Jump to content

Meade LX service


Ifikratis

Προτεινόμενες αναρτήσεις

Καλησπέρα σε όλους,

 

Αναρτώ αυτό το θέμα για να βοηθήσω, αν και ξέρω ότι είναι λίγοι, όσους ενδιαφέρονται για αστροφωτογράφιση με το LX90 ή κάποιο εκ των τηλεσκοπίων της σειράς LX της Meade.

Επίσης αρκετοί με ρωτάνε για την ικανότητα του συγκεκριμένου τηλεσκοπίου για φωτογραφία.

 

Κατέχω το Meade LX90 για 8 χρόνια, είναι το πρώτο μου και το μοναδικό μου τηλεσκόπιο μέχρι στιγμής. Τα τελευταία 2 χρόνια ασχολούμαι με αστροφωτογραφία υψηλής ανάλυσης. Και φυσικά το θέμα που σε απασχολεί περισσότερο είναι η σωστή οδήγηση του στόχου (tracking+guiding).

Φωτογραφίζοντας σε ανάλυση περίπου 2 arcsec/pixel τα προηγούμενα χρόνια, η οδήγηση ήταν όχι πάντα ικανοποιητική, αλλά οι απαιτήσεις τότε ήταν μικρότερες. Το να φωτογραφίζεις όμως στα 0,69 arcsec/pixel σε αναγκάζει να ασχοληθείς με μικρές λεπτομέρειες που κάνουν μια φωτογραφία να θεωρείται ικανοποιητική. Έτσι, η πρώτη μου φωτογραφία πριν περίπου 2 χρόνια στην προς επίτευξη ανάλυση των 0.7 arcsec/pixel ήταν απαγοητευτική. Το τηλεσκόπιο αδυνατούσε να κρατήσει (πάντα με autoguiding) τον στόχο σταθερό στο πεδίο της κάμερας. Αρχικά σκέφτηκα αυτό που θα σκέφτονταν ο καθένας πιστεύω, προσπαθώντας κάτι τέτοιο με τηλεσκόπιο που ελάχιστοι χρησιμοποιούν για φωτογραφίες. ''Αυτός θα είναι ο λόγος που δεν το χρησιμοποιούν''..και αυτό δεν είναι λάθος, αλλά δεν μου αρέσει να τα παρατάω εύκολα θεωρόντας κάτι ως τελειωμένο. Ήθελα να εξαντλήσω κάθε πιθανότητα να παροπλίσω το σύστημα και να ξεκινήσω την αναζήτηση ενός άλλου.

 

Τα πρώτα βήματα στην αναζήτηση του προβλήματος ήταν να καταγράψω την συμπεριφορά του μηχανικού συστήματος μετάδοσης κίνησης, ή αλλιώς των σφαλμάτων του worm gear και των παρελκόμενων γραναζιών. To πρόβλημα που έβλεπα στην οδήγηση ήταν ότι το αστέρι οδήγησης ''χοροπήδαγε'' κυριολεκτικά στον άξονα του αζιμουθίου (του tracking). Στον άξονα της απόκλισης (declination) τα πράγματα ήταν σταθερά. Χρησιμοποίησα έτσι το pempro για να καταγράψω τις γνωστές καμπύλες των Peak to Peak error. Το αποτέλεσμα ήταν το ακόλουθο:

 

http://farm5.static.flickr.com/4047/4467659437_95580f6bc6_o.jpg

 

 

Η πρώτη μου απόπειρα ήταν να λύσω την βάση, και συγκεκριμένα του συστήματος οδήγησης του αζιμουθίου. Καθάρισα το γράσο από το worm gear και το μεγάλο γρανάζι πάνω στο οποίο κινείται το worm gear και έβαλα καινούργιο γράσο σύμφωνα με τις προδιαγραφές.

Τα νέα αποτελέσματα του pempro ήταν τα ακόλουθα:

 

http://farm5.static.flickr.com/4041/4492765021_8dd489b346_o.jpg

 

Συγκρίνοντας τα δύο αποτελέσματα, δεν ήμουν σίγουρος αν υπήρχε τελικά βελτίωση. Αν παρατηρήσετε η μόνη διαφορά είναι ότι στο πρώτο γράφημα υπάρχει ολίσθηση (drift) του αστεριού. To Το αστέρι δηλαδή τώρα επέστρεφε στο ίδιο σημείο. Αυτό είναι κάποια βελτίωση αλλά το πρόβλημα παραμένει. Η διακύμανσεις είναι απότομες και μη επαναλήψιμες. Πρακτικά...τα τινάγματα της βάσης στο RA συνεχίζονταν κάνοντας ακατάλληλη την βάση για φωτογράφιση υψηλής ανάλυσης.

 

Μετά από όχι πολύ προβληματισμό αποφάσισα να προχωρήσω ένα βήμα παραπέρα. Το κακό ήταν ότι δεν είχα εμπειρία οδήγησης σε αυτή την εστιακή για να ξέρω αν το πρόβλημα υπήρχε από την αγορά του τηλεσκοπίου και απλά τώρα το ανακάλυψα.

 

Φωτογραφίες από το εσωτερικό του LX90 και την διαδικασία αποσυναρμολόγησής του μπορείτε να δείτε εδώ:

http://jan.eaglecreekobservatory.org/ra.html

 

Έτσι αφού έλυσα ξανά την βάση του τηλεσκοπίου , αυτή την φορά κατευθύνθηκα στο λεγόμενο gearbox, δηλαδή στο κουτί όπου υπάρχουν τα γρανάζια μετάδοσης κίνησης και τα οποία καταλήγουν στο worm gear. Αυτό είναι το γρανάζι που τελικά δίνει την κίνηση στον άξονα του αζιμουθίου.

Αυτό που ήθελα να καταλάβω, είναι πώς το worm gear είναι εγκατεστημένο και πως συμπεριφέρεται. Βρήκα ότι το γρανάζι αυτό στερεώνεται σε έναν άξονα ο οποίος περιέχει 2 ρουλεμάν. Τα ρουλεμάν αυτά είναι υπεύθυνα για την ομαλή μετάδοση της κίνησης από το μοτέρ μέσω των γραναζιών, στο worm gear και τελικά στο τηλεσκόπιο (και στον αισθητήρα της κάμερας).

Γυρνώντας το worm gear με το χέρι, παρατηρούσε κανείς ότι αυτό δεν γύριζε με ομαλό τρόπο, αλλά σπασμωδικά. Έβγαλα τα ρουλεμαν και τα δοκίμασα ένα ένα. Δηλαδή χρησιμοποιώντας έναν άξονα τα περιέστρεφα με τα δάχτυλά μου και ένιωθα πολύ ξεκάθαρα ότι δεν γύριζαν καθόλου ομαλά !

Η κίνησή τους έδειχνε ότι δεν λειτουργούσαν όπως θα έπρεπε ! Είχα βρει την πηγή του προβλήματος !

 

Αφού πήρα τις διαστάσεις τους, παρείγγειλα δύο καινούργια από την SKF και τα εγκατέστησα.

 

Μερικές φωτογραφίες από την διαδικασία:

 

1)Το κιβώτιο των γραναζιών (τα γρανάζια έχουν αφαιρεθεί) :

http://farm3.static.flickr.com/2748/4493458986_ce81d5c521_o.jpg

 

2)To σύστημα όπου βρίσκεται το worm gear, σε πλήρη αποσυναρμολόγηση. Μπορείτε να δείτε κάτω δεξιά πως έιναι εγκατεστημένα τα ρουλεμαν στον άξονα του worm gear.

http://farm3.static.flickr.com/2734/4493456884_b1acc359bd_o.jpg

 

3)Τα προβληματικά ρουλεμάν που αλλάχθηκαν με καινούργια SKF

http://farm3.static.flickr.com/2711/4492821507_7f69890936_o.jpg

 

 

Το αποτέλεσμα μετά την αλλαγή των ρουλεμάν στο pempro ήταν το εξής:

 

http://farm3.static.flickr.com/2772/4493433682_23bd737b7d_o.jpg

 

 

Όπως βλέπετε, η καμπύλη τώρα είναι πολύ πιο επαναλήψιμη και περισσότερο ομαλή. Με απλά λόγια, η βάση κινείται περισσότερο ομαλά.

 

Αυτή είναι μια δεκάλεπτη (600s) έκθεση του M76 σε ανάλυση 0,69 arcsec/pixel :

 

http://users.uoa.gr/~sph0500072/m76.jpg

 

Ήμουν πλέον ευχαριστημένος με αυτό το αποτέλεσμα.

 

Η επιχείρηση που σας περιέγραψα έγινε πριν 1 χρόνο..Την άνοιξη του 2010.

 

Πριν μια βδομάδα (καλοκαίρι του 2011), όπως έγραψα σε πρόσφατη ανάρτηση, το moter του άξονα της απόκλισης, σταμάτησε να λειτουργεί κανονικά, με αποτέλεσμα η οδήγηση στον άξονα του declination τώρα να έχει πρόβλημα. Το θέμα όμως με έκανε επι τη ευκαιρία να ελέγξω τα αντίστοιχα ρουλεμαν του worm gear του declination συστήματος. Προς όχι και τόσο μεγάλη έκπληξη παρατήρησα ότι και αυτά τα ρουλεμαν πάσχουν από το ίδιο πρόβλημα. Η κίνησή τους δεν είναι σωστή.

Έτσι θα αλλάξω και αυτά τα ρουλεμάν μαζί με την αλλαγή του μοτερ.

 

 

Συμπερασματικά, αυτό που θέλω να δείξω με αυτή την ανάρτηση είναι ότι τα ρουλεμάν στο LX90, ίσως και σε άλλα τηλεσκόπια της σειράς LX, δεν είναι αξιόπιστα. Ίσως πάλι, ο τρόπος που είναι εγκατστημένα προκαλεί πιέσεις που τα φθείρουν και τελικά χρειάζονται αλλαγή κάθε 3-4 χρόνια. Θα δείξει ο χρόνος αν τα καινούργια ρουλεμάν φθαρούν και αυτά ή όχι.

 

Σε κάθε περίπτωση, όσοι ενδιαφέρονται να αξιοποιήσουν αυτά τα τηλεσκόπια για αξιοπρεπή φωτογραφία, καλό θα ήταν να έχουν υπ' όψιν τους τον παράγοντα των χαλασμένων ρουλεμάν στο μυαλό τους πρωτού αποτραπούν από το να φωτογραφίσουν.

Αποδεικνύεται δηλαδή ότι είναι σημαντικό στοιχέιο για αυτά τα τηλεσκόπια η αλλαγή των ρουλεμάν. Αφού γίνει αυτό, τα τηλεσκόπια είναι πολύ ικανά να φωτογραφίσουν πολύ ικανοποιητικά για τα χρήματά τους (παίρνω 40λεπτες εκθέσεις για παράδειγμα). Φυσικά η ποιότητα κατασκευής δεν συγκρίνεται με στηρίξεις των πολλών χιλιάδων ευρώ, αλλά σίγουρα μπορεί κανείς να κάνει αξιόλογη δουλειά.

IK Observing System
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

The star images in your image of M76 certainly nice and tight.

Nice job.

 

Fred

www.instrumentsoflight.com - www.ras.org.uk

www.avastronomyclub.org - www.aavso.org (LEF)

www.imca.cc (#9181)

www.alpo-astronomy.org

Astrovox Member #4.

Doing astronomy since 1970

Sky & Tel subscriber since 1971

www.highdeserttelescopes.com

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Πάντως στα αυτοκίνητα η φθορά των ρουλεμάν δεν είναι σπάνια, μάλλον αναμενόμενη θα έλεγα.

Συγχαρητήρια για την (πάντοτε) μεθοδευμένη και ευειδή αναφορά Ιφικράτη.

Οὖτιν με κικλήσκουσι

 

My Optics

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Ιφικράτη συγχαρητήρια για τη μεθοδική δουλειά και την υπομονή σου! Άλλοι στη θέση σου απλά θα είχαν εγκαταλείψει και θα έβγαζαν το σωλήνα αχρηστεύοντας το πηρούνι...

Από ότι είδα τελικά έβγαλες άκρη με το μοτεράκι;

Πάντως από τη στιγμή που είσαι ευχαριστημένος, έχεις επενδύσει στο LX90 και έχεις εξαλείψει τα όποια θέματα οδήγησης, tracking κλπ, θα ήταν καλή ιδέα να έχεις το νου σου για κάποια μεταχειρισμένα ανταλλακτικά ή ακόμα και ολόκληρη κάποια χαλασμένη στήριξη. Η Meade εξάλλου δεν φημίζεται για την υποστήριξη των τηλεσκοπίων της, ειδικά παλαιότερων μοντέλων..

Αχρείαστος να είναι, αλλά κράτα και αυτή τη διεύθυνση στο αρχείο:

http://www.astronomy-mall.com/astro.parts.outlet/

Εύχομαι καλή επιστροφή στην αστροφωτογράφηση και το γρηγορότερο!

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Σας ευχαριστώ παιδιά!

 

Ηλία, με έσωσε ο Γιώργος (SV1EDO) δίνοντάς μου ένα ίδιο μοτερ. Όπως διαπίστωσα η εύρεση ανταλακτικών είναι ιδιαίτερα δύσκολη υπόθεση. Σήμερα πήγα να βρω πάλι ρουλεμαν και διαπίστωσα ότι δεν είναι πάντα εύκολο να τα βρεις. Σε έναν κατάστημα, με ενημέρωσαν ότι μετά τον Αύγουστο θα μπορούν να ξαναφέρουν. Ελπίζω σε ένα δεύτερο κατάστημα τώρα..

Όπως και να χει, σ ευχαριστώ πολύ και για το link Ηλία! Θα το έχω υπ' όψιν.

IK Observing System
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Κώστα εκεί πήγα..απλά αυτά τα ρουλεμάν είναι ''μινιατούρες'' και δεν τα έχουν άμεσα διαθέσιμα. Θα τηλεφωνηθώ αύριο για να δω πότε θα μπορούν να τα έχουν...
IK Observing System
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

https://sdp-si.com/eStore/

 

Μεγαλο στοκ, αμεση εξυπηρετηση μεσω ιντερνετ, γρηγορη αποστολη.

Κριμα που δεν περνουν Paypal, αλλα χρησιμοποιησα μια προφωρτισμενη καρτα και ολα μια χαρα.

Τα γραναζια (γιατι εγω γραναζια πηρα) ειναι υψηλής ποιότητας. Ριξε μια ματια, εχουν απο ολα.

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Γιάννη σ ευχαριστώ πολύ ! Εξαιρετικό site! Έχει τα ρουλεμάν που χρειάζομαι!

Αν δεν τα βρω τελικά σε άλλο κατάστημα στην Σπύρου Πάτση θα παραγγείλω από εκεί.

:D

IK Observing System
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Δημιουργήστε έναν λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είσαι μέλος για να αφήσεις ένα σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Εγγραφείτε για έναν νέο λογαριασμό στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!.

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Συνδεθείτε

Έχετε ήδη λογαριασμό? Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Δημιουργία νέου...

Σημαντικές πληροφορίες

Όροι χρήσης