Jump to content

Γιατί ένας δορυφόρος παίρνει την «κάτω βόλτα»;


masgka

Προτεινόμενες αναρτήσεις

2 ερωτήσεις.

 

1ον: Γιατί ένας δορυφόρος παίρνει την «κάτω βόλτα»;

Τόσα χρόνια ήταν σε τροχιά ή 1002 πράγματα. Γιατί κάποια στιγμή, πέφτει στη Γη;

 

2ον: Θα καεί στα εξωτερικά στρώματα της ατμόσφαιρας ή όχι. Αν ναι, γιατί;

Τότε δεν υπήρχε ούτε ύπαρξη ούτε ανυπαρξία΄ δεν υπήρχε ούτε η κυριαρχία του χώρου ούτε ο ουρανός που είναι πιο πέρα. Τι ανασάλευε; Πού;
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Ένας δορυφόρος που βρίσκεται σε τρόχια γύρω από την Γη και κινείται με πολύ υψηλή ταχύτητα προκειμένου να διατηρήσει (σχετικό) αυτήν την τροχιά. Πάραυτα, λόγω βαρυτικής έλξης της Γης, η τροχιά του δορυφόρου μεταβάλεται, "χάνοντας" ύψος, δηλαδή μειώνεται η ταχύτητά του. Κατά κάποιον τρόπο "φρενάρει". Αυτός είναι ο λόγος που οι δορυφόροι, τα διαστημικά τηλεσκόπια και λοιπά διαστημόπλια... έχουν καύσιμα για τον έλεγχό τους (attitude control).

 

Όλα τα παραπάνω είναι γενικές έννοιες οι οποίες γίνονται πολυπλοκότερες αν αναλογιστούμε και το επιχειρισιακό ύψος. Π.χ. διαφορές ανάμεσα σε LEO (χαμηλή περιγήινη τροχιά) και GEO (γεωσύγχρονη τροχιά).

 

Όσον αφορά την επανείσοδο, η ατμόσφαιρα του πλανήτη μας είναι αρκετά πυκνή και σε συνδυασμό με τις υψηλές ταχύτητες των διαστημοπλοίων παρατηρούμε εξαιρετικά υψηλές θερμοκρασίες λόγω τριβής, τέτοιες που μπορεί να προκαλέσουν και την ολική καταστροφή του οχήματος. Οι δορυφόροι είναι διαστημόπλοια χωρίς χαρακτηριστικά οχημάτων επανεισόδου και για αυτό καίγονται κατά την είσοδό τους στην ατμόσφαιρα.

 

Διαστημόπλοια που χαρακτηρίζονται ως οχήματα επανεισόδου, φέρουν ειδικό σχεδιασμό με "ασπίδες" θερμότητας ώστε να αντιμετωπίσουν το φαινόμενο και να περάσουν την διαδικασία αυτή ως μέρος του φακέλου πτήσης τους. Τα πρώτα τέτοια οχήματα επανεισόδου ήταν τα πρώτα "υπεραντωτικά σώματα" της NASA κατά την δεκαετία του 50 και αρχές του 60. Μετέπειτα το πρόγραμμα Απόλλων διέθετε μια θερμική ασπίδα στο κάτω μέρος, όπως θα έχεις δει σε βίντεο και φωτογραφίες, του οχήματος διακυβέρνησης. Μεταγενέστερα, σίγουρα θα έχεις παρατηρήσει τις μαύρες επιφάνειες στην "κοιλιά" του τροχιακού σκάφους του Space Shuttle.

 

Το θέμα είναι μεγάλο και ωραίο... και χωράει πολύ συζήτηση.

 

Ελπίζω να βοήθησα.

 

Βασίλης

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

 

Arthur C. Clarke

 

 

http://vip-digital-imaging.blogspot.com

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Ευχαριστώ πολύ. Ήταν ακριβώς η απάντηση που χρειαζόμουν!!! :cheesy:
Τότε δεν υπήρχε ούτε ύπαρξη ούτε ανυπαρξία΄ δεν υπήρχε ούτε η κυριαρχία του χώρου ούτε ο ουρανός που είναι πιο πέρα. Τι ανασάλευε; Πού;
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Ο κυριος μηχανισμός απωλειας ταχύτητας για ένα δορυφόρο ειναι η τριβή με την ατμοσφαιρα. Ιδίως όταν βρίσκονται σε χαμηλή τροχια. Η ατμοσφαιρα σε αυτά τα ύψη είναι πολύ αραιή αλλα όχι το κενό του διαστήματος. Γιαυτό και η ταχύτητα χάνεται με αργους ρυθμούς, της τάξης των δεκαδων ετών. Επίσης η ατμόσφαιρα αναλογα και με την δραστηριότητα του ήλιου "φουσκώνει" και "ξεφουσκώνει" μεταβάλοντας και την τριβή σε καποιο συγκεκριμένο ύψος. Αυτό κανει τις προβλεψεις για την επανείσοδο στην ατμόσφαιρα ανακριβείς.

http://en.wikipedia.org/wiki/Orbital_decay

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Φίλος φυσικός, ο Βασίλης – καθότι δεν κατέχω την επιστήμη – με ενημέρωσε για το θέμα και καταθέτω τα εξής :

Ο δορυφόρος δεν καίγεται λόγω τριβής κατά την είσοδο του στην ατμόσφαιρα αλλά λόγω αδιαβατικής συμπίεσης, η επιλεγόμενη "πίεση εμβολισμού" η οποία έχει ως αποτέλεσμα την υπερθέρμανση των προσθίως κειμένων αερίων μαζών...

Orion Amateur Observatory Langadas

GSO-ASTROTECH 16,

Meade LXD 55 S/N 8,

S/W ED 100,

William Optics Zenith Star

ED 70/420,

Guide Scope :Meade 70/600,

TS Guide Finder 9x60,

Celestron SkyMaster 15x70,

Bresser 10x50,

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Ο κάθε δορυφόρος ανάλογα την κατασκευή του και το σκοπό του, έχει και τα ανάλογα καύσιμα για όσο θα διαρκέσει η αποστολή του.

Επειδή χρειάζεται να γίνονται τακτικότατα μανούβρες διόρθωσης της τροχιάς του (συνήθως κάθε εβδομάδα-δέκα μέρες για ένα γεωστατικό), τα καύσιμα εξαντλούνται και γι αυτό ο υπολογισμός των καυσίμων που απομένουν, γίνεται τακτικότατα.

Σε ένα γεωστατικό π.χ. συνήθως αρκούν για ~15 χρόνια λειτουργίας, με την προυπόθεση ότι η εκτόξευση του πήγε ΑΡΚΕΤΑ καλά (παίζει τεράστιο ρόλο).

Υπολογίζοντας λοιπόν τα καύσιμα που απομένουν ανά πάσα στιγμή, υπάρχει μια δεσμευμένη ποσότητα, απαραίτητη ώστε να μετακινηθεί με ασφάλεια στο λεγόμενο νεκροταφείο.

Εκεί που υπάρχουν και τα υπόλοιπα διαστημικά σκουπίδια.

Το ότι πέφτει στη Γη είναι συνήθως από λάθος υπολογισμό της εναπομείνουσας ποσότητας και απώλεια ελέγχου του ή ακόμα και από λάθος μανούβρα.

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Όντως, ο σωστότερος όρος για την εξήγηση του φαινομένου είναι η αδιαβατική συμπίεση, αλλά η τριβή είναι πιο "εύπεπτος" και απλούστερος τρόπος για να εξηγηθεί το φαινόμενο σε κάποιον ο οποίος δεν έχει μελετήσει ρευστομηχανική και θερμοδυναμική.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

 

Arthur C. Clarke

 

 

http://vip-digital-imaging.blogspot.com

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

αλλά η τριβή είναι πιο "εύπεπτος" και απλούστερος τρόπος για να εξηγηθεί το φαινόμενο

 

Ειναι πιο απλος τροπος αλλα ειναι και λαθος. Μπορουμε να περιγράψουμε ευκολα το φαινόμενο σε κάποιον που δεν γνωρίζει, παρομοιάζοντας το με το ζέσταμα της τρόμπας που φουσκώνουμε τα ποδήλατα ή το αντίστροφο με την ψύξη του σπρει καθως κάνουμε γκράφιτι

Βοσινάκης Ανδρέας

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Δηλαδή ένα αντικείμενο καίγεται στην ατμόσφαιρα επειδή ο αέρας στο μπροστινό τμήμα συμπιέζεται και θερμαίνεται; :-k

"Μην κρατάτε τις πύλες του πνεύματος σας κλειδωμένες, αλλά ούτε και διάπλατα ανοιχτές" Τσαρλς Φορτ

:cheesy:

:cheesy:
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Δημιουργήστε έναν λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είσαι μέλος για να αφήσεις ένα σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Εγγραφείτε για έναν νέο λογαριασμό στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!.

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Συνδεθείτε

Έχετε ήδη λογαριασμό? Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Δημιουργία νέου...

Σημαντικές πληροφορίες

Όροι χρήσης