήμονα.

Επισημαίνω δύο σημεία που με ετνυπωσίασαν.

 

Σε τελική πάντως ανάλυση δεν θα με ενοχλούσε τόσο πολύ η αποβολή του μαθήματος της Αστρονομίας, εφ’ όσον η όποια «μεταρρύθμιση» κατόρθωνε να μάθει στους μαθητές «πώς να σκέφτονται»!

 

 

Αν δε συνεχίσουμε την ανάπτυξη της επιστήμης και τον εμπλουτισμό των γνώσεών μας, άσχετα με την άμεση χρησιμότητά τους, γρήγορα θα ταφούμε κάτω από το βάρος των προβλημάτων μας. Γιατί η επιστήμη του σήμερα είναι η λύση του αύριο.

Η Αλήθεια είναι Υπέρλογη!
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Hi Andreas,

 

It is very nice that you were able to interview Dennis and post it here on Astrovox.

 

I recall it was April of 1973 that I first met Dennis as he arrived at the planetarium to fill the void left by the passing of Konstaine Hassapis, the previous director. Much has happened since then to the Foundation. Most of us know its history and can personally see the positive results of the Foundation first-hand by a worthy visit.

 

I still have library card, number 1254, that was issued to me in 1971.

 

May all of our contributions, no matter how small or how big, reflect what can be achieved by sharing and teamwork.

 

-Fred

www.instrumentsoflight.com - www.ras.org.uk

www.avastronomyclub.org - www.aavso.org (LEF)

www.imca.cc (#9181)

www.alpo-astronomy.org

Astrovox Member #4.

Doing astronomy since 1970

Sky & Tel subscriber since 1971

www.highdeserttelescopes.com

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Η συνέντευξη είναι χείμαρρος. Ο κ. Σιμόπουλος είναι πάντα τόσο κατανοητός σε ότι λέει που χαίρεσαι και απολαμβάνεις το λόγο του είτε είναι γραπτός είτε προφορικός. Απολαμβάνω κάθε φορά να διαβάζω άρθρα του αλλά και να τον ακούω.

 

Συγχαρητήρια στους διοργανωτές αυτής της συνέντευξης...

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Πολύ καλή συνέντευξη!

Αλέξη κι εγώ σε αυτά τα σημεία έμεινα περισσότερο...

 

κ.Σιμόπουλε σας ευχαριστούμε, συνεχίστε το έργο που κάνετε με τον ίδιο ζήλο!!

 

Μπράβο στην ομάδα του Astrovox

Βασίλης Μεταλληνός

OO 16 1600 f4

ΟΟ 12.5 1525 f4.8 NEQ6

TOA130 1000 f7.7 ΕΜ200

ED80 600 f7.5, Vixen9x63

Canon eos 6D, Sony a7s2, Wat120n+,Asi120

2009年7月22號日食 - 2017 Aug 21

www.metallinos.net

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Κατά την γνώμη μου, όμως, το σημαντικότερο όλων αφορά τη Θεωρία των Υπερχορδών, και τη σημερινή της μετεξέλιξη με την ονομασία «Θεωρία Μ», η οποία φαίνεται ότι υπόσχεται να κάνει επί τέλους πραγματικότητα το όνειρο του Αϊνστάιν για μια ενοποιημένη θεωρία του Σύμπαντος.

 

Όντως πολύ καλή η συνέντευξη! Ένα μεγάλο ευχαριστώ στον κο Σιμόπουλο και στο astrovox για τη δημοσίευση της. Έχει κανείς να προτείνει ενδεικτική βιβλιογραφία για τη Θεωρία των Υπερχορδών και τη σημερινή μετεξέλιξη της σε Θεωρία Μ;

 

Ευχαριστώ πολύ

“The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are underlings.”

― William Shakespeare, Julius Caesar

 

ALBIREO OBSERVATORY

Αlbireoobservatory

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Ένα μεγάλο ''ΜΠΡΑΒΟ'' στο Αstrovox για αυτή την συνέντευξη.
«Δύο πράγματα είναι άπειρα, το σύμπαν και η ανθρώπινη βλακεία. Και για το σύμπαν δεν είμαι απόλυτα σίγουρος ...» Άλμπερτ Αϊνστάιν.
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Συγχαρητήρια, λαμπρός άνθρωπος ο κ.Σιμόπουλος.

 

Βασικά το γεγογός οτί πολλοί από εμάς που ασχολούμαστε με την αστρονομία το οφείλουμε σε τρία άτομα : Τον Carl Sagan (σειρά Cosmos) τον κ.Γραμματικάκη (σειρά το Σύμπαν που αγάπησα) και στον κ. Σιμόπουλο (Παράθυρο στο Σύμπαν κ.α.)

 

Ένα μεγάλο μπράβο

:cheesy: VS :cheesy:
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Συγχαρητήρια, λαμπρός άνθρωπος ο κ.Σιμόπουλος.

 

Βασικά το γεγογός οτί πολλοί από εμάς που ασχολούμαστε με την αστρονομία το οφείλουμε σε τρία άτομα : Τον Carl Sagan (σειρά Cosmos) τον κ.Γραμματικάκη (σειρά το Σύμπαν που αγάπησα) και στον κ. Σιμόπουλο (Παράθυρο στο Σύμπαν κ.α.)

 

Ένα μεγάλο μπράβο

 

Απλά μια μικρή διόρθωση ο κ.Γραμματικάκης παρουσίαζε την εκπομπή Η Κόμη Της Βερενίκης,ενώ οι κ.κ.Μ.Δανέζης και Σ.Θεοδοσίου παρουσίαζαν πριν κάποια χρόνια(όχι πολλά) στην ΕΤ3 την εκπομπή Το Σύμπαν Που Αγάπησα,υπέροχη σειρά εκπομπών και πολύ σημαντική η προσφορά των εν λόγω καθηγητών.

«Δύο πράγματα είναι άπειρα, το σύμπαν και η ανθρώπινη βλακεία. Και για το σύμπαν δεν είμαι απόλυτα σίγουρος ...» Άλμπερτ Αϊνστάιν.
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Πολύ ωραία συνέντευξη.

Πράγματι, το πλανητάριο και ο κ.Σιμόπουλος αξίζουν την αναγνώριση για την προσπάθειά τους να περάσει η γνώση της επιστήμης και η αγάπη για τα άστρα, που τρέφουμε και εμείς οι ερασιτέχνες, σε ένα ευρύτερο κοινό. Ειδικά τώρα που τα παιδιά είναι δέκτες της κατωτάτης ποιότητας προγραμμάτων των μέσων!

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Ένα μεγάλο Ευχαριστώ κι από εμένα στο Astrovox και στον κ. Σιμόπουλο για την υπέροχη συνέντευξη!!!

Φιλικά, Γιάννης

 

 

Μέχρι να γίνω 10 χρονών νόμιζα ότι με λέγαν "Σκάσε".....

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Συγχαρητήρια στην ομάδα του φόρουμ για την εξαίσια σύνεντευξη =D>

 

Ο κ.Σιμόπουλος πάντα γλυκήτατος και ευθύς στην συνεντεύξη του. Από τους επιστήμονες που αποτελούν παράδειγμα στη σύγχρονη Ελλάδα και η συμβολή του είναι τεράστια! =D>

~Courage is not the absence of fear but rather the judgment that something is more important than fear. The brave may not live forever but the cautious do not live at all. ..~
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

  • 2 εβδομάδες αργότερα...

ΜΠΡΑΒΟ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΜΠΡΑΒΟ =D> =D> =D> =D>

Εξαιρετική συνέντευξη στην οποία ειπώθηκαν πολλές αλήθειες από έναν εξαιρετικό επιστήμονα και άνθρωπο !!!!!!!!!!!!!!! ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ASTROVOX !!!!!!!!!!!!! :D

ΑΣΤΡΟΝΌΜΟΣ
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

..να εκφρασω τα συγχαρητηρια μου στην ομαδα που μας εδωσε την τοσο σημαντικη συνεντευξη ενος σπουδαιου επιστημονα κ ανθρωπου. Ο κυριος Σιμοπουλος ειναι για μενα ο κυριοτερος λογος που αγαπησα κ λατρεψα την απεραντοσυνη της αστρονομιας, απο μικρο παιδι..

 

..και παλι ευχαριστω απο καρδιας..

... η βαρύτητα ειναι ''παιδί'' της ταχύτητας μες στο Σύμπαν...
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Δημιουργήστε έναν λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είσαι μέλος για να αφήσεις ένα σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Εγγραφείτε για έναν νέο λογαριασμό στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!.

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Συνδεθείτε

Έχετε ήδη λογαριασμό? Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Δημιουργία νέου...

Σημαντικές πληροφορίες

Όροι χρήσης