Δροσος Γεωργιος Δημοσιεύτηκε Οκτώβριος 6, 2024 Δημοσιεύτηκε Οκτώβριος 6, 2024 (επεξεργάστηκε) «Βασική ιδιότητα του τηλεσκοπίου είναι να μαγέψουμε τον κόσμο. Η πρώτη φορά που θα βάλεις το μάτι σου και θα δεις ένα ουράνιο αντικείμενο, είναι μία πολύ διαφορετική αίσθηση, που δεν μπορεί να συγκριθεί με τίποτα παρόμοιο». Μια νύχτα με καθαρό ουρανό στο Αστεροσκοπείο του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και η απόσταση 1,4 δισεκατομμυρίων χιλιομέτρων εκμηδενίζεται. Καθώς ο Κρόνος με τα δαχτυλίδια του έρχεται κοντά, η κόρη του ματιού διαστέλλεται, προσπαθώντας να συλλάβει το ασύλληπτο, και το παιδικό ερώτημα «μα είναι αληθινό;» βγαίνει αβίαστα από τα χείλη ανθρώπων κάθε ηλικίας. Δίπλα στον Κρόνο, ο δορυφόρος του Τιτάνας, μία μικρή κουκίδα. Λίγο αργότερα προβάλλει ο αστέρας Vega, που μοιάζει με ντισκομπάλα. Και μετά από αναμονή γεμάτη αδημονία ανατέλλει ο Δίας.Καθώς μετακινείται το τηλεσκόπιο, για να στοχεύσει σε κάποιον πλανήτη την ώρα που ανατέλλει, περιστρέφεται και ο εντυπωσιακός σιδερένιος θόλος, παράγοντας μέσα στη νύχτα έναν θόρυβο που παραπέμπει σε τεχνολογία ήχου surround. Ιστορίες για συγκρούσεις δορυφόρων ΗΠΑ και Ρωσίας στο διάστημα, για χιονοστιβάδες διαστημικών «σκουπιδιών», για αστεροειδείς που θα μπορούσαν να πέσουν στο κεφάλι, προσδίδουν στη βραδιά στοιχεία ταινίας επιστημονικής φαντασίας, όπου οι συμμετέχοντες στην αστροπαρατήρηση γίνονται πρωταγωνιστές της.Το πρόσφατα ανακαινισμένο Αστεροσκοπείο του ΑΠΘ διοργανώνει βραδιές αστροπαρατήρησης ανοιχτές για το κοινό, ενώ υποδέχεται κάθε εβδομάδα σχολεία όπου οι μαθητές μέσα από ηλιακό τηλεσκόπιο με ειδικά φίλτρα μπορούν να παρατηρήσουν τον Ήλιο. Ο καθηγητής του Τομέα Αστροφυσικής, Αστρονομίας και Μηχανικής του Τμήματος Φυσικής του ΑΠΘ, Νίκος Στεργιούλας, ο επίκουρος καθηγητής του ίδιου τομέα Ιωάννης Γκόλιας και ο υποψήφιος διδάκτορας Αλέξανδρος Σιάκας άνοιξαν τον θόλο του Αστεροσκοπείου στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, για να μυήσουν το κοινό στον μαγευτικό κόσμο της παρατήρησης των πλανητών. Ιωάννης-Χιου Σειραδάκης: Ο άνθρωπος που δίδαξε γενιές αστροφυσικών Οι ξεναγήσεις στο Αστεροσκοπείο του ΑΠΘ αποτελούν μία παράδοση που καλλιέργησε ο σπουδαίος αστροφυσικός Ιωάννης Σειραδάκης, ο οποίος δίδαξε γενιές αστροφυσικών -πολλοί από αυτούς διαπρέπουν σήμερα σε πολύ σημαντικές θέσεις σε όλον τον κόσμο- στρέφοντας το ερευνητικό τους ενδιαφέρον στην αστρονομία. Ως ελάχιστη ένδειξη αναγνώρισης της προσφοράς του καθηγητή, που απεβίωσε το 2020 σε ηλικία 72 ετών, στην είσοδο της αίθουσας υπάρχει η επιγραφή «ΘΟΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗ- ΧΙΟΥ ΣΕΙΡΑΔΑΚΗ».«Είναι παράδοση που ξεκίνησε από τον κύριο Σειραδάκη να εκπαιδεύονται οι φοιτητές -προπτυχιακοί, μεταπτυχιακοί, διδακτορικοί- να κάνουν τις ξεναγήσεις. Ουσιαστικά προσπαθούμε να δημιουργήσουμε μια ροή, δηλαδή οι παλαιότεροι φοιτητές να εκπαιδεύουν τους καινούργιους με το ίδιο μεράκι, να κάνουν τις ξεναγήσεις και έτσι υπάρχει πάντα μια μικρή ομάδα, η οποία συντονίζεται από τους καθηγητές και τη γραμματέα μας, που κάνει τον προγραμματισμό των ξεναγήσεων και έρχονται 2-3 σχολεία την εβδομάδα και μας επισκέπτονται το πρωί», εξήγησε ο κ. Σιάκας.Η ξενάγηση συνήθως ξεκινάει παρουσιάζοντας τον χώρο και τα ιστορικά στοιχεία του τηλεσκοπίου και του θόλου. Το κτίριο του Αστεροσκοπείου του ΑΠΘ ολοκληρώθηκε το 1961, σε σχέδια του αρχιτέκτονα Πάτροκλου Καραντινού. «Το κτίριο του Αστεροσκοπείου θεωρείται από τα αρχιτεκτονικά κοσμήματα του πανεπιστημίου και της πόλης. Το τηλεσκόπιο -διοπτρικό, 20 εκατοστών- ήλθε από το Παρίσι τη δεκαετία του ’50 και λειτουργεί από τότε. Έχουν περάσει γενιές και γενιές αστρονόμων από αυτό. Σήμερα το χρησιμοποιούμε κυρίως για εκπαιδευτικούς σκοπούς», ανέφερε ο κ. Στεργιούλας.Σημείωσε δε, ότι τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει βελτιώσεις και προστέθηκε ένας νέος τροχός στο τηλεσκόπιο, που οδηγεί σε ένα μοτέρ, συνδέοντας το τηλεσκόπιο με υπολογιστή, όπου υπάρχουν προγράμματα χαρτογράφησης του ουρανού και των θέσεων των πλανητών και καθίσταται εφικτή η επιλογή πλανήτη προς παρατήρηση. «Αν θέλουμε π.χ. να δούμε τον Κρόνο ή την Αφροδίτη, επιλέγουμε από το πρόγραμμα και περιστρέφεται αυτόματα το τηλεσκόπιο, βρίσκει τον στόχο. Έχει προστεθεί ο αυτόματος μηχανισμός και είναι καθοδηγούμενο και όχι μόνο βρίσκει τον στόχο, αλλά και κλειδώνει εκεί, εάν θελήσουμε να παρατηρήσουμε για αρκετή ώρα», διευκρίνισε ο κ. Στεργιούλας.Το τηλεσκόπιο χρησιμοποιείται στο μάθημα της αστρονομίας, στο τέταρτο έτος, υπάρχουν εργαστηριακές ασκήσεις. Υπάρχει βραδινό εργαστήριο για τον βασικό χειρισμό του τηλεσκοπίου και σε ένα μικρότερο ηλιακό τηλεσκόπιο που έχουμε δίπλα μπορούμε στη διάρκεια της ημέρας με τα κατάλληλα φίλτρα να παρατηρήσουμε τον Ήλιο. Έχουν γίνει τρεις πτυχιακές εργασίες από τότε που ανακατασκευάστηκε το τηλεσκόπιο, μία από αυτές είχε να κάνει με παρατήρηση αστεροειδών και έγινε πετυχημένη καταγραφή επτά αστεροειδών», πρόσθεσε ο κ. Γκόλιας.Η ερευνητική δραστηριότητα του τομέα εκτείνεται στα πεδία της Αστρονομίας Βαρυτικών Κυμάτων, της Σχετικιστικής Αστροφυσικής, της Παρατηρησιακής Κοσμολογίας, της Θεωρητικής Κοσμολογίας, των Εναλλακτικών Θεωριών Βαρύτητας, της Οπτικής Αστρονομίας, της Ραδιοαστρονομίας, της Αστροχημείας και των Ατμόσφαιρων εξωπλανητών, καθώς και των Εξωπλανητικών Συστημάτων, των Αστεροειδών, τον Σχεδιασμό Διαστημικών Αποστολών, της Παρακολούθησης και Επικοινωνίας με Δορυφόρους και της Χαοτικής Δυναμικής. Κυκλοφοριακό στο διάστημα και διαστημικά «σκουπίδια» απειλούν να πάρουν τη μορφή χιονοστιβάδας! Μία από τις σημαντικές αποστολές με τις οποίες έχει επιφορτιστεί η ομάδα του ΑΠΘ, αφορά τη συμμετοχή της στο πρόγραμμα διαστημικής ασφάλειας Space Situational Awareness (SSA). Το δίκτυο των αστρονομικών σταθμών του ΑΠΘ αποτελείται σήμερα από 3 τηλεσκόπια ευρέως πεδίου (διαμέτρου 20 και 25 εκατοστών), 2 κατοπτρικά τηλεσκόπια (διαμέτρου 25 και 35 εκατοστών), ροµποτικές στηρίξεις µεγάλης ακρίβειας, αστρονοµικές κάµερες τελευταίας τεχνολογίας, μετεωρολογικούς σταθµούς, συστήµατα ελέγχου οροφής, συστήµατα τηλεχειρισµού και εντός του 2025 αναμένεται να λειτουργήσει πλήρως το νέο τηλεσκόπιο διαμέτρου 80cm στον Χολοµώντα Χαλκιδικής (με χρηματοδότηση από τον ESA και το Ταµείο Ανάκαµψης).«Οι σταθμοί μας ασχολούνται κυρίως με προβλήματα του εγγύς διαστημικού περιβάλλοντος. Ασχολούμαστε δηλαδή με τα αντικείμενα στο κοντινό ηλιακό σύστημα και όχι πολύ μακριά από τη Γη, τα οποία μπορεί να δημιουργήσουν κάποιο πρόβλημα», ανέφερε ο κ. Γκόλιας εξηγώντας ότι η μία παράμετρος αφορά τους αστεροειδείς και το ενδεχόμενο «να μας πέσει κάτι στο κεφάλι» ενώ η άλλη αφορά τα διαστημικά κατάλοιπα.«Πλέον με την κυκλοφορία που υπάρχει στο διάστημα, έχουμε καταφέρει να το μολύνουμε αρκετά. Υπάρχουν αυτή τη στιγμή κοντά στα 30.000 καταλογραφημένα αντικείμενα άνω των 10 εκατοστών, τα οποία βρίσκονται σε τροχιά και έρχονται στην ατμόσφαιρα. Το πρόβλημα είναι ότι τα μοντέλα που έχουμε για τους πληθυσμούς των διαστημικών καταλοίπων δείχνουν ότι ο πληθυσμός θα αυξάνεται και μπορεί να αυξηθεί εκθετικά κάποια στιγμή. Για ποιον λόγο; Γιατί αν μικρά αντικείμενα 10 εκατοστών χτυπήσουν ένα μεγάλο αντικείμενο, μπορούν να καταστρέψουν τελείως έναν μεγάλο δορυφόρο και να δημιουργήσουν πολλές χιλιάδες άλλα μικρότερα αντικείμενα, τα οποία αντίστοιχα θα χτυπήσουν κάτι άλλο μεγαλύτερο. Και να συνεχίσει αυτό σαν ένα φαινόμενο χιονοστιβάδας», σημείωσε ο κ. Γκόλιας. Διευκρίνισε δε ότι «τα διαστημικά κατάλοιπα δεν έχουν κάποιο προωθητικό σύστημα, καθώς από τη στιγμή που κάποιος δορυφόρος ολοκληρώνει την αποστολή του καθαρίζει τις δεξαμενές του, κλείνει οτιδήποτε μπορεί να σκάσει, μπαταρίες κτλ. και μένει εκεί» και έτσι «οι ενεργοί δορυφόροι κάνουν μανούβρες συστηματικά για να αποφύγουν τα διαστημικά κατάλοιπα». Οι μανούβρες του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού και οι 2.000 δορυφόροι του Ελον Μασκ Ο μεγαλύτερος δορυφόρος σήμερα είναι ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός. Φαίνεται με γυμνό μάτι σαν να ένα πολύ φωτεινό αστέρι και ουσιαστικά αποτελεί ένα εργαστήριο στο διάστημα, σε μέγεθος γηπέδου ποδοσφαίρου και με βάρος 8.000 τόνων. Με βάση τα στοιχεία της τελευταίας δεκαετίας ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός αναγκάζεται να κάνει μία με δύο μανούβρες ανά χρόνο, για να αποφύγει τα διαστημικά κατάλοιπα.«Συνεπώς έχει δημιουργηθεί η ανάγκη της επιτήρησης του διαστήματος, της καταλογογράφησης των διαστημικών κατάλοιπων και αυτή είναι η δουλειά που κάνουν οι αστρονομικοί μας σταθμοί […] Όταν βρισκόμαστε σε χαμηλές τροχιές -μέχρι 2.000 χιλιόμετρα από την επιφάνεια της Γης- η ατμόσφαιρα βοηθάει και σιγά- σιγά τα διαστημικά κατάλοιπα χάνουν ύψος, μέχρι που τελικά καίγονται στα ανώτερα στρώματα. Αυτή είναι η τελική κατάληξη όλων των διαστημικών καταλοίπων που βρίσκονται σε χαμηλές τροχιές. Πιο ψηλά δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα και εκεί είναι που υπάρχει ένα ερευνητικό ενδιαφέρον για το τι θα κάνουμε, χρειάζεται ένας σχεδιασμός διαφόρων στρατηγικών που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για δορυφόρους σε υψηλές τροχιές, οι οποίοι βρίσκονται σε απόσταση 20.000-36.000 χιλιόμετρα από την επιφάνεια της Γης», εξήγησε ο κ. Γκόλιας.Σε ό,τι αφορά το δυσμενές σενάριο πρόκλησης χιονοστιβάδας από τη σύγκρουση μεγάλου δορυφόρου με κατάλοιπα ο κ. Στεργιούλας διευκρίνισε ότι ο κίνδυνος είναι «να καταστραφεί ένα μεγάλο πλήθος δορυφόρων και να γεμίσει ουσιαστικά ή να περιβάλλεται η Γη από ένα σύννεφο «μικρών σκουπιδιών» που να είναι επικίνδυνο να διαπεραστεί και αυτό να μην μας επιτρέπει να στείλουμε αποστολή και να σταματήσει η εξερεύνηση του διαστήματος». Σενάριο, που όπως, συμφώνησαν οι τρεις ερευνητές δεν είναι απλά υπαρκτό, αλλά αυτή τη στιγμή δείχνει αναπόφευκτο, εάν δεν ληφθούν κατάλληλα μέτρα.Στο διαστημικό «κυκλοφοριακό κομφούζιο» και τον πολλαπλασιασμό των διαστημικών «σκουπιδιών» έχει συμβάλει και η σημαντική αύξηση του πληθυσμού των δορυφόρων. «Για ένα διάστημα είχαμε σταθεροποιηθεί λίγο κοντά στους 2.500-3.000 χιλιάδες ενεργούς δορυφόρους, αλλά τα τελευταία 3-4 χρόνια, στην καταμέτρηση των ενεργών δορυφόρων βλέπουμε την έξαρση με τα διάφορα μεγάλα σμήνη δορυφόρων που πάνε να φέρουν δορυφορικό internet. Ο Έλον Μασκ έχει αυτή τη στιγμή μόνος του 2.000 δορυφόρους. Οι ανενεργοί είναι γύρω στους 23.000-24.000. Συνήθως η διάρκεια ζωής των δορυφόρων είναι της τάξης των 10-15 ετών», σημείωσε ο καθηγητής, ενώ πρόσθεσε πως στην κατεύθυνση μίας περισσότερο βιώσιμης διαστημικής πολιτικής γίνονται ήδη επενδύσεις στους δορυφόρους που χρησιμοποιούν κινητήρες ιόντων. Το τρακάρισμα ΗΠΑ- Ρωσίας και το αντιδορυφορικό τεστ των Κινέζων Τη διετία 2010-12 υπήρξαν δύο μεγάλα γεγονότα, που δημιούργησαν χιλιάδες διαστημικά κατάλοιπα. Το πρώτο προήλθε από ένα αντιδορυφορικό τεστ που πραγματοποίησε η Κίνα, για να ελέγξει την ικανότητά της να διαλύει έναν δορυφόρο. «Έστειλαν έναν πύραυλο για να διαλύσει έναν δικό τους δορυφόρο. Το πρόβλημα είναι ότι δημιούργησαν …πολλά σκουπίδια. Κοντά στα 3.000 ήταν τα διαστημικά κατάλοιπα που δημιουργήθηκαν από το πείραμα αυτό και όλα αυτά είναι καταγεγραμμένα με πολύ μεγάλη ακρίβεια. Όλα αυτά έχουν πέσει, έχουν καεί στην ατμόσφαιρα μετά από μια δεκαετία», σημείωσε ο κ. Γκόλιας.Το δεύτερο μεγάλο γεγονός ήταν ένα «τρακάρισμα» στο διάστημα, του αμερικανικού τηλεπικοινωνιακού δορυφόρου Iridium και του ρωσικού παροπλισμένου δορυφόρου Cosmos. «Εκείνη την περίοδο ο κατάλογος των διαστημικών κατάλοιπων δεν είχε αρκετή ακρίβεια. Αυτό είναι ουσιαστικά μέρος της δουλειάς που κάνουμε κι εμείς τώρα, δηλαδή να δίνουμε μετρήσεις κάθε βράδυ έτσι ώστε οι τροχιές των δορυφόρων να είναι γνωστές με πάρα πολύ μεγάλη ακρίβεια», κατέληξε ο κ.Γκόλιας. https://www.amna.gr/home/article/853080/Thessaloniki-Mia-nuchta-sto-Asteroskopeio-tou-APTh-me-alithines-diastimikes-istories-pou-xepernoun-to-Star-Wars Το επεξεργάστηκε Μάρτιος 31 ο Δροσος Γεωργιος 1 Ο πλανήτης μας ειναι το λίκνο της ανθρωπότητας.Αλλα κανείς δεν περνάει ολη του τη ζωή στο λίκνο. Κονσταντίν Εντουάρντοβιτς Τσιολκόφσκι.
Δροσος Γεωργιος Δημοσιεύτηκε Νοέμβριος 19, 2024 Συγγραφέας Δημοσιεύτηκε Νοέμβριος 19, 2024 Παρατήρηση διάβασης εξωπλανήτη από το τηλεσκόπιο Secretan του ΑΠΘ. Την Πέμπτη 7 Νοεμβρίου, πραγματοποιήθηκε μια αξιοσημείωτη παρατήρηση στον θόλο «Ιωάννης Χιού Σειραδάκης» του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, όπου καταγράφηκε για πρώτη φορά διάβαση εξωπλανήτη με τη χρήση του ιστορικού διοπτρικού τηλεσκοπίου Secretan. Η διοργάνωση της παρατήρησης έγινε από το νέο μέλος της επιστημονικής ομάδας του τομέα, τον Δρ. Άγγελο Τσιάρα, ο οποίος πρόσφατα ανέλαβε την επώνυμη έδρα «Εξωπλανητικά Συστήματα και Αστροβιολογία» του ΑΠΘ.Ο εξωπλανήτης που παρατηρήθηκε ήταν ο WASP-59b, ένας αέριος γίγαντας στο μέγεθος του Δία, που περιφέρεται γύρω από το άστρο του κάθε 8 ημέρες. Το πλανητικό αυτό σύστημα βρίσκεται 378 έτη φωτός μακριά από τη Γη. Η μείωση του φωτός του άστρου, εξαιτίας της διέλευσης του πλανήτη, μετρήθηκε με αξιοσημείωτη ακρίβεια, επιβεβαιώνοντας πως η διάβαση συνέβη στην προβλεπόμενη χρονική στιγμή, με απόκλιση μόλις ± 3 λεπτών από τις βιβλιογραφικές προβλέψεις.Ο WASP-59b μάλιστα περιλαμβάνεται στη λίστα υψηλής προτεραιότητας του ExoClock, ενός καινοτόμου προγράμματος παρατήρησης εξωπλανητών στο οποίο ηγούνται ο Δρ. Τσιάρας και η Αναστασία Κόκορη. Το ExoClock στοχεύει στη συλλογή και ανάλυση δεδομένων από εξωπλανήτες, μέσω συνεργασίας με επαγγελματίες και ερασιτέχνες αστρονόμους, ώστε να προβλέπονται με ακρίβεια οι διαβάσεις των εξωπλανητών. Αυτές οι πληροφορίες είναι απαραίτητες για τον σχεδιασμό της διαστημικής αποστολής ARIEL, η οποία θα επικεντρωθεί στη μελέτη της ατμόσφαιρας εξωπλανητών. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα ExoClock και την επιστημονική του δράση, μπορείτε να ακολουθήσετε τον σύνδεσμο: https://www.exoclock.space/ Τμήμα Φυσικής ΑΠΘ & Περιοδικό «Φαινόμενον» Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. https://www.facebook.com/PhysicsAUTH Ο πλανήτης μας ειναι το λίκνο της ανθρωπότητας.Αλλα κανείς δεν περνάει ολη του τη ζωή στο λίκνο. Κονσταντίν Εντουάρντοβιτς Τσιολκόφσκι.
Δροσος Γεωργιος Δημοσιεύτηκε Μάρτιος 31 Συγγραφέας Δημοσιεύτηκε Μάρτιος 31 Μαθητές σχολείων των νησιών του Αιγαίου έκαναν ταυτόχρονο πείραμα για να αποδείξουν ότι η Γη είναι σφαιρική. Η απάντηση της ελληνικής μαθητικής κοινότητας σε μια δημοφιλή θεωρία συνωμοσίας. Μαθητές από 34 γυμνάσια και λύκεια δώδεκα διαφορετικών νησιών του βόρειου Αιγαίου και των Δωδεκανήσων συνεργάστηκαν σε ένα πείραμα που είχε στόχο να αποδείξει ότι η Γη είναι σφαιρική και όχι επίπεδη αν και πιθανότατα το αποτέλεσμα του πειράματος δεν πρόκειται να πτοήσει τους θιασώτες της θεωρίας της επίπεδης Γης οι οποίοι ακόμη και αν ταξιδέψουν έξω από τον πλανήτη μας και τη δουν από το Διάστημα θα θεωρούν ότι αυτό που βλέπουν μπροστά τους είναι κάποιου είδους ψευδαίσθηση.Στο πείραμα συμμετείχαν μαθητές από 34 γυμνάσια και λύκεια δώδεκα διαφορετικών νησιών: της Λήμνου, της Λέσβου, της Χίου, της Σάμου, της Ικαρίας, των Λειψών, της Λέρου, της Καλύμνου, της Κω, της Αστυπάλαιας, της Ρόδου και της Κάσου.Όλοι οι μαθητές την ίδια ημέρα και ακριβώς την ώρα της άνω ηλιακής μεσουράνησης, δηλαδή τη στιγμή που ο Ήλιος βρίσκεται στο μέγιστο ύψος στον ουρανό, μέτρησαν το μήκος της σκιάς ενός στύλου, τον οποίο είχαν τοποθετήσει στην αυλή του σχολείου τους, ύψους ενάμισι μέτρου.Αν η Γη ήταν επίπεδη, καθώς οι ακτίνες του Ήλιου θα έπεφταν παράλληλες, όλες οι σκιές των στύλων θα ήταν ίσες σε όλα τα νησιά. Αντίθετα, αν η Γη είναι σφαιρική η σκιά του στύλου θα μεγάλωνε, καθώς κινούμαστε προς τον βορρά, δηλαδή καθώς αυξάνεται το γεωμετρικό πλάτος.Οι μαθητές μέτρησαν το μήκος της σκιάς του στύλου και στα συγκριτικά αποτελέσματα διαπίστωσαν ότι υπήρχε διαφορά στις μετρήσεις από νησί σε νησί. Η σκιά του στύλου στη Λήμνο ήταν μεγαλύτερη από αυτή στη Λέσβο, η οποία με τη σειρά της ήταν μεγαλύτερη από τη σκιά στην Ικαρία και αυτή μεγαλύτερη από τη σκιά στη Ρόδο. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι η μέγιστη διαφορά της σκιάς ήταν 18 εκατοστά μεταξύ των δύο πιο ακραίων νησιών που συμμετείχαν, της Λήμνου και της Κάσου. Έτσι, μέσα από το πείραμα οι μαθητές απέδειξαν με εμφατικό τρόπο τη σφαιρικότητα της Γης.Του πειράματος προηγήθηκε διαδικτυακή παρουσίαση στους μαθητές, όπου συζητήθηκαν οι βασικές αρχές, η μεθοδολογία και οι στόχοι του πειράματος. Το πείραμα μοιάζει με το πείραμα του Ερατοσθένη που διεξάγεται κατά τις ισημερίες και έχει ως στόχο τον υπολογισμό της περιφέρειας της Γης. «Ωστόσο, εκεί λαμβάνεται ως δεδομένο ότι η Γη είναι σφαιρική και υπολογίζεται η ακτίνα της. Εμείς με το πείραμά μας πάμε ένα βήμα πιο πίσω. Ως νέοι αστρονόμοι αναρωτιόμαστε ποιο είναι το σχήμα της Γης», εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αστροφυσικός του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών και επιστημονικά υπεύθυνος του προγράμματος, Αλέξανδρος Χιωτέλλης. Ο ίδιος περιγράφει ότι «ήταν πολύ ενθαρρυντικό πως τα παιδιά γέλασαν όταν τους είπα ότι στόχος του πειράματος είναι να αποδείξουν τη σφαιρικότητα της Γης».Επίσης, οι μαθητές διαπίστωσαν ότι όλα τα πειραματικά αποτελέσματα βρίσκονταν πολύ κοντά (εντός του αναμενόμενου πειραματικού σφάλματος) στη θεωρητική πρόβλεψη της σκιάς του στύλου συναρτήσει του γεωγραφικού πλάτους. «Τους ενθουσίασε η ικανότητα πρόβλεψης που έχει η Φυσική και αυτό έχει να κάνει με τον τρόπο που διδάσκεται η Φυσική στα σχολεία: λείπει η κατανόηση ότι πρόκειται για πειραματική επιστήμη και οι μαθητές δεν καταλαβαίνουν ότι μέσω της Φυσικής ερμηνεύεις τον κόσμο με ακρίβεια», τονίζει ο κ. Χιωτέλλης.Όταν ολοκληρώθηκε το πείραμα, οι μαθητές έστειλαν στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, εκτός από τα αποτελέσματα των μετρήσεών τους, και ένα βίντεο με το πείραμά τους και το σύνθημα «Η επιστήμη μιλάει με στοιχεία, οι ψευδοεπιστήμες και οι θεωρίες συνωμοσίας με αβάσιμες υποθέσεις. Εσύ ποιον εμπιστεύεσαι;».Σημειώνεται ότι το πείραμα διεξήχθη στο πλαίσιο του προγράμματος «UniversALL: Αστρονομία για μαθητές ακριτικών περιοχών», που υλοποιεί το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών. Πρόκειται για πρόγραμμα Αστρονομίας για μαθητές και μαθήτριες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε ακριτικές περιοχές, το οποίο διοργανώνεται στο πλαίσιο των προσπαθειών του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών για διεύρυνση των δράσεων εξωστρέφειας και διάχυσης της επιστήμης. https://www.naftemporiki.gr/techscience/1938880/mathites-scholeion-ton-nision-toy-aigaioy-ekanan-taytochrono-peirama-gia-na-apodeixoyn-oti-i-gi-einai-sfairiki/ Ο πλανήτης μας ειναι το λίκνο της ανθρωπότητας.Αλλα κανείς δεν περνάει ολη του τη ζωή στο λίκνο. Κονσταντίν Εντουάρντοβιτς Τσιολκόφσκι.
Δροσος Γεωργιος Δημοσιεύτηκε Απρίλιος 1 Συγγραφέας Δημοσιεύτηκε Απρίλιος 1 Βρέθηκαν οι μαθητές που χάθηκαν ενώ πραγματοποιούσαν την μέτρηση του Ερατοσθένη. Αίσιο τέλος είχε η περιπέτεια των μαθητών ελληνικού σχολείου που βρέθηκαν στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου για να υλοποιήσουν μια φιλόδοξη δράση, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πενθήμερης εκδρομής τους: να επαναλάβουν την μέτρηση του Ερατοσθένη με τον ίδιο ρεαλιστικό τρόπο που αυτή πραγματοποιήθηκε τον 3ο αιώνα π.Χ. Οι μαθητές είχαν χωριστεί σε δυο ομάδες. Η δράση της μιάς ομάδας ήταν να μετρήσει την γωνία πρόσπτωσης των ηλιακών ακτίνων με το κατακόρυφο επίπεδο στην πόλη της Αλεξάνδρειας. Η δράση της δεύτερης ομάδας των μαθητών ήταν να μετρήσει την απόσταση Αλεξάνδρειας-Συήνης. Έτσι ξεκίνησαν πεζοπορία από την μία πόλη στην άλλη, μιμούμενοι τους «βηματιστές» της αρχαιότητας οι οποίοι περπατώντας με σταθερούς διασκελισμούς μετρούσαν αποστάσεις. Όμως κατά την υλοποίηση της δράσης τους οι 12 μαθητές της δεύτερης ομάδας, αποπροσανατολίστηκαν χάνοντας όχι μόνο τον δρόμο τους αλλά και την επικοινωνία τους με την πρώτη ομάδα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Τελικά, μετά από επέμβαση της ελληνικής πρεσβείας στο Κάιρο κινητοποιήθηκε η αιγυπτιακή αστυνομία και οι μαθητές βρέθηκαν ταλαιπωρημένοι μεν αλλά καλά στην υγεία τους, μερικά χιλιόμετρα μακριά από την Αλεξάνδρεια, κοντά στα προάστια της πόλης Καφρ ελ Νταουάρ.Το συμβάν στην Αίγυπτο που παρά λίγο να αποβεί μοιραίο προβλημάτισε το τμήμα δράσεων του Υπουργείου Παιδείας. Μάλιστα διαπίστωσε ότι αρκετοί καθηγητές κατά την πραγματοποίηση του «πειράματος» του Ερατοσθένη κάθε Μάρτιο στα σχολεία, δεν δέχονται ως «νόμιμη δράση» την μέτρηση αποστάσεων με χρήση της εφαρμογής Google Earth. Απαιτούν οι μαθητές τους να εκτελούν «κατά γράμμα το πείραμα» – να μετράνε δηλαδή μεγάλες αποστάσεις κάνοντας εξαντλητικές πεζοπορίες στην ύπαιθρο με σταθερή ταχύτητα. Το Υπουργείο Παιδείας θα εκδώσει σχετική εγκύκλιο στην οποία θα υποδεικνύει στις σχολικές μονάδες να αποφεύγουν μεν τέτοιου είδους δρασιακές υπερβολές, αλλά να συνεχίσουν απρόσκοπτα τις δράσεις τους, οι οποίες διαθέτουν ανυπέρβλητη εκπαιδευτική αξία σε σχέση με τα ανιαρά μαθήματα στην τάξη. διαβάστε περισσότερες λεπτoμέρειες ΕΔΩ https://en.wikipedia.org/wiki/April_Fools'_Day Ο πλανήτης μας ειναι το λίκνο της ανθρωπότητας.Αλλα κανείς δεν περνάει ολη του τη ζωή στο λίκνο. Κονσταντίν Εντουάρντοβιτς Τσιολκόφσκι.
Προτεινόμενες αναρτήσεις
Δημιουργήστε έναν λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε
Πρέπει να είσαι μέλος για να αφήσεις ένα σχόλιο
Δημιουργία λογαριασμού
Εγγραφείτε για έναν νέο λογαριασμό στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!.
Εγγραφή νέου λογαριασμούΣυνδεθείτε
Έχετε ήδη λογαριασμό? Συνδεθείτε εδώ.
Συνδεθείτε τώρα