Jump to content

Προτεινόμενες αναρτήσεις

Δημοσιεύτηκε

Καλησπέρα! 'Ηθελα να κάνω μια ερώτηση σχετικά με την ανάλυση φωτογραφιών απο ccd. Σε μια αστροφωτογραφία συνήθως παίρνουμε την κανονική έκθεση δηλαδή τα data, μια έκθεση με κλειστό το καπάκι δηλ τα bias και τα flat. Ποια η χρησιμότητα του flat;

Ευχαριστω :D

"Κι εσείς άστρα, αιώνες τώρα κάτι θέλετε να μας πείτε, μα σε λίγο ξημερώνει και δεν προφταίνουμε να μάθουμε"

Τάσος Λειβαδίτης, Μικρό βιβλιο για μεγάλα όνειρα

Δημοσιεύτηκε
Τα flat τα παίρνεις ώστε να διορθώσεις τις ανομοιομορφίες του φωτισμού του πεδίου σου είτε λόγω βινιετερίσματος των οπτικών, είτε λόγω σκόνης στο οπτικό μονοπάτι είτε για άλλο λόγο. Το flat το τραβάς με όλο το σύστημα στημένο κανονικά όπως στα κανονικά δεδομένα απλά ως στόχο τραβάς μια ομοιόμορφα φωτισμένη λευκή επιφάνεια κατάλληλης έντασης ώστε να αποκαλυφθούν οι ανομοιομορφίες. Δες και εδώ: http://www.astrovox.gr/avat/calibrationframes.php
«I have loved the stars too fondly to be fearful of the night». Sarah Williams, The Old Astronomer
Δημοσιεύτηκε
ευχαριστω astrovox! Αλλη μια ερωτηση. Τα dark flat frames και τα dark frames δεν ειναι τα ιδια στην ουσια εφοσον εχουν να κανουν με το τηλεσκοπιο; η κανω λαθος;

"Κι εσείς άστρα, αιώνες τώρα κάτι θέλετε να μας πείτε, μα σε λίγο ξημερώνει και δεν προφταίνουμε να μάθουμε"

Τάσος Λειβαδίτης, Μικρό βιβλιο για μεγάλα όνειρα

Δημοσιεύτηκε
Όχι διότι η έκθεση έχει άλλη διάρκεια. Πχ η λήψη των δεδομένων σου μπορεί να είναι 1 λεπτό οπότε θες dark 1 λεπτό ενώ το flat να είναι μόλις 3 δευτερόλεπτα οπότε θέλεις dark flat 3 δευτερόλεπτα. Το dark έχει πάντα ίσο χρόνο έκθεσης με τη λήψη για την οποία θα χρησιμοποιηθεί. Το flat είναι τόσο μικρότερο σε έκθεση διότι φωτογραφίζεις μια φωτισμένη επιφάνεια από κοντά, όχι έναν γαλαξία στα πέρατα του σύμπαντος οπότε η έκθεση είναι μικρή.
«I have loved the stars too fondly to be fearful of the night». Sarah Williams, The Old Astronomer
Δημοσιεύτηκε
Όχι διότι η έκθεση έχει άλλη διάρκεια. Πχ η λήψη των δεδομένων σου μπορεί να είναι 1 λεπτό οπότε θες dark 1 λεπτό ενώ το flat να είναι μόλις 3 δευτερόλεπτα οπότε θέλεις dark flat 3 δευτερόλεπτα. Το dark έχει πάντα ίσο χρόνο έκθεσης με τη λήψη για την οποία θα χρησιμοποιηθεί. Το flat είναι τόσο μικρότερο σε έκθεση διότι φωτογραφίζεις μια φωτισμένη επιφάνεια από κοντά, όχι έναν γαλαξία στα πέρατα του σύμπαντος οπότε η έκθεση είναι μικρή.

 

 

μεσα στο αρθρο AVAT στον τροπο ληψης των flat λεει:

" Δοκιμάζουμε τον χρόνο έκθεσης ώστε η μέση τιμή ADU (counts) της λήψης να είναι από 1/3 έως 1/2 της Full Well Capacity"

 

τι σημαινει αυτο? η τιμη adu ποια ειναι? εχει διαφορα αυτη η τιμη σε ccd με dslr, ή ειναι καθαρα θεμα χρονου εκθεσης?

Δημοσιεύτηκε

Τα ADU τα χρησιμοποιούμε για CCD, είναι ένα μέγεθος που εκφράζει με κάποιον (αυθαίρετο) τρόπο πόσα ηλεκτρόνια έχει μαζέψει το κάθε pixel. Όπως θα δεις και εδώ σε παλιά συζήτηση:

 

http://www.astrovox.gr/forum/viewtopic.php?p=137707#137707

 

προτείνεται ή έκθεση στα flat να είναι τέτοια ώστε να φτάσει η εικόνα στο κέντρο της κάπου στα 20-30 χιλιάδες ADU.

 

Για τις DSLR μπορείς να χρησιμοποιήσεις έναν πρακτικό κανόνα που λέει ότι το ιστόγραμμα του flat πρέπει να φτάνει κάπου στα 2/3 του οριζόντιου άξονα.

«I have loved the stars too fondly to be fearful of the night». Sarah Williams, The Old Astronomer
Δημοσιεύτηκε

Να προσθέσω εδώ τον "πονοκέφαλο" που προκαλεί κάποιες φορές η μη γραμμικότητα των CCD με antiblooming (δηλ. των περισσοτέρων από εμάς) καθώς πάνω από ένα όριο ADUS η κάμερα μας δεν συμπεριφέρεται γραμμικά, δηλ. κάθε επιπλέον φωτόνιο δεν προκαλεί την ίδια αύξηση στα ADUS.

 

Π.χ. έχω παρατηρήσει πως ο KAF8300 αποκρίνεται γραμμικά μέχρι τα 25000 adus περίπου (με max τα 65000), οπότε και εμπειρικά καλό είναι τα flats το πολύ μέχρι εκεί να είναι.

 

Για τις DSLR με κάλυψε ο Ανδρέας.

 

Όπως είπαν και οι φίλοι παραπάνω, μεγάλη προσοχή δίνουμε στο calibration των flats, δηλ. αφαιρούμε από αυτά αντίστοιχα darks (ίδιου χρόνου), αλλιώς το master flat ΔΕΝ θα είναι σωστό.

Ηλίας Νταγιόγλου

Μια φωτογραφία = 10^3 λέξεις = 10^6 σκέψεις

Δημοσιεύτηκε

 

Για τις DSLR μπορείς να χρησιμοποιήσεις έναν πρακτικό κανόνα που λέει ότι το ιστόγραμμα του flat πρέπει να φτάνει κάπου στα 2/3 του οριζόντιου άξονα.

 

αρα παιζει ρολο ποσο φωτισμενη ειναι η επιφανεια. καπου ειχα διαβασει για λευκο φοντο σε οθονη υπολογιστη ( και οσα φλατ τραβηξα ετσι τα εκανα). και βλεπω οτι καποια παιδια φτιαξαν φλατοκουτα

μπορει να μας πει καποιος αν με φλατοκουτο ειναι καλυτερα? και ποσο διαφορα εχει στην εκθεση?

Δημοσιεύτηκε

Με το φλατόκουτο μπορείς να έχεις το κεφάλι σου ήσυχο ότι θα έχεις ένα ομοίμορφα φωτεισμένο πεδίο στο τηλεσκόπιο σου. Με το να στρέψεις το τηλεσκόπιο σου προς την οθόνη θα 1) μετακινέισεςι τυχόν σκόνες ή θα αλλάξει η εστίαση σου αν δεν έχεις καλό εστιαστή με αποτέλεσμα το φλάτ να μην είναι καλό 2) να μην κεντράρεις σωστά το τηλεσκόπιο στην οθόνη όπου και πάλι το φλάτ δεν θα είναι καλό, και στις δύο περιπτώσεις έαν έχεις βινιετάρισμα δεν θα έχεις τα επιθυμιτά αποτελέσματα.

 

Διαφορά στην έκθεση πιστεύω ότι θα υπάρξει μιας και λόγω του κλειστού χώρου του φλατόκουτου οπου είναι το οπτικό μονοπάτι θα είναι πιο φωτεινό από την οθόνη οπότε έαν έχεις ένα dimmer θα πρεέπι να κατεβάσεις την φωτεινότητα ή να προσθέσεις περισσότερες στρώσεις από ασπρο χαρτί ή γαλακτερό πλεξιγγλάς ή διαδοχικές στρώσεις από τσιγαρόχαρτο ώστε να μειώσεις την ένταση του φωτός.

Φιλικά Κώστας

 

http://www.astrobin.com/users/kookoo_gr/

  • 4 εβδομάδες αργότερα...
Δημοσιεύτηκε
Κάνω ένα hijack το θέμα αυτό για μια ερώτηση. Για τα dark flat frames στο maxim dl ή και στο nebulosity ποιά διαδικασία θα κάνω ώστε να βγέι το master flat; Όπως το σκέφτομαι θα φτιάξω τα master dark flat, master flat στο maxim dl και ύστερα στο nebulosity 2 θα τα συνδιάσω από το μενού batch->pre process b&w photos και θα χρησιμοποιήσω μόνο το master darfk flat για να το συνδιάσω με το master flat σαν εικόνα.

Φιλικά Κώστας

 

http://www.astrobin.com/users/kookoo_gr/

  • 3 έτη αργότερα...
Δημοσιεύτηκε

Ξεθάβω αυτό το θέμα, γιατί έχω κάποιες απορίες σχετικά με την λήψη calibration frames για dslr. Όπως αναφέρει και ο Ανδρέας,

 

Για τις DSLR μπορείς να χρησιμοποιήσεις έναν πρακτικό κανόνα που λέει ότι το ιστόγραμμα του flat πρέπει να φτάνει κάπου στα 2/3 του οριζόντιου άξονα.

 

Η λήψη λογικά θα πρέπει να γίνει με την ίδια ρύθμιση ISO που θα τραβηχτούν και τα light frames. Ο συγκεκριμένος κανόνας έχει να κάνει για όλα τα μοντέλα των dslr ή υπάρχει κάποιος τρόπος υπολογισμού σε σχέση με τα χαρακτηριστικά της δικής μου?

 

Μια άλλη απορία έχει να κάνει με το bias frame . Στον οδηγό http://www.astrovox.gr/avat/calibrationframes.php, αναφέρεται ότι "Το Bias Frame χρησιμοποιήται ΜΟΝΟ όταν τα dark frames που έχουμε δεν είναι της ίδιας διάρκειας με τα Light Frames". Έως τώρα γνώριζα ότι τα darks έχουν τον ίδιο χρόνο λήψης με τα lights και αυτό τον τρόπο χρησιμοποιώ. Συνεπώς μάλλον δεν χρειάζεται να τραβάω bias, έτσι δεν είναι?

 

Τέλος θα ήθελα να ρωτήσω αν ενδείκνυται να χρησιμοποιήσω την δυνατότητα λήψης darks μέσω της dslr. Αφού η μηχανή σε κάθε λήψη μπορεί να τραβήξει dark και να κάνει την διαδικασία αυτόματα, υπάρχει λόγος να πάρω ξεχωριστά?

# Σπύρος Αντωνόπουλος #
Δημοσιεύτηκε

Καλησπερα για τα φλατ δες εδω http://www.astrovox.gr/forum/viewtopic.php?t=15837&highlight=

για σωστο φλατ θες προγραμμα ληψης, στο περιπου δεν γινεται και ισως να το κανεις και χειροτερο...

 

 

Για την απορια σου με τα bias. πες πως πηγες ενα βραδυ εκανες τις ληψεις σου και πηρες και τα dark σου( πχ.300sec), πας το επομενο βραδυ ξανακανεις αλλες ληψεις με αλλο χρονο εκθεσης(πχ. 600sec) αλλα ή δεν εχεις αλλο χρονο για να κατσεις για νεα dark ή νυσταζεις ή οτιδηποτε αλλο και τα μαζευεις και φευγεις. Τοτε θα βαλεις τα dark της προηγουμενης βραδυας μαζι με τα bias.

 

 

Αυτο το dark που παιρνει η μηχανη αυτοματα οταν το ρυθμισεις και το ενσωματωνει μονο του στο καρε, καλο ειναι να το αποφευγεις γιατι χανεις χρονο που θα επαιρνες πληροφορια που ειναι το πιο σημαντικο. Το dark μπορεις να παρεις και την επομενη μερα (αρκει να εχει περιπου ιδια θερμοκρασια +-/1-2 βαθμους).

Δημοσιεύτηκε
Είχα την εντύπωση ότι τα bias frames είναι πάντα απαραίτητα και "συμπληρωματικά" στα darks για να αφαιρέσουν τον ηλεκτρονικό θόρυβο του αισθητήρα (ο οποίος είναι ανεξάρτητος του χρόνου λήψης και αποτελεί ένα "αποτύπωμα" του αισθητήρα εμφανές στο background της φωτογραφίας). Δηλαδή τα dark frames εμπεριέχουν τον ηλεκτρονικό αυτό θόρυβο, o οποίος αφαιρείται με τα bias frames.
Γιώργος Αλεξίου
Δημοσιεύτηκε
Είδα το νήμα για τα flats, και το βίντεο το οποίο ήταν κατατοπιστικό. Βέβαια αναφέρεται σε ccd, οπότε στην περίπτωση της dslr μιλάμε πάλι για την ίδια διαδικασία, δηλαδή μετράμε adu? Για την λήψη flats, θα χρησιμοποιήσω την λύση του laptop έως ότου φτιάξω ένα flatbox. Υπάρχει κάποιο δωρεάν πρόγραμμα για την μέτρηση των adu, γιατί από τι βλέπω τα προτεινόμενα είναι εμπορικά.
# Σπύρος Αντωνόπουλος #
Δημοσιεύτηκε
Είχα την εντύπωση ότι τα bias frames είναι πάντα απαραίτητα και "συμπληρωματικά" στα darks για να αφαιρέσουν τον ηλεκτρονικό θόρυβο του αισθητήρα (ο οποίος είναι ανεξάρτητος του χρόνου λήψης και αποτελεί ένα "αποτύπωμα" του αισθητήρα εμφανές στο background της φωτογραφίας). Δηλαδή τα dark frames εμπεριέχουν τον ηλεκτρονικό αυτό θόρυβο, o οποίος αφαιρείται με τα bias frames.

 

 

Γιωργο κι εγω τα βαζω παντα, αλλα διαβασε εδω http://starizona.com/acb/ccd/advimcal.aspx λεει οτι το bias υπαρχει μεσα στο dark.

Καλυτερο πραγμα βεβαια απο την δοκιμη δεν υπαρχει οποτε στακαρεις με ή χωρις bias και βλεπεις διφορα (ή δεν βλεπεις...)

Δημοσιεύτηκε

Όντως εμένα η πράξη μου δείχνει ότι η φωτογραφία βελτιώνεται (χωρίς bias το background παρουσιάζει κάποιες γραμμές σχεδόν ομοιόμορφες σε όλες τις φωτογραφίες).

Ένας απλός τρόπος για να βγούν τα flats με dslr είναι :

1. Βάλεις την κάμερα στο AV mode

2. Το iso όσο το light frames

3. Βγάζεις τα flats στη λευκή επιφάνεια (η κάμερα αποφασίζει το χρόνο έκθεσης).

4. Το επιθυμητό είναι το ιστόγραμμα να είναι περίπου στο 1/3 ή στο μισό (μπορείς να παίξεις λίγο με το EV για να το φέρεις εκεί που θέλεις).

Γιώργος Αλεξίου

Δημιουργήστε έναν λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είσαι μέλος για να αφήσεις ένα σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Εγγραφείτε για έναν νέο λογαριασμό στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!.

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Συνδεθείτε

Έχετε ήδη λογαριασμό? Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Δημιουργία νέου...

Σημαντικές πληροφορίες

Όροι χρήσης