Jump to content

Θεμελιωτής του ηλιοκεντρικού συστήματος


astrovox

Ποιον θεωρείτε ως θεμελιωτή του ηλιοκεντρικού συστήματος;  

124 μέλη έχουν ψηφίσει

  1. 1. Ποιον θεωρείτε ως θεμελιωτή του ηλιοκεντρικού συστήματος;

    • Αρίσταρχος
      91
    • Κοπέρνικος
      25
    • Κανένας από τους δύο
      8


Προτεινόμενες αναρτήσεις

Ποιον θεωρείτε ως θεμελιωτή του ηλιοκεντρικού συστήματος;

 

Το δημοψήφισμα δεν έχει χαρακτήρα αντιδικίας ούτε μπαίνει στις λεπτομέρειες της σχετικής συζήτησης. Είναι απλά μια μικρή δημοσκόπηση για την ερώτηση με τη συγκεκριμένη διατύπωση.

 

Η σχετική συζήτηση βρίσκεται εδώ:

http://www.astrovox.gr/forum/viewtopic.php?t=3912

«I have loved the stars too fondly to be fearful of the night». Sarah Williams, The Old Astronomer
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Ώπα, βγήκε και σε ψηφοφορία

 

Το ότι βγήκε σε ψηφοφορία δε σημαίνει ότι έτσι υποκαθίσταται η ιστορική μελέτη για αυτό το θέμα, αλλά έχει ενδιαφέρον η άποψη που έχουν τα μέλη τoυ astrovox και σε ποια άποψη έχουν καταλήξει!

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Όπως έγραψα και στην σχετική συζήτηση:

 

"στην ουσία η θεμελίωση του συστήματος δεν μπορεί να αποδοθεί σε έναν άνθρωπο, ούτε στον Αρίσταρχο ούτε στον Κοπέρνικο διότι δεν ολοκλήρωσαν τη διαδικασία ούτε το απέδειξαν ακλόνητα. Το έργο συνεχίστηκε από τους Κέπλερ, τον Γαλιλαίο, τον Νέυτωνα και τέλειωσε οριστικά/αποδείχθηκε με την χρησιμοποίηση της αποπλάνησης του φωτός το 1729 απ' τον J. Bradley και την αστρική παράλλαξη το 1838 απ' τους Bessel, Struve και Henderson (ξεχωριστά). Ακόμα και μέχρι τότε υπήρχε η αντίθεση στην Ηλιοκεντρική Θεωρία.. Για αυτό και νομίζω ότι η απάντηση στο δημοψήφισμα είναι στην πραγματικότητα: Κανένας απ' τους δύο, δίοτι η θεμελίωση ήταν μια "συλλογική" προσπάθεια..Άλλο η πατρότητα, όπου τελικά έγκειται το πρόβλημα. Την δικαιούται αυτός που το το ανέφερε πρώτος ή αυτός που έθεσε τα θεμέλια της επιστημονικής του απόδειξης..?"

Φιλικά,

Παναγιώτης Αντωνόπουλος

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Συμφωνώ με τον quendi

"Μην κρατάτε τις πύλες του πνεύματος σας κλειδωμένες, αλλά ούτε και διάπλατα ανοιχτές" Τσαρλς Φορτ

:cheesy:

:cheesy:
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Tι σημαινει θεμελιωτης?Αυτος που βαζει τα θεμελια για να φτιαχτει κατι επανω τους.

Ο Αρισταρχος δεν το καταφερε αυτο.Κανεις δεν δεχτηκε την θεωρια του.Κανεις δεν εξελιξε το εργο του.Κανεις δεν βασιστηκε πανω του για να παει πιο μακρια.Δεν εξεταζω το γιατι.Απλα δεν εγινε.

Τωρα εαν αυτα που ειπε τα ειπε στηριζομενος σε μετρησεις-παρατηρησεις ή απλα ελεγε φιλοσοφιες νομιζω πως δεν χωραει αμφιβολια.Ηταν ενας απ τους εκφραστες της Ιωνιας σχολης.Σχεδον το αποκλειω να μην ειχε μετρησει-παρατηρησει.

Στο εργο του Κοπερνικου αντιθετα στηριχθηκαν σχεδον ολοι οι μετεπειτα.Πανω στο εργο του προσθεσαν διορθωσαν πραγματα κ μετα οπως περιγραψε κ ο quendi ηρθε κ η αποδειξη.

Ο Κοπερνικος αντεγραψε απο τον Αρισταρχο?Πως?Αφου δεν υπηρχε κατι για να το αντιγραψει.Να εμπνευστηκε απ τον Αρισταρχο?Ισως(πολυ θα το ηθελα σαν Ελληνας) αλλα αυτο δεν προκειτε να το μαθουμε ποτε.

 

Αρα θεωρω τον Κοπερνικο θεμελιωτη ακομη κ αν βρουμε καποτε το χαμενο εργο του.Τον Αρισταρχο τον θεωρω ως ο πρωτος ανθρωπος που σκεφτηκε αυτο το αδιανοητο πραγμα κ ειμαι πολυ υπερηφανος που ηταν Ελληνας

Με εκτίμηση Παναγιώτης Φωτεινέας
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Θεμελιωτής είναι αυτός που θέτει τα θεμέλια, τις βάσεις. Ο Κοπέρνικος διάβασε τον Αρίσταρχο και αυτό είναι γνωστό απο τους σβησμένους προλόγους του έργου του. Επομένως τα θεμέλια της θεωρίας που ακόμα και για τους δύσπιστους, είναι η σύλληψη της ιδέας . Η σύλληψη της ιδέας αποτελεί το 90% της θεωρίας. Εάν δε σκεφτείς τι θές να βρεις δε μπορείς να ξέρεις τι θα μετρήσεις. Λέτε ο Κοπέρνικος να μην ήξερε τι έψαχνε;
IK Observing System
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Ο Κοπέρνικος διάβασε τον Αρίσταρχο και αυτό είναι γνωστό απο τους σβησμένους προλόγους του έργου του

 

Εδώ είναι η ερώτηση: Τι διάβασε τελικά; Το πλήρες έργο που μετά χάθηκε η μήπως αυτά που λίγο πολύ έχουμε και εμείς στη διάθεση μας. Και τελικά ο Αρίσταρχος τι έγραψε ακριβώς;

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Εδώ έχουμε ένα λάθος αντίληψης..θα μπορούσαν να μας διαφωτίσουν οι διαχειριστές τι εννοούν με το "θεμελιώνει". Μάλλον είναι παγίδα :D . Η κυριολεκτικής έννοια είναι βάζω θεμέλια..το λεξικό που έχω λέει επίσης ότι σημαίνει τεκμηριώνω, αποδεικνύω. Αναρωτιέμαι αν κατανοούμε όλοι με τον ίδιο τρόπο την νεοελληνικη εδώ. Μάλλον παίζουμε με τις λέξεις..

 

Εδώ είναι η ερώτηση: Τι διάβασε τελικά; Το πλήρες έργο που μετά χάθηκε η μήπως αυτά που λίγο πολύ έχουμε και εμείς στη διάθεση μας. Και τελικά ο Αρίσταρχος τι έγραψε ακριβώς;

 

Κώστα έχει αναφερθεί πολλές φορές αυτό. Ότι ακριβώς έχουμε και εμείς σήμερα, τις αναφορές στο έργο του και στο τι πρέσβευε. Είναι μάλιστα όλες πολύ συγκεκριμένες, τις έχω κάπου όλες.. Υποτίθεται ότι το έργο "Περί του Ηλιοκεντρικού Συστήματος" είχε χαθεί με το κάψιμο της βιβλιοθήκης της Αλεξανδρειας. Οι ιστορικοί έχουν αποφανθεί προ πολλού για αυτό. Αν το είχε ο Κοπέρνικος στα χέρια του, ενα αυθεντικό αντίτυπο, τότε μάλλον μιλαμε για μια από τις μεγαλύτερες συνωμοσίες στην ανθρώπινη ιστορία..!! Που βρίσκεται τώρα? Στα υπόγεια του Βατικανού άραγε? :wink:

 

Ένα σχόλιο θα κάνω: Ούτε ο Πτολεμαίος, ούτε ο Ίππαρχος (πατέρας της Αστρονομίας) ή ο Αρχιμήδης που είχαν πρόσβαση στο έργο του και θεωρούνται (και είναι βέβαια) τόσο σπουδαία πνεύματα δεν ασπάστηκαν τις ιδέες του Αρίσταρχου, ούτε έσωσαν το έργο του, ούτε προσπάθησαν να το επεκτείνουν..

 

Καλό απόγευμα..

Φιλικά,

Παναγιώτης Αντωνόπουλος

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Εγώ δεν είπα ότι ο Κοπέρνικος είχε χαμένο έργο του Αρίσταρχου, ουδέποτε το ισχυρίστηκα. Αυτό που είπα είναι ότι είχε διαβάσει για το Ηλιοκεντρκό σύστημα του αρίσταρχου απ' όπου και εμπνεύστηκε. Μη ξεχνάτε ότι ήταν η αρχή της αναγέννησης όπου υπήρχε μαζική στροφή στην αρχαία ελληνική γραμματεία.
IK Observing System
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Θεμελιωτής είναι αυτός που θέτει τα θεμέλια, τις βάσεις. Ο Κοπέρνικος διάβασε τον Αρίσταρχο και αυτό είναι γνωστό απο τους σβησμένους προλόγους του έργου του. Επομένως τα θεμέλια της θεωρίας που ακόμα και για τους δύσπιστους, είναι η σύλληψη της ιδέας . Η σύλληψη της ιδέας αποτελεί το 90% της θεωρίας. Εάν δε σκεφτείς τι θές να βρεις δε μπορείς να ξέρεις τι θα μετρήσεις. Λέτε ο Κοπέρνικος να μην ήξερε τι έψαχνε;

Aυτο ειπα κ εγω.Απλα η διαφορα μας ειναι πως εγω πιστευω οτι το πολυ πολυ να εμπνευστηκε απο τον Αρισταρχο ενω εσυ εισα σιγουρος πως ολλα οσα εγραψε στο εργο του τα οφειλει στην θεωρια του Αρισταρχου.

Με εκτίμηση Παναγιώτης Φωτεινέας
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Εγώ δεν είπα ότι ο Κοπέρνικος είχε χαμένο έργο του Αρίσταρχου, ουδέποτε το ισχυρίστηκα. Αυτό που είπα είναι ότι είχε διαβάσει για το Ηλιοκεντρκό σύστημα του αρίσταρχου απ' όπου και εμπνεύστηκε.

 

Mε παρεξήγησες..δεν αναφέρθηκα σε έσενα, και βέβαια δεν είπες κάτι τέτοιο, απλά ορμώμενος από τα λόγια του φίλου Heal σκέφτηκα και αυτή την θεωρία. Μην νομίζεις ότι δεν κυκλοφορεί σε κάποιους συνομωσιολογικούς ελληνικούς κύκλους.. :wink:

Φιλικά,

Παναγιώτης Αντωνόπουλος

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Ρε παιδιά, ειλικρινά τώρα, υπάρχουν Έλληνες που σε περίπτωση που γινόταν αυτή η δημοσκόπηση σε παγκόσμια κλίμακα θα ψήφιζαν Κοπέρνικο;
IK Observing System
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Για ονομα του Θεου!!

 

Καθομαι και διαβαζω τις 12 σελιδες που κοντευετε να βριστειτε για το ποιος ηταν ο πρωτοπορος..

 

Και σα να μην εφτανε αυτο το θεμα το συνεχιζετε και εδω. Αυτο σε λιγο θα λεγεται ξεκατινιασμα.

 

Οι μισοι υποστηριζουν Κοπερνικο και οι υπολοιποι Αρισταρχο. Παει και τελειωσε. Μη το συνεχιζετε αλλο βρε παιδια. Για ονομα του Θεου

STARFINDER EQUATORIAL 8\" FL 1200mm MEADE

 

Series 4000 MEADE 6.7mm - 40mm 52

 

HYPERION 13mm 68 :mrgreen:

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Για ονομα του Θεου!!

 

Καθομαι και διαβαζω τις 12 σελιδες που κοντευετε να βριστειτε για το ποιος ηταν ο πρωτοπορος..

 

Και σα να μην εφτανε αυτο το θεμα το συνεχιζετε και εδω. Αυτο σε λιγο θα λεγεται ξεκατινιασμα.

 

Οι μισοι υποστηριζουν Κοπερνικο και οι υπολοιποι Αρισταρχο. Παει και τελειωσε. Μη το συνεχιζετε αλλο βρε παιδια. Για ονομα του Θεου

 

Μα δεν αντιλέγω :) Μόνο μην ξεφύγει και έχουμε και άλλα :shock:
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

«Ως κινών την του κόσμου εστίαν και ταράσσων ούτω την των Ολυμπίων ηρεμίαν..»

 

Με τα λόγια αυτά ο Κλεάνθης κατηγόρησε τον Αρίσταρχο για διάπραξη ύβρης κατά των Ολυμπίων θεών και ο γεννημένος στη Σάμο αστρονόμος αναγκάστηκε να βρει καταφύγιο στην Αλεξάνδρεια ώστε να αποφύγει την θανατική ποινή.. Ο Αρίσταρχος γεννήθηκε στη Σάμο περίπου το 310 π.Χ και πέθανε στην Αλεξάνδρεια μεταξύ των ετών 250-230 π.Χ. Γνωρίζουμε πολύ περισσότερα για τα έργα του παρά για την ζωή του: παρακολουθούσε μαθήματα στη σχολή του Αριστοτέλη στην Αθήνα όπου είχε δάσκαλο τον φιλόσοφο Στράτων, ανέπτυξε θεωρίες στα μαθηματικά αλλά κυρίως στην αστρονομία όπου θεωρείται ο θεμελιωτής της ως επιστήμη.

Ήταν ένας από τους ενδοξότερους επιστήμονες της αλεξανδρινής περιόδου αφού οι έρευνές του είχαν βάση τη λογική σκέψη και όχι τις θρησκευτικές δοξασίες αντίθετα με τις μέχρι τότε μελέτες άλλων επιστημόνων, αυτός ήταν και ο λόγος που τον ανάγκασε να μεταναστεύσει για την Αλεξάνδρεια. Ο Αρίσταρχος πήγε κόντρα στους τότε καιρούς και διατύπωσε θεωρίες αδιανόητες για την εποχή του, ζητήθηκε η καταδίκη του ως άθεος και κανένας από τους σύγχρονους ή μεταγενέστερούς του επιστήμονες δεν στάθηκε σύμμαχός του στην αναζήτηση ενός πραγματικά αληθινού κοσμολογικού μοντέλου. Αντίθετα απομονώθηκε ιδεολογικά και δέχτηκε πυρά από το κατεστημένο της εποχής του, μονάχα ο Σέλευκος από τη Βαβυλώνα έναν αιώνα μετά προσπάθησε να επαναφέρει το πλανητικό μοντέλο που είχε προτείνει ο Αρίσταρχος αλλά και η δεύτερη αυτή προσπάθεια δεν επέφερε κανένα αποτέλεσμα.

Ο Αρίσταρχος ήρθε σε αντίθεση με την γεωκεντρική θεωρία (η Γη βρίσκεται στο κέντρο του σύμπαντος) που υποστηριζόταν ως τότε και τοποθέτησε την κοσμική θέση της Γης και των υπολοίπων πλανητών σε αέναες ανεξάρτητες κυκλικές κινήσεις γύρω από τον Ήλιο. Πιο συγκεκριμένα ισχυρίστηκε ότι ο Ήλιος και όλοι οι απλανείς αστέρες παραμένουν διαρκώς ακίνητοι ενώ η Γη, την οποία τοποθέτησε σωστά ως τον τρίτο πλανήτη από τον Ήλιο, κάνει τόσο μια ετήσια περιστροφή γύρω από αυτόν όσο και μια ημερήσια περιστροφή περί τον άξονά της.

Ακόμα, σύμφωνα με την «ηλιοκεντρική θεωρία», ο Αρίσταρχος απέδειξε ότι η διάμετρος του Ήλιου είναι μεταξύ 18 έως 20 φορές μεγαλύτερη της διαμέτρου της Γης και υπέθεσε ότι οι πλανήτες διαγράφουν τις τροχιές τους γύρω του, αλλά μέσα στη σφαίρα των απλανών αστέρων, η οποία είναι τόσο μεγάλη, ώστε ο λόγος της διαμέτρου της Γης προς τη διάμετρο του «Σύμπαντος» να είναι ίσος με το λόγο της διαμέτρου της τροχιάς της Γης προς τη διάμετρο της σφαίρας των απλανών αστέρων. Συγκρίνοντας, δηλαδή, τις αποστάσεις των απλανών αστέρων προς τη διάμετρο της τροχιάς της Γης, βρήκε ότι η τελευταία είναι τόσο μικρή, ώστε να μπορεί να θεωρηθεί ως σημείο.

Σύμφωνα με τον Μαθηματικό Ε. Σπανδάγο στις προθέσεις του Αρίσταρχου ήταν να υπογραμμίσει ότι η σφαίρα των απλανών αστέρων είναι ασυγκρίτως μεγαλύτερη από τη σφαίρα που περιέχει την τροχιά της Γης, γεγονός απαραίτητο για να συμφιλιωθεί η προφανής ακινησία των σταθερών αστέρων με την κίνηση της Γης.

Οι διαπιστώσεις αυτές έχουν τεράστια επιστημονική αξία και αφήνουν άφωνους τους σημερινούς αστρονόμους καθώς κανείς δεν μπορεί να είναι βέβαιος για τον τρόπο με τον οποίο πραγματοποιήθηκαν. Στις παρατηρήσεις αυτές έφθασε η σύγχρονη αστρονομία κατόπιν σειράς ερευνών και μετρήσεων με τη βοήθεια εξαιρετικών οργάνων της νεότερης τεχνικής. Τον 3ο π.Χ αιώνα δεν γνωρίζουμε αν υπήρχε κάποιο όργανο για τη μελέτη του ουρανού καθώς ακόμα και ο αστρολάβος, που εικάζεται ότι έδειχνε τις κινήσεις Ήλιου, Σελήνης και ορισμένων πλανητών, κατασκευάστηκε τον πρώτο π.Χ αιώνα. Σύμφωνα με κάποιες ριζοσπαστικές απόψεις - εικασίες ο Αρίσταρχος βρήκε αυτές τις πληροφορίες από έναν αρχαιότερο τεχνολογικά ανεπτυγμένο πολιτισμό.

Δυστυχώς δεν σώζεται το βιβλίο «Περί του ηλιοκεντρικού συστήματος» στο οποίο ανέφερε την θεωρία του ο Αρίσταρχος και επομένως δεν είμαστε σε θέση να ξέρουμε πώς την τεκμηρίωσε. Γνωρίζουμε για αυτήν του την θεωρία μέσω του Αρχιμήδη, ο οποίος στο βιβλίο του Ψαμμίτες αποδίδει στο Αρίσταρχο, μεταξύ άλλων, την εξής πρόταση:

 

 

 

(Yποθέτει ότι από τα άστρα, τα μεν απλανή και ο Ήλιος μένουν ακίνητα, η δε Γη περιφέρεται κατά περιφέρεια κύκλου γύρω από τον Ήλιο, ο οποίος βρίσκεται στο μέσον της τροχιάς)

 

Επίσης ο Πλούταρχος στο έργο του «Περί αρεσκόντων τοις φιλοσόφοις» γράφει χαρακτηριστικά: «Αρίσταρχος τον ήλιον ίστησι μετά των απλανών, την δε γην κινεί περί τον ηλιακόν κύκλον εξελίττεσθαι δε κατά λοξού κύκλου την γην, άμα δε και περί τον αυτής άξονα δινουμένην και κατά ταύτης εγκλίσεις σκιάζεσθαι τον δίσκον» και συμπληρώνει ότι ο Ήλιος συγκαταλέγεται «εν τοις απλανέσιν αστράσιν».

 

Ο Αρίσταρχος ήταν αναμφισβήτητα ο πρώτος επιστήμονας στην ιστορία του ανθρώπινου γένους που ισχυρίστηκε με σαφήνεια ότι η Γη ξεφεύγει από το κέντρο του κόσμου, ωστόσο, άλλοι αρχαίοι Έλληνες φυσικοί, φιλόσοφοι και αστρονόμοι ήταν εκείνοι που συνέλαβαν την ιδέα της περιφοράς της Γης γύρω από τον Ήλιο.

Ο Αναξίμανδρος τον έβδομο αιώνα π.Χ διατύπωσε την άποψη ότι «η Γη κινείται περί το μέσον του κόσμου».

Ο Πυθαγόρας (6ος αι. π.Χ.) ήταν ο πρώτος που υποστήριξε ότι οι πλανήτες και οι αστέρες έχουν σχήμα σφαίρας. Επιπλέον ο Αριστοτέλης στο έργο του «Περί ουρανού» αναφέρει: «Οι Πυθαγόρειοι ισχυρίζονται ότι το μέσον είναι διάπυρο, η δε Γη, ένα από τα άστρα, κινείται κυκλικά γύρω από το μέσον» ενώ ο Στοβαίος γράφει για τον Φιλόλαο (6ος αι. π.Χ) ότι θεωρεί ότι στο κέντρο του σύμπαντος υπάρχει φωτιά, η «εστία των όλων», την οποία ονόμαζε και «φάρο του Δία». Γύρω από την εστία αυτή περιστρέφονταν κατά σειρά ο Αντίχθων, η Γη που βρισκόταν πάντα σε θέση αντιδιαμετρική με τον Αντίχθωνα, μετά η Σελήνη και ο Ήλιος που ανακλά το φως της εστίας, και μετά όλα τα άλλα κοσμικά σώματα. Σύμφωνα με τον Διογένη Λαέρτιο, ο Φιλόλαος ήταν ο πρώτος που υποστήριξε την κυκλική κίνηση της Γης (αν και αναφέρει και την πιθανότητα να ήταν ο Ικέτας ο Συρρακούσιος).

Σημαντικοί επίσης υποστηρικτές της ηλιοκεντρικής θεωρίας είναι οι Διογένης ο Απολλωνιάτης, Ηρακλειδής ο Πόντιος (4ος αι. π.Χ.) ο οποίος φοίτησε στην ακαδημία του Πλάτωνα, ο Πλάτων («Πλατωνικά ζητήματα» του Πλούταρχου) και ο Αρχέδημος (4ος -3ος αι. π.Χ.).

 

Και όμως, όλη αυτή η αρχαία γνώση που αφορούσε στον πλανήτη μας και γενικά στο σύμπαν ολόκληρο θάφτηκε και έμεινε καλά κρυμμένη για 2000 περίπου χρόνια. Ο Δ. Αιγινήτης (1862-1934) καθηγητής αστρονομίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, θεωρεί ότι εάν οι Αρχαίοι Έλληνες είχαν στηριχτεί στην ηλιοκεντρική θεωρία του Αρίσταρχου ασφαλώς θα είχαν γρήγορα οδηγηθεί στην «πριν από δύο χιλιετηρίδων γέννησιν και ανάπτυξιν της ακριβούς Ουρανίου Μηχανικής».

Γιατί όμως δεν έγινε δεκτή η θεωρία του Αρίσταρχου του Σάμιου; Σίγουρα είναι πολύ δύσκολη με σημερινά επιχειρήματα μία προσπάθεια απάντησης καθώς έχει σημαντικά αλλάξει ο τρόπος σκέψης των τωρινών ανθρώπων. Μας φαίνεται απόλυτα λογικό ένα ηλιοκεντρικό σύστημα και αν κάποιος τώρα μιλούσε για κάτι διαφορετικό θα ακουγόταν αστείο στα αυτιά μας. Αν η λύση σε κάποιο πρόβλημα παρουσιαστεί σε μια περίοδο που δεν υπάρχει κρίση τότε οι νέες προτάσεις περνούν απαρατήρητες, έτσι και στην εποχή του Αρίσταρχου κανείς δεν είχε την παραμικρή αμφιβολία για τυχόν λάθη του γεωκεντρικού συστήματος.

Οι θρησκευτικές πεποιθήσεις της εποχής ήθελαν τη Γη και συγκεκριμένα τον άνθρωπο κέντρο του κόσμου, ήταν αδιανόητο να φανταστούν την εξομοίωση της Γης με τα πλανώμενα άστρα ή την κατάργηση της διάκρισης μεταξύ της γήινης φθαρτής ουσίας και της άφθαρτης ουσίας των άστρων.

Ακόμη, ήταν βαθιά ριζωμένη η επικρατούσα επιστημονική αντίληψη ότι δηλαδή η Γη είναι ακίνητη και είχε υποστηρικτές καταξιωμένους επιστήμονες όπως τον Αριστοτέλη που υποστήριζε τότε ότι συστατικό τον πλανητών είναι η πεμπτουσία (αιθέρας), τον Ίππαρχο, τον Πτολεμαίο κ.α. Οι επιστήμονες της εποχής είχαν ισχυρά επιχειρήματα κατά του ηλιοκεντρικού συστήματος: ο Αρίσταρχος είχε μιλήσει για τις τεράστιες ταχύτητες με τις οποίες κινείται η Γη (περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο με περισσότερα από 107 χιλιάδες χιλιόμετρα την ώρα) και αυτό ήταν κάτι που δημιούργησε έντονες αντιδράσεις. Ο Αριστοτέλης έλεγε ότι αν η Γη κινείται πάνω σε έναν κύκλο τότε ένα σώμα που κάνει κατακόρυφη βολή προς τα πάνω δεν θα έπεφτε ποτέ στο ίδιο μέρος. Ενώ η άποψη του Πτολεμαίου ήταν ότι εάν όντως οι ταχύτητες ήταν τόσο μεγάλες όπως τις είχε περιγράψει ο Αρίσταρχος τότε θα έπρεπε να ήταν τα πάντα «καρφωμένα» στη Γη ώστε να μη φεύγουν στο διάστημα. Τέλος οι επιστήμονες νόμιζαν ότι η Σελήνη είναι ένας ξεχωριστός πλανήτης που κινείται γύρω από την Γη όπως οι υπόλοιποι και επομένως δεν θα μπορούσε να κάνει αυτήν την κίνηση με βάση ένα ηλιοκεντρικό σύστημα.

Ο εκτοπισμός της Γης από το κέντρο του κόσμου ήταν από μόνο του ένα ψυχολογικό εμπόδιο. Σε συνδυασμό με την καθημερινή εμπειρία των ανθρώπων που έβλεπαν τον Ήλιο να ανατέλλει, να διαγράφει ημικύκλιο πάνω από τη Γη και να δύει και παράλληλα με όσα αναφέρθηκαν για τις θρησκευτικές και επιστημονικές πεποιθήσεις δεν επιτράπηκε σε μια μοναδική ανακάλυψη να επικρατήσει. Μια μεγαλοφυής ανακάλυψη που έλυνε σχεδόν όλα τα μεγάλα προβλήματα της αρχαίας αστρονομίας παρέμεινε στο σκοτάδι σε μία κάθε άλλο παρά περίοδο σκοταδισμού..

 

Περίπου 1700 χρόνια αργότερα ένας λατινομαθής Πολωνός ιερωμένος ο Mikolaj Kopernik (1473-1543) αστρονόμος, γιατρός, μαθηματικός και νομικός που έμεινε γνωστός με το όνομα Nicolaus Copernicus σπούδασε την ελληνική γλώσσα με σκοπό να μελετήσει αρχαία ελληνικά κείμενα αστρονομίας. Ο Κοπέρνικος στηρίχτηκε στη «Μαθηματική Σύνταξη» («Η Μεγίστη») του Πτολεμαίου, σε πραγματείες του Φιλολάου και άλλων, άλλα ειδικότερα στις εργασίες του Αρίσταρχου με αποτέλεσμα τη συγγραφή του βιβλίου του με τίτλο «De revolutionibus orbium celestium» (Περί της τροχιακής περιστροφής των ουρανίων σωμάτων) όπου στο μεγαλύτερο μέρος του βιβλίου αυτού επαναλαμβάνει χωρίς τεκμηριώσεις τη θεωρία του Αρίσταρχου. Ο Κοπέρνικος ως κληρικός και έμπιστος εκπρόσωπος της εκκλησίας δεν αντιμετώπισε κανένα πρόβλημα στη δημιουργία του βιβλίου του και έτσι μπόρεσε να ανακαινίσει και να προωθήσει την ηλιοκεντρική θεωρία. Ο Κοπέρνικος όμως αφού αντέγραψε τη θεωρία του Αρίσταρχου (με μοναδική διαφορά ότι ο Ήλιος βρίσκεται ελάχιστα μετατοπισμένος από το κέντρο του κόσμου το οποίο είναι άυλο και βρίσκεται υπό την επίβλεψη του θεού) την παρουσίασε ως δική του.

Στον πρόλογο του βιβλίου του ισχυρίζεται ότι δεν βρήκε πουθενά την ηλιοκεντρική θεωρία που παραθέτει, τον ισχυρισμό του, όμως, αυτό ανατρέπουν τα χειρόγραφα του βιβλίου του, που έχουν σωθεί (φυλάσσονται στη βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου της Βαρσοβίας), και στα οποία αναφέρει τον Αρίσταρχο ως τον επινοητή της ηλιοκεντρικής θεωρίας, ομολογία που αφαίρεσε αργότερα όταν τυπώθηκε το βιβλίο του κατά το έτος του θανάτου του. Έγραφε, λοιπόν, ο Κοπέρνικος: «... Credibile est hisce similibusque causis Plilolaum modilitatem terrae sensisse, quod etiam nonnulli Aristarchum Samium ferunt in eadem fuisse sentential...» (... Είναι πιθανό απ' αυτές τις παρόμοιες αιτίες να είχε αντιληφθεί ο Φιλόλαος την κίνηση της Γης, διότι μερικοί λένε ότι και ο Αρίσταρχος ο Σάμιος είχε την ίδια άποψη...). Προκαλεί πραγματικά έκπληξη το γεγονός ότι το ηλιοκεντρικό σύστημα δεν ονομάστηκε «Αριστάρχειο» αλλά πήρε το όνομα ενός μεταγενέστερου επιστήμονα που στην ουσία έκλεψε την ανακάλυψη. Μετά τον θάνατο του Κοπέρνικου έγινε και η έκδοση του βιβλίου του αλλά η επίσημη εκκλησία αμέσως το απαγόρευσε και προσπάθησε να κατασχέσει όσα είχαν εκδοθεί με σκοπό την καταστροφή τους, έστω και η ανάγνωση τους ήταν αρκετή για να οδηγήσει κάποιον στον θάνατο (Ο Τζορντάνο Μπρούνο κάηκε στη πυρά επειδή πίστευε στο ηλιοκεντρικό σύστημα).

Την θεωρία του Αρίσταρχου σχεδόν ολοκλήρωσε ο Kepler (16ος- 17ος αι. μ.Χ), μυστικιστής και μαθηματικός, που πρότεινε τις ελλειπτικές τροχιές των πλανητών, υποστήριξε ότι ο Ήλιος («το κέντρο του ναού του Θεού») διασφαλίζει την κίνηση των πλανητών και διατύπωσε τους νόμους κίνησης των ουράνιων σωμάτων που τους ολοκλήρωσε ο Νεύτωνας με τον «νόμο της καθολικής βαρύτητας». Ο Γαλιλαίος απάντησε στα ερωτήματα του Αριστοτέλη και του Πτολεμαίου για την ταχύτητα κίνησης της Γης αποδεικνύοντας ότι η φυσική τάση των πραγμάτων είναι να κινούνται σε ομόκεντρους κύκλους γύρω από τη Γη.

Οι σημερινοί επιστήμονες εργάζονται συλλογικά χρησιμοποιώντας υπερσύγχρονα μηχανήματα για περαιτέρω συλλογή πληροφοριών σχετικά με το ηλιακό μας σύστημα και το απώτερο διάστημα και όπως οι ίδιοι ισχυρίζονται βρισκόμαστε ακόμα στα πρώτα βήματα ενός απείρως μεγάλου ταξιδιού αναζήτησης της αλήθειας..

 

 

[Βιβλιογραφία:]

1. Εργασίες Δ' Πανελλήνιου Συνεδρίου (Με διεθνή συμμετοχή) «Αρίσταρχος o Σάμιος».

2. Ευάγγελος Σπανδάτος: «Το Ηλιοκεντρικό Σύστημα Των Αρχαίων Ελλήνων», περιοδικό ΙΣΤΟΡΙΚΑ- Ελευθεροτυπία 2 Ιανουαρίου 2003.

3. Δρ. Μανόλης Πλειώνης: άρθρο «Σημείωμα για την Ηλιοκεντρική Θεωρία του Αρίσταρχου του Σάμιου».

ΑΡΙΣΤΑΡΧΟΣ : Γεννήθηκε στην Σάμο. Είναι ο πρώτος καταγεγραμμένος άνθρωπος ο οποίος πρότεινε ηλιοκεντρικό μοντέλο του ηλιακού συστήματος.
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Δήμο, να είσαι καλά για την όμορφη παρουσίαση που έκανες, ιδίως το πρώτο μέρος το βρήκα πολύ χρήσιμο και μπορούν να βγούν ενδιαφέρονται συμπεράσματα.

 

Αφενός ο μη Γεωκεντρικός κόσμος δεν ήταν κάτι καινούριο, αλλα μια εναλλακτική υπόθεση.

Οι άνθρωποι όσοι σοφοί και αν είναι δύσκολα αποδέχονται κάτι που έρχεται σε αντίθεση με την εμπειρία τους (υψηλές ταχύτητες για παράδειγμα).

Δυστυχώς οι γνώσεις μας για τα ακριβή κείμενα είναι ελάχιστες και δεν ξέρουμε με ποιον τρόπο έσωζε τις κινήσεις των πλανητών.

 

 

Ο Κοπέρνικος στηρίχτηκε στη «Μαθηματική Σύνταξη» («Η Μεγίστη») του Πτολεμαίου, σε πραγματείες του Φιλολάου και άλλων, άλλα ειδικότερα στις εργασίες του Αρίσταρχου με αποτέλεσμα τη συγγραφή του βιβλίου του με τίτλο «De revolutionibus orbium celestium» (Περί της τροχιακής περιστροφής των ουρανίων σωμάτων) όπου στο μεγαλύτερο μέρος του βιβλίου αυτού επαναλαμβάνει χωρίς τεκμηριώσεις τη θεωρία του Αρίσταρχου.

 

Εδώ έχω μια ένσταση. Η παραπάνω πρόταση προϋποθέτει ότι ο Κοπέρνικος είχε στη διάθεση του αυτά τα κείμενα. Από όσο γνωρίζω όμως αυτά είχαν χαθεί νωρίτερα και εμείς τα γνωρίζουμε μονο από αναφορές σε αυτά. Τελικά τι έγινε στην πραγματικότητα, τα κείμενα χάθηκαν τα τελευταία 500 χρονια αφού τα αντέγραψε ο Κοπέρνικος? Η μήπως είχε απλά στη διάθεση του τις 10 γραμμές που έχουμε και εμείς, αρκετές για έμπνευση, αλλα σε καμια περίπτωση για αντιγραφή.

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Δεν είναι δική μου η παρουσίαση. Την έχω βρει στο διαδίκτυο σε άλλο φόρουμ.

Σχετικά με τον Κοπέρνικο πιστεύω πως εμπνεύστηκε από τον Αρίσταρχο και τους άλλους αρχαίους έλληνες. Άλλωστε το παραδέχεται και ο ίδιος.

Δεν πρέπει να είχε το βιβλίο του Αρίσταρχου διότι αυτό χάθηκε με την καταστροφή της βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας.

Τώρα αν είχε κάποιο σωσμένο σπανιότατο αντίγραφο του βιβλίου του από τις βιβλιοθήκες του βατικανού (που ως ιερέας θα είχε εύκολη πρόσβαση), το οποίο όμως χάθηκε μετά, μάλλον δεν θα το μάθουμε ποτέ..

Προσωπικά θεωρώ πως το ηλιοκεντρικό μοντέλο πρέπει να λέγεται "Αριστάρχειο" διότι αυτός ήταν ο πρώτος επιστήμονας που γνωρίζουμε ο οποίος έγραψε ολοκληρο βιβλίο με επιστημονικές προτάσεις για το θέμα.

Kαι να μην ήταν ο Αρίσταρχος έλληνας πάλι το ίδιο θα υποστήριζα, διότι αυτό είναι το δίκαιο.

Έλα όμως που είναι έλληνας... τι να κάνουμε, βαριά η κληρονομιά μας...

ΑΡΙΣΤΑΡΧΟΣ : Γεννήθηκε στην Σάμο. Είναι ο πρώτος καταγεγραμμένος άνθρωπος ο οποίος πρότεινε ηλιοκεντρικό μοντέλο του ηλιακού συστήματος.
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Δείτε εδώ και 2 pdf που αφορούν τον Αρίσταρχο με πολλές λεπτομέριες για την ζωή του και το έργο του, το ένα είναι από το Δ'Πανελλήνιο Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή "Αρίσταρχος ο Σάμιος", το άλλο αφορά τους λόγους για τους οποίους ο Στωικός Κλεάνθης κατηγόρησε τον Αρίσταρχο για ασέβεια.

 

ΑΡΙΣΤΑΡΧΟΣ Ο ΣΑΜΙΟΣ ΚΑΙ Η ΗΛΙΟΚΕΝΤΡΙΚΗ ΤΟΥ ΘΕΩΡΙΑ

http://www.cc.uoa.gr/ptde/journal/english/aristarchos/4.pdf

 

ΚΛΕΑΝΘΟΥΣ, ΠΡΟΣ ΑΡΙΣΤΑΡΧΟΝ (∆IΟΓΕΝΟΥΣ ΛΑΕΡΤΙΟΥ, Βίοι , VII, 174)

http://www.cc.uoa.gr/ptde/journal/english/aristarchos/21.pdf

 

ΕΔΩ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΨΑΞΕΤΕ ΟΛΑ ΤΑ PDF ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΟΝ ΑΡΙΣΤΑΡΧΟ, ΤΗΝ ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΛΠ.

(τεράστιο υλικό με πάρα πολλές λεπτομέριες. Καλό Διάβασμα!)

http://www.cc.uoa.gr/ptde/journal/english/aristarchos/

 

exofilo.jpg

ΑΡΙΣΤΑΡΧΟΣ : Γεννήθηκε στην Σάμο. Είναι ο πρώτος καταγεγραμμένος άνθρωπος ο οποίος πρότεινε ηλιοκεντρικό μοντέλο του ηλιακού συστήματος.
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Ο Κοπέρνικος στηρίχτηκε στη «Μαθηματική Σύνταξη» («Η Μεγίστη») του Πτολεμαίου, σε πραγματείες του Φιλολάου και άλλων, άλλα ειδικότερα στις εργασίες του Αρίσταρχου με αποτέλεσμα τη συγγραφή του βιβλίου του με τίτλο «De revolutionibus orbium celestium» (Περί της τροχιακής περιστροφής των ουρανίων σωμάτων) όπου στο μεγαλύτερο μέρος του βιβλίου αυτού επαναλαμβάνει χωρίς τεκμηριώσεις τη θεωρία του Αρίσταρχου.

 

Η Μεγιστη του Πτολεμαίου πάντως μόνο για Γεωκεντρικό Σύστημα έγραφε..ο Φιλόλαος δεν είχε αφήσει γραπτές πραγματείες (Πυθαγόρειος ήταν!) και όσο για τις εργασίες του Αρίσταρχου η μόνη που είχε σωθεί είναι το "Περι μεγεθών και αποστημάτων Ηλίου και Σελήνης" το οποίο το έχω διαβάσει (Ε. Σπανδάγος, Εκδ. Αίρθρα) και πουθενά δεν αναφέρει ότι η Ηλιοκεντρικό Σύστημα, κάθε άλλο μάλιστα.. :wink:

 

 

Ο Κοπέρνικος όμως αφού αντέγραψε τη θεωρία του Αρίσταρχου (με μοναδική διαφορά ότι ο Ήλιος βρίσκεται ελάχιστα μετατοπισμένος από το κέντρο του κόσμου το οποίο είναι άυλο και βρίσκεται υπό την επίβλεψη του θεού) την παρουσίασε ως δική του..

 

Δεν ξέρω πια αν έχει νόημα τόσες φορές που το είπαμε αλλά η λέξη αντέγραψε απ' την στιγμή που το βιβλιο του Αρίσταρχου είχε εξαφανιστεί από προσώπου Γης είναι απλά άτοπη. Αν αυτό δεν είναι τουλάχιστον αδικο για τον Κοπέρνικο..οκ.

 

Προσωπικά θεωρώ πως το ηλιοκεντρικό μοντέλο πρέπει να λέγεται "Αριστάρχειο" διότι αυτός ήταν ο πρώτος επιστήμονας που γνωρίζουμε ο οποίος έγραψε ολοκληρο βιβλίο με επιστημονικές προτάσεις για το θέμα.

 

Που δεν ξέρουμε τι προτάσεις ήταν και τις οποίες ούτε οι Ερατοσθένης, Αρχιμήδης, Ίππαρχος, Πτολεμαίος τις αποδέχτηκαν που ήταν μαθηματικοί και αστρονομοι..αυτό ίσως λεει κάτι. Είναι τελικά πολύ εύκολο να μεγαλοποιούμε την προσφορά κάποιου Έλληνα που δεν έχει μείνει τίποτα απ' το έργο του αλλά ταυτόχρονα να υποτιμούμε κάποιον ξένο που έχουν σωθεί τα πάντα! Θα μας διαβάζουν τίποτα ιστορικοί και θα γελάνε..

Φιλικά,

Παναγιώτης Αντωνόπουλος

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

ο Φιλόλαος δεν είχε αφήσει γραπτές πραγματείες

Τον Φιλόλαιο τον αναφέρει ο ίδιος ο Κοπέρνικος στις σημειώσεις που αργότερα έσβησε για να οικιοποιηθεί την ανακάλυψη. Συνεπώς είχε διαβάσει για τον Φιλόλαο όπως είχε διαβάσει και για τον Αρίσταρχο, επίσης τον αναφέρει στις σημειώσεις...

 

Δεν ξέρω πια αν έχει νόημα τόσες φορές που το είπαμε αλλά η λέξη αντέγραψε απ' την στιγμή

E, εντάξει αν σε ενοχλούν οι λέξεις προτίμησε το "εμπνεύστηκε"..

 

Που δεν ξέρουμε τι προτάσεις ήταν και τις οποίες ούτε οι Ερατοσθένης, Αρχιμήδης, Ίππαρχος, Πτολεμαίος τις αποδέχτηκαν

Aυτό δεν είναι σοβαρό επιχείρημα. Και τον Κοπέρνικο δεν τον αποδέχτηκαν οι σύγχρονοί του παρά τουλάχιστον έναν αιώνα αργότερα, όταν δηλαδή μπήκαν τα θεμέλια της σύγχρονης παρατήρησης με τηλεσκόπιο, των δορυφόρων του Δία, των ελλειπτικών τροχιών του Κέπλερ σε συνδιασμό με τις παρατηρήσεις ακριβείας του Μπράχε.

Πρέπει να αναζητήσεις αλλού την ιστορική αιτία της μη αποδοχής του ηλιοκεντρικού μοντέλου στην αρχαιότητα. (κοινωνία, θρησκεία, έλλειψη παρατηρήσεων ακριβείας κλπ..)

Και για την ιστορία το μοντέλο του Αρίσταρχου το αποδέχτηκαν και προσπάθησαν να το διαδώσουν αρκετοί μεταγενέστεροι φιλόσοφοι όπως πχ ο Σέλευκος.

Η προσπάθεια σου να υποτιμήσεις τον Αρίσταρχο καταντά γελοία.

 

Θα μας διαβάζουν τίποτα ιστορικοί και θα γελάνε..

Περίεργο που οι περισσότεροι ιστορικοί και αστρονόμοι αρχίζουν να στρέφονται προς τον Αρίσταρχο...

 

Ο G. E. R. Lloyd στο βιβλίο του «Αρχαία Ελληνική Επιστήμη» και συγκεκριμένα στο κεφάλαιο «Ελληνικές Κοσμολογίες» αναφέρει ότι η Θεωρία του Αρίσταρχου ήταν μια πλήρης ηλιοκεντρική θεωρία που συνδύαζετα δύο δόγματα της ημερήσιας αξονικής περιστροφής και της ετήσιας περιστροφής της γης γύρω από τον Ήλιο.

 

G. E. R. Lloyd, (1991), Methods and Problems in Greek Science, Cambridge University Press, Ελληνική Έκδοση: Αρχαία Ελληνική Επιστήμη: Μέθοδοι και Προβλήματα, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, Αθήνα 1996, σελ. 268-270

ΑΡΙΣΤΑΡΧΟΣ : Γεννήθηκε στην Σάμο. Είναι ο πρώτος καταγεγραμμένος άνθρωπος ο οποίος πρότεινε ηλιοκεντρικό μοντέλο του ηλιακού συστήματος.
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

E, εντάξει αν σε ενοχλούν οι λέξεις προτίμησε το "εμπνεύστηκε"..

 

Άλλο πράγμα εμπνευστηκε άλλο αντέγραψε, μάλλον καταλαβαίνεις και εσύ πια ότι δεν ήταν δυνατό να αντιγράψει κάτι που δεν είχε. Χαίρομαι. Ειδικά αφού το μοναδικό σωζόμενο έργο που είχε ο Κοπέρνικος στα χέρια του ήταν το "Περι μεγεθών και αποστημάτων Ηλίου και Σελήνης" στο οποίο χρησιμοποιεί Γεωκεντρικό Σύστημα (χωρίς να υπονοώ κάτι για τον Αρίσταρχο, οι ιστορικοί έχουν αποφανθεί επ'αυτού του γεγονότος).

 

Και θα συμφωνήσω εδώ με τον filiatra: Να εμπνευστηκε απ τον Αρισταρχο?Ισως(πολυ θα το ηθελα σαν Ελληνας) αλλα αυτο δεν προκειται να το μαθουμε ποτε.

 

Τον Φιλόλαιο τον αναφέρει ο ίδιος ο Κοπέρνικος στις σημειώσεις που αργότερα έσβησε για να οικιοποιηθεί την ανακάλυψη. Συνεπώς είχε διαβάσει για τον Φιλόλαο όπως είχε διαβάσει και για τον Αρίσταρχο, επίσης τον αναφέρει στις σημειώσεις...

 

Δήμο.. Άλλο πράγμα σημαίνει έχει διαβάσει για αυτούς από αναφορές, άλλο πράγμα είχε αφήσει ο ίδιος γραπτά. Ο Φιλόλαος δεν είχε γράψει τίποτα, ψάξτο. Θεωρειται ότι μέσω του Φιλολάου κάποια συγγράμματα των μεταγενέστερων Πυθαγορείων παρεδόθησαν στον Δίωνα, μαθητή του Πλάτωνος με αποτέλεσμα την συνέχεια του Πυθαγορισμού μέσω της Πλατωνικής Ακαδημίας. Οπότε μέσω αναφοράς διάβασε ότι διάβασε ο Κοπέρνικος.

 

Όσο για το τι διέγραψε ο Κοπέρνικος σου απάντησα παλιότερα αλλά δεν μου απάντησες καν. Βικιπαίδεια:

 

Είναι αξιοσημείωτο το ότι διασώζεται το χειρόγραφο του έργου, γραμμένο με το χέρι του ίδιου του Κοπέρνικου, πράγμα σπάνιο για επιστημονικό έργο εκείνης της εποχής. Στο χειρόγραφο, ο Κοπέρνικος γράφει καθαρά ότι (ως άριστος γνώστης της αρχαίας ελληνικής γλώσσας που ήταν) είχε διαβάσει τις απόψεις του Αριστάρχου του Σαμίου, που έθετε τη Γη να περιφέρεται περί τον `Ηλιο, αλλά και των Πυθαγόρειων φιλοσόφων Φιλολάου και Ικέτα. Τον τελευταίο μάλιστα τον γράφει λανθασμένα ως «Νικέτα-Νικήτα», από προσθήκη του "ν" του άρθρου (το-ν-Ικέτα). Το απόσπασμα όμως που αναφέρει και τα ονόματα των αρχαίων σοφών αφαιρέθηκε (διαγράφηκε) από τον πιστό φίλο του Κοπέρνικου, τον Tiedemann Giese, επίσκοπο του Chełmno, πριν αυτός το παραδώσει στον εκδοτικό οίκο, με αποτέλεσμα οι πρώτες εκδόσεις του "De Revolutionibus" να τυπωθούν χωρίς αυτό. Το απόσπασμα εμφανίσθηκε στις μεταγενέστερες εκδόσεις του έργου, όταν πλέον το ηλιοκεντρικό σύστημα είχε αποδοθεί στον Κοπέρνικο.

 

Αυτή την εκδοχή την έχω διαβάσει πολλές φορές σε έρευνα για το θέμα παλιότερα. Θεωρείται η επίσημη άποψη της ιστορίας. Βέβαια θα διαφωνήσεις. Ο Κοπέρνικος ήταν βαριά άρρωστος και είχαν αναλάβει άλλοι να εκδώσουν το βιβλίο του. Το πρώτο αντίτυπο το είδε σύμφωνα με τον θρύλο την μέρα που πέθανε. Κάποιοι λένε ότι αυτό δεν το είδε ποτέ. Για αυτό είναι σωστότερο να προσέχουμε τι λέμε για έναν νεκρό. Ας ψάχνουμε όλες τις πηγές και όχι μόνο τις ελληνικές. Άς αφήσουμε τους ιστορικούς να κάνουν την δουλειά τους. Κάτι ξέρουν περισσότερο από εμάς. Αυτό είναι το συμπέρασμά μου.

 

Γενικά έχω κουραστεί να λέμε τα ίδια και τα ίδια. Τα στοιχεία έχουν παρετεθεί και από τις δύο πλευρές. Δεν υπάρχει κάτι νέο..

 

Υ.Γ. Η συζήτηση αυτή ανήκει στο αντίστοιχο θέμα και όχι εδώ.

Φιλικά,

Παναγιώτης Αντωνόπουλος

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Ειδικά αφού το μοναδικό σωζόμενο έργο που είχε ο Κοπέρνικος στα χέρια του ήταν το "Περι μεγεθών και αποστημάτων Ηλίου και Σελήνης" στο οποίο χρησιμοποιεί Γεωκεντρικό Σύστημα

Και οι αναφορές του Στοβαίου, Πλούταρχου, Αρχιμήδη; Τις ξέχασες;

Eκεί περιγράφεται το έργο του Αρίσταρχου, όπως γίνονται και αναφορές για τους Πυθαγόρειους.

Από εκεί "εμπνεύστηκε"-"αντέγραψε" (πάρτο όπως θες) ο Κοπέρνικος για να ξανα-ανακαλύψει αυτά που ανακάλυψαν οι αρχαίοι..

 

Όσοι θέλουν να μάθουν για το θέμα πραγματικά ας καθήσουν να διαβάσουν όλα τα πρακτικά του Δ'Πανελληνίου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή "Αρίσταρχος ο Σάμιος" που σας έδωσα παραπάνω..

 

http://www.cc.uoa.gr/ptde/journal/english/aristarchos/arist_periexom.html

 

Εξηγεί όλες τις πτυχές της ηλιοκεντρικής θεωρίας του Αρίσταρχου και για ποιους λόγους δεν έγινε ευρέως αποδεκτή στην αρχαιότητα.

Ιστορικά ο ρόλος του Κοπέρνικου αναφέρεται ως "η κοπερνίκια επανάσταση" αλλά ο θεμελιωτής της ηλιοκεντρικής θεωρίας αναγνωρίζεται πλέον στο πρόσωπο του Αρίσταρχου.

ΑΡΙΣΤΑΡΧΟΣ : Γεννήθηκε στην Σάμο. Είναι ο πρώτος καταγεγραμμένος άνθρωπος ο οποίος πρότεινε ηλιοκεντρικό μοντέλο του ηλιακού συστήματος.
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Δημιουργήστε έναν λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είσαι μέλος για να αφήσεις ένα σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Εγγραφείτε για έναν νέο λογαριασμό στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!.

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Συνδεθείτε

Έχετε ήδη λογαριασμό? Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Δημιουργία νέου...

Σημαντικές πληροφορίες

Όροι χρήσης