Jump to content

Προτεινόμενες αναρτήσεις

  • Απαντήσεις 11.2k
  • Created
  • Τελευταία απάντηση

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Δημοσιεύτηκε

" Ο ΑΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΑΙ Η ΩΡΑΙΑ"

 

Συχνά, στην Κοίμηση του Δειλινού, η ψυχή της έπαιρνε

αντίκρυ απ' τα βουνά μιαν αλαφράδα, μόλο που η

μέρα ήταν σκληρή και η αύριο άγνωστη.

 

Όμως, όταν σκοτείνιαζε καλά κι έβγαινε του παπά το

χέρι πάνω από το κηπάκι των νεκρών, Εκείνη

 

Μόνη της, Όρθια, με τα λιγοστά της νύχτας κατοικίδια

-το φύσημα της δεντρολιβανιάς και την αθάλη του

καπνού από τα καμίνια- στης θαλάσσης την έμπαση

αγρυπνούσε

 

Αλλιώς ωραία!

 

Λόγια μόλις των κυμάτων ή μισομαντεμένα σ' ένα θρόισμα,

κι άλλα που μοιάζουν των αποθαμένων κι αλαφιάζονται

μέσα στα κυπαρίσσια, σαν παράξενα ζώδια,

τη μαγνητική δορυφορώντας κεφαλή της άναβαν.

Και μία

 

Καθαρότη απίστευτη άφηνε, σε μέγα βάθος μέσα της, το

αληθινό τοπίο να φανεί,

 

Όπου, σιμά στον ποταμό, παλεύανε τον Άγγελο οι μαύροι

άνθρωποι, δείχνοντας με ποιόν τρόπο γεννιέται η

ομορφιά

 

Ή αυτό που εμείς, αλλιώς, το λέμε δάκρυ.

 

Κι όσο βαστούσε ο λογισμός της, ένιωθες, εξεχείλιζε

την όψη που έλαμπε με την πίκρα στα μάτια και με

τα πελώρια, σαν παλιάς Ιεροδούλου, ζυγωματικά,

 

Τεντωμένα στ' ακρότατα σημεία του Μεγάλου Κυνός

και της Παρθένου.

 

«Μακριά απ' τη λοιμική της πολιτείας, ονειρεύτηκα στο

πλάι της μιαν ερημιά, όπου το δάκρυ να μην έχει νόημα,

κι όπου το μόνο φως να 'ναι από την πυρά που

κατατρώγει όλα μου τα υπάρχοντα.

 

»Ώμο τον ώμο οι δυο μαζί ν' αντέχουμε το βάρος από

τα μελλούμενα, ορκισμένοι στην άκρα σιγαλιά και

στη συμβασιλεία των άστρων,

 

»Σαν να μην κάτεχα, ο αγράμματος, πως είναι κει ακριβώς,

μέσα στην άκρα σιγαλιά, που ακούγονται οι πιο

αποτρόπαιοι κρότοι

 

»Και πως, αφότου αβάσταχτη έγινε στου αντρός τα

στέρνα η μοναξιά, σκόρπισε κι έσπειρε άστρα!»

 

 

Οδυσσέας Ελύτης «Έξι και μία τύψεις για τον ουρανό», εκδ. Ίκαρος 1979

 

48494431_.jpg.b80439ebef78b964e51f9454c0974810.jpg

καλλιτεχνική απεικόνιση της στάχτης που άφηναν οι θεαματικές εκρήξεις από το θάνατο των πρώτων άστρων

Δημοσιεύτηκε

Δεν είναι ανάγκη να στέλνετε (πληθυντικός ευγενείας)τόοοοσο ευγενικά ΠΜ!

Αν σεν σας αρέσει το Σύμπαν της Τέχνης, απλά...μην ασχολήστε μαζί του.

Υπάρχουν τόσα άλλα ενδιαφέροντα θέματα στο astrovox, που φαντάζομαι σας καλύπτουν! :D

blue_sky_erenity.png.20efb78d29bd719e57a3a0f69558c622.png

Δημοσιεύτηκε

Ο Κρόνος ως Μελαγχολία, Zacharias Dolendo από σχέδιο του Jacob de Gheyn, 1595

 

Δεν είναι ανάγκη να στέλνετε (πληθυντικός ευγενείας)τόοοοσο ευγενικά ΠΜ!

Αν σεν σας αρέσει το Σύμπαν της Τέχνης, απλά...μην ασχολήστε μαζί του.

Υπάρχουν τόσα άλλα ενδιαφέροντα θέματα στο astrovox, που φαντάζομαι σας καλύπτουν! :D

 

Κάτι τοιούτα με πείθουν πως χρειαζόμαστε περισσότερη τέχνη στην ζωή μας.

sloth.thumb.jpg.52012d40a2ee5739070560b9b0a522c6.jpg

Οὖτιν με κικλήσκουσι

 

My Optics

Δημοσιεύτηκε

Ανδρομέδα, Jacob de Gheyn, 1621

 

Υπάρχουν πράγματα που δεν χωράει ο νούς. Αλλά που χωρούν τα πάντα;

Στο Σύμπαν.

Και στην Τέχνη.

Όταν σου ρίχνουν λάσπη, ρίξε τέχνη.

Andromeda.jpg.976193b618dc983132719662140bbc1e.jpg

Οὖτιν με κικλήσκουσι

 

My Optics

Δημοσιεύτηκε

""... Τότε εμφανίστηκε η Αλεπού.

 

"Καλημέρα," είπε η Αλεπού.

"Καλημέρα," αποκρίθηκε ευγενικά ο Μικρός Πριγκιπας, κοίταξε τριγύρω μα δεν είδε τίποτα.

"Είμαι εδώ" ξανακούστηκε η φωνή, "ακριβώς κάτω από τη μηλιά."

 

"Ποια είσαι εσύ;" ρώτησε ο Μικρος Πριγκιπας και πρόσθεσε "Είσαι πολύ όμορφη."

"Είμαι μια αλεπού," απάντησε η Αλεπού.

"Έλα να παίξουμε" πρότεινε ο Μικρος Πριγκιπας. "Είμαι τόσο δυστυχισμένος."

"Δεν μπορώ να παίξω μαζί σου" δήλωσε η Αλεπού. "Δεν έχω εξημερωθεί."

"Συγνώμη;" είπε ο Μικρός Πρίγκιπας.

 

Και μετά από λίγη σκέψη, πρόσθεσε:

 

"Τι θα πει εξημερώνω;"

"Δεν είσαι από εδώ" είπε την αλεπού. "Τι ψάχνεις;"

"Ψάχνω ανθρώπους" είπε ο Μικρός Πρίγκιπας. "Τι θα πει εξημερώνω;"

"Οι άνθρωποι έχουν όπλα και κυνηγούν. Αυτό είναι πολύ ενοχλητικό. Επίσης τρέφουν κοτόπουλα. Αυτά είναι τα μόνα ενδιαφέροντά τους. Ψάχνεις για κοτόπουλα;" Ρώτησε η Αλεπού.

 

"Όχι," είπε ο Μικρος Πριγκιπας. "Ψάχνω για φίλους. Τι θα πει εξημερώνω;"

"Είναι μια πράξη που παραμελείται πάρα πολύ συχνά" είπε η Αλεπού. "Εξημερώνω σημαίνει κάνω δεσμούς."

"Κάνω δεσμούς;"

"Ακριβώς αυτό" είπε η Αλεπού. "Για μένα δεν είσαι τίποτα περισσότερο από ένα μικρό αγόρι όμοιο με εκατό χιλιάδες άλλα μικρά αγόρια. Και δεν σε χρειάζομαι. Και εσύ, από τη δική σου πλευρά, δεν με έχεις καμία ανάγκη. Για σένα δεν είμαι τίποτα περισσότερο από μια αλεπού όπως εκατό χιλιάδες άλλες αλεπούδες. Αλλά αν με εξημερώσεις, τότε θα χρειαζόμαστε ο ένας τον άλλον. Για μένα θα είσαι μοναδικός σε όλο τον κόσμο. Για σένα θα είμαι μοναδική σε όλο τον κόσμο..."

 

"Αρχίζω να καταλαβαίνω" είπε ο Μικρό Πρίγκιπας. "Υπάρχει ένα τριαντάφυλλο... Νομίζω ότι με έχει εξημερώσει..."

 

"Είναι πιθανό" είπε η Αλεπού. "Στη Γη μπορεί να δεις τα πάντα."

"Ωωω, μα το τριαντάφυλλό μου δεν είναι στη Γη!" είπε ο Μικρός Πρίγκιπας.

 

Η Αλεπού μπερδεύτηκε και ρώτησε με πολύ περιέργεια:

 

"Σε άλλο πλανήτη;"

"Ναι."

"Έχει κυνηγούς σε εκείνο τον πλανήτη;"

"Όχι"

"Aαα, πολύ ενδιαφέρον! Έχει κοτόπουλα εκεί;"

"Όχι"

"Τίποτα δεν είναι τέλειο," αναστέναξε την Αλεπού.

 

Μα ξανασκέφτηκε την ιδέα του.

 

"Η ζωή μου είναι πολύ μονότονη. Κυνηγώ τα κοτόπουλα, οι άνθρωποι με κυνηγούν. Όλα τα κοτόπουλα μοιάζουν μεταξύ τους, και όλοι οι άνθρωποι μοιάζουν μεταξύ τους. Και έτσι έχω αρχίσει να βαριέμαι. Αν με εξημερώσεις, θα νιώσω να έχει έρθει ο ήλιος στη ζωή μου. Θα αναγνωρίζω τον ήχο από τα βήματά σου που θα είναι διαφορετικά από εκείνον όλων των άλλων. Τα άλλα βήματα με κάνουν να κρύβομαι .Τα δικά σου θα με καλούν, σα μουσική, έξω από τη κρυψώνα μου. Και μετά, βλέπεις εκείνα τα χωράφια με το σιτάρι; Δεν τρώω ψωμί. Το σιτάρι μου είναι εντελώς άχρηστο. Τα χωράφια με το σιτάρι δεν μου λένε τίποτα. Και αυτό είναι θλιβερό. Μα τα δικά σου μαλλιά έχουν το χρώμα του χρυσού. Σκέψου πόσο θαυμάσιο θα είναι όταν θα με έχεις εξημερώσει. Τα στάχυα που είναι επίσης χρυσό, θα με κάνει να σε σκέφτομαι. Και θα μου αρέσει να ακούσω τον αέρα ανάμεσα στα σιτάρια..."

 

Η Αλεπού κοίταξε το Μικρό Πρίγκιπα, για πολύ ώρα.

 

"Σε παρακαλώ εξημέρωσέ με!" είπε.

"Το θέλω πάρα πολύ" απάντησε ο Μικρός Πρίγκιπας. "Αλλά δεν έχω πολύ χρόνο. Ψάχνω για φίλους και θέλω να γνωρίσω πολλά πράγματα."

"Γνωρίζουμε μόνο τα πράγματα που εξημερώνουμε", είπε η Αλεπού. "Οι άνθρωποι δεν έχουν χρόνο να γνωρίσουν το οτιδήποτε. Αγοράζουν τα έτοιμα πράγματα από τα καταστήματα. Αλλά δεν υπάρχει κανένα κατάστημα στο κόσμο από το οποίο να μπορούν να αγοράζουν φίλους και έτσι οι άνθρωποι δεν έχουν πια κανένα φίλο. Εάν θες ένα φίλο, εξημέρωσε με..."

 

"Τι πρέπει να κάνω για να σε εξημερώσω;" ρώτησε ο Μικρός Πρίγκιπας.

"Πρέπει να είσαι πολύ υπομονετικός" απάντησε η Αλεπού. "Πρώτα θα καθίσεις στο γρασίδι κάπως μακριά μου, όπως τώρα. Θα σε βλέπω με την άκρη του ματιού μου και δεν λες τίποτα. Οι λέξεις είναι αιτία παρεξηγήσεων. Μέρα με τη μέρα θα έρχεσαι πιο κοντά μου..."

 

Η επόμενη ημέρα ο Μικρός Πρίγκιπας επέστρεψε.

 

"Θα ήταν καλύτερα να έρχεσαι πάντα την ίδια ώρα" είπε η Αλεπού. "Για παράδειγμα, αν έρχεσαι στις τέσσερις η ώρα το απόγευμα, τότε γύρω στις τρεις η ώρα θα αρχίσω να νιώθω ευτυχισμένη. Όσο περνάει η ώρα θα νιώθω όλο και πιο ευτυχισμένη. Στις τέσσερις η ώρα, θα είμαι ανήσυχη και σχεδόν θα χοροπηδώ από ευτυχία. Θα σου δείχνω πόσο ευτυχισμένη είμαι. Αλλά αν δεν έρχεσαι συγκεκριμένη ώρα, δεν θα ξέρω πότε θα πρέπει να φορέσει η καρδιά μου τα καλά της για να σε υποδεχθεί... Πρέπει να τηρούμε τις ιεροτελεστίες..."

 

"Τι θα πει ιεροτελεστία;" ρώτησε ο Μικρός Πρίγκιπας.

"Και οι ιεροτελεστίες είναι πράξεις που οι άνθρωποι παραμελούν συχνά" είπε η Αλεπού. "Είναι αυτό που κάνει τη μια ημέρα να διαφέρει από τις άλλες ημέρες, την μια ώρα από τις άλλες ώρες. Για παράδειγμα, οι κυνηγοί έχουν μια ιεροτελεστία. Κάθε Πέμπτη χορεύουν με τα κορίτσια του χωριού. Έτσι η Πέμπτη είναι μια θαυμάσια ημέρα για μένα! Μπορώ να κάνω ένα περίπατο στους αμπελώνες. Αλλά αν οι κυνηγοί χόρευαν οποτεδήποτε, κάθε ημέρα θα ήταν όπως κάθε άλλη ημέρα, και δεν θα μπορούσα ποτέ να έχω καθόλου διακοπές."

 

Έτσι ο Μικρός Πρίγκιπας εξημέρωσε την Αλεπού. Και όταν έφτασε η ώρα της αναχώρησής του πήγε κοντά της.

 

"Ααα" είπε η Αλεπού, "θα κλάψω."

"Εσύ φταις γι' αυτό" είπε ο Μικρός Πρίγκηπας. "Δεν ήθελα να σου κάνω κακό - μα εσύ θέλησες να σε εξημερώσω..."

"Ναι, είναι αλήθεια" είπε η Αλεπού.

"Μα τώρα πρόκειται να κλάψεις!" είπε ο Μικρός Πρίγκιπας.

"Ναι, είναι αλήθεια" είπε η Αλεπού.

"Τότε δεν κέρδισες κάτι που σε εξημέρωσα!"

"Κέρδισα" είπε η Αλεπού. "Κέρδισα το χρώμα του σταχυού." Και έπειτα πρόσθεσε: "Πήγαινε και δες πάλι το κήπο με τα τριαντάφυλλα. Τώρα θα καταλάβεις τώρα ότι το δικό σου είναι μοναδικό σε όλο τον κόσμο. Μετά έλα πίσω για να με αποχαιρετήσεις και θα σου κάνω δώρο ένα μυστικό."

 

Ο Μικρός Πρίγκιπας πήγε να ξαναδεί τα τριαντάφυλλα. "Δεν μοιάζετε διόλου στο τριαντάφυλλό μου. Γιατί μέχρι σήμερα δεν σημαίνετε τίποτα. Κανένας δεν σας έχει εξημερώσει και δεν έχετε εξημερώσει κανένα. Είστε όπως ήταν κάποτε η Αλεπού μου. Ήταν μόνο μια αλεπού ανάμεσα σε εκατό χιλιάδες άλλες αλεπούδες. Αλλά τώρα την έκανα φίλη μου και έτσι είναι μοναδική σε όλο τον κόσμο."

 

Και τα τριαντάφυλλα ντράπηκαν πάρα πολύ. Και συνέχισε:

 

"Είστε όμορφα αλλά είστε κενά. Κανένας δεν θα μπορούσε να πεθάνει για σας. Είναι σίγουρο ότι ένας οποιοσδήποτε περαστικός θα πίστευε ότι το τριαντάφυλλό μου - το δικό μου τριαντάφυλλο - είναι ακριβώς όμοιο με εσάς. Μα το τριαντάφυλλό μου, μόνο του, είναι πολύ πιο σημαντικό από όλα σας μαζί. Γιατί είναι αυτό που εγώ πότισα. Γιατί είναι αυτό που εγώ προστάτεψα με τη γυάλινη σφαίρα. Γιατί είναι αυτό που προφύλαξα με το παραβάν. Γιατί είναι αυτό που το καθάρισα από τις κάμπιες (εκτός από δύο ή τρεις που αφήσαμε για να γίνουν πεταλούδες). Γιατί είναι αυτό που άκουγα να γκρινιάζει, να καυχιέται, ή μερικές φορές να σωπαίνει. Γιατί είναι το δικό μου τριαντάφυλλο.

 

Και γύρισε πίσω για να συναντήσει την αλεπού.

 

"Αντίο," της είπε.

"Αντίο," είπε η αλεπού. "Και τώρα να το μυστικό μου, είναι ένα πολύ απλό μυστικό: Μόνο με την καρδιά βλέπεις σωστά, τα σημαντικά δεν τα βλέπουν τα μάτια.

"Τα σημαντικά δεν τα βλέπουν τα μάτια" επανέλαβε ο Μικρός Πρίγκιπας για να είναι βέβαιος ότι θα το θυμάται.

"Ο καιρός πού έχασες για το τριαντάφυλλό σου είναι που το κάνει να έχει σημασία"

"Ο καιρός πού έχασα για το τριαντάφυλλό μου" επανέλαβε ο Μικρός Πρίγκιπας για να είναι βέβαιος ότι θα το θυμάται.

"Οι άνθρωποι έχουν ξεχάσει αυτήν την αλήθεια" είπε η Αλεπού. "Αλλά εσύ δεν πρέπει να την ξεχνάς. Είσαι για πάντα υπεύθυνος για αυτό που εξημέρωσες. Είσαι υπεύθυνος για το τριαντάφυλλό σου..."

"Είμαι υπεύθυνος για το τριαντάφυλλό μου" επανέλαβε ο Μικρός Πρίγκιπας για να είναι βέβαιος ότι θα το θυμάται.

 

Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερύ, Μικρός Πρίγκιπας

lpfox2.jpg.ea76c76e0759cce43553441b2843fd31.jpg

Δημοσιεύτηκε

Η τέχνη είναι ελευθερία. Η παρατήρηση και η μελέτη του σύμπαντος από τον άνθρωπο είναι απελευθέρωση από τα δεσμά της γήινης υπόστασής του. Η σύνδεση μεταξύ των δύο εννοιών είναι προφανής δια ...γυμνού οφθαλμού, δε χρειάζεται καν προσοφθάλμιο.

 

Παραθέτω το ακόλουθο site προς επιβεβαίωση των λεγομένων....

 

http://hubblesite.org/about_us/public_talks/presentations/levay_2007_08_07.pdf

 

και μερικές οδηγίες προς ναυτιλλομένους στη θάλασσα της συμπαντοτέχνης

 

 

ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ - ΓΕΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΧΡΗΣΗΣ

 

Η επικοινωνία των ανθρώπων βασίζεται στη γλώσσα. Για να μπορούν λοιπόν να καταννοηθούν οι άνθρωποι μεταξύ τους , θα πρέπει να μπορούν να συνεννοηθούν πρώτα απ' όλα. Η τέχνη είναι επίσης μια γλώσσα επικοινωνίας. Στις αρχές του εικοστού αιώνα οι γλωσσολόγοι έδωσαν νέες θεωρίες για να καλύψουν τους περίπλοκους μηχανισμούς λειτουργίας της γλώσσας. Με τους νέους αυτούς κανόνες , οι θεωρητικοί της τέχνης ερμήνευσαν την τέχνη. Ένας από τους σημαντικώτερους γλωσσολόγους , ο Φερντινάντ ντε Σωσσύρ στα "Μαθήματα Γενικής Γλωσσολογίας" (wiki) εισήγαγε και ανέπτυξε νέες έννοιες, οι κυριότερες από τις οποίες είναι:

 

1. Η έννοια του συστήματος, δηλαδή η αντίληψη της γλώσσας ως ενός οργανωμένου συνόλου σχέσεων, όπου κάθε στοιχείο ορίζεται από τις διαφορές και τις αντιθέσεις τις οποίες αναπτύσσει με άλλα στοιχεία. Η έννοια αυτή είναι ταυτόσημη με την έννοια της δομής, που διατρέχει όλη τη νεότερη γλωσσολογία και αποτέλεσε πυρήνα ενός ολόκληρου φιλοσοφικού και επιστημονικού ρεύματος του 20ού αιώνα, του "δομισμού" ή "στρουκτουραλισμού".

 

2.Το γλωσσικό σημείο, δηλαδή η σύναψη σημαίνοντος και σημαινομένου και, πιο συγκεκριμένα, ο συμβατικός ("αυθαίρετος") συνδυασμός δύο εσωτερικών/ψυχολογικών οντοτήτων, μιας ακουστικής εικόνας και μιας ιδέας (σημασίας).

 

3.Η διάκριση της langage (του γενικού φαινομένου της γλώσσας) σε langue (γλώσσα-σύστημα ή "λόγος") και parole (γλώσσα-εφαρμογή/εκδήλωση του συστήματος, "ομιλία").

 

4.Η διάκριση της συγχρονίας, δηλαδή της εξέτασης ενός γλωσσικού συστήματος σε ορισμένο χρόνο, από την διαχρονία, την εξέταση γλωσσικών στοιχείων εξελικτικά σε διαφορετικές περιόδους, και η προτεραιότητα για πρώτη φορά στη "συγχρονική" προσπέλαση -καθώς και στην προφορική γλώσσα.

 

5.Το φώνημα, δηλαδή ο φθόγγος ή η σειρά φθόγγων με διαφοροποιητικό για τη σημασία μιας λέξης ρόλο.

 

6.Η διάκριση ύλης (ή ουσίας) και μορφής στη γλώσσα -και η προτεραιότητα στη μορφή.

 

7.Η διάκριση συνταγματικών και συνειρμικών (ή, όπως ονομάζονται πλέον, παραδειγματικών) σχέσεων, των σχέσεων δηλαδή που αναπτύσσουν τα γλωσσικά στοιχεία κατά τον συνδυασμό τους στην ομιλία ("διαφορές") και των σχέσεων που αναπτύσσουν με άλλα στοιχεία στον άξονα επιλογής, λόγω της ένταξής τους σε ένα κοινό σύστημα ("αντιθέσεις").

 

8.Η έννοια της γλωσσικής αξίας, του ιδιαίτερου δηλαδή ρόλου κάθε γλωσσικού στοιχείου σε ένα γλωσσικό σύστημα, βάσει των συνταγματικών και παραδειγματικών σχέσεων που αναπτύσσει.

 

Η δεύτερη έννοια , δηλαδή το γλωσσικό σημείο χρησιμοποιήθηκε για να γραφτεί σχεδόν από την αρχή η ιστορία της τέχνης. Σύμφωνα με αυτήν:

 

Το σημείο έχει δύο ιδιότητες: το σημαίνον και το σημαινόμενο.

 

ΤΟ ΣΗΜΑΙΝΟΝ είναι μια ακουστική εικόνα. π.χ. ΑΛΟΓΟ. Ο τρόπος που γράφεται είναι μια εικόνα και μάλιστα πολύ διαφορετική ανάλογα με τον γραφικό χαρακτήρα ή την γραμματοσειρά, αφού βλέπουμε γραμμές, κύκλους και καμπύλες. / - \ / \ Ο Ι - Ο. Αν ήταν κινέζικο ή αραβικό, θα βλέπαμε μια εικόνα επίσης. Είναι όμως και ένας ήχος. –άλογο, ά-λο-γο . Αυτά και τα δύο είναι αυθαίρετα. Δεν συνδέονται με τίποτα.

 

ΤΟ ΣΗΜΑΙΝΟΜΕΝΟ είναι μια ιδέα , μια σημασία την οποία προσδώσανε οι άνθρωποι όταν φτιάξανε την γλώσσα. Αυτό ανάλογα με την κοινωνία, την εποχή , την κοινωνική τάξη και πολλά άλλα μπορεί να αλλάζει.Σε μια ξένη γλώσσα λοιπόν αντιλαμβανόμαστε το σημαίνον αλλά όχι το σημαινόμενο. Όταν το σημαινόμενο είναι αφηρημένη έννοια χρειάζονται πολλά άλλα απλά σημαινόμενα για να ορίσουν το πιο σύνθετο.

 

Τα ίδια ισχύουν και για την τέχνη. Κάθε έργο τέχνης είναι ένα σημείο. ΑΡΑ ΕΧΕΙ ΔΥΟ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ: ΤΟ ΣΗΜΑΙΝΟΝ ΚΑΙ ΤΟ ΣΗΜΑΙΝΟΜΕΝΟ.

 

Τι είναι το σημαίνον;; Είναι το υλικό, ο μουσαμάς , η μπογιά κλπ. Είναι το σύνολο της ύλης και της ενέργειας (ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας) που αντιλαμβανόμαστε με τις αισθήσεις. Το σημαίνον λοιπόν μιας εικόνας με σφαγιασμένους ανθρώπους , είναι ένα άπλετο κόκκινο χρώμα σε συνδυασμό με γραμμές άλλου χρώματος.

 

Τι είναι το σημαινόμενο;; Είναι μια σημασία, ένα νόημα που αποδίδεται αυθαίρετα στο σημαίνον. Για την κοινωνία μας και την εποχή μας μια εικόνα με σφαγιασμένους ανθρώπους δείχνει βία , αγριότητα , πάθη, προκαλεί οίκτο, συμπάθεια κλπ.

 

Όταν το σημαινόμενο είναι σαφές, υπάρχει ένα «αρχέτυπο» μια εικόνα γενική, χωρίς χαρακτηριστικά πχ. άλογο = ένα μακρόστενο σώμα , ένα κεφάλι και τέσσερα πόδια που δεν έχει χρώμα, ηλικία κλπ. Όταν είναι ασαφές π.χ. συνεκδοχή = σχήμα λόγου με το οποίο αποδίδουμε ιδιότητα από το ένα στα πολλά κλπ. τότε το νόημά του αποδίδεται περιφραστικά με απλούστερους όρους.

 

Το σημαινόμενο λοιπόν θα πρέπει να αναλυθεί σύμφωνα με τον Panofsky σε τρία επίπεδα:

1.Πρωτογενές ή Φυσικό Αντικείμενο: Αυτό το πρώτο επίπεδο είναι το πιο βασικό για την κατανόηση του έργου, χωρίς καμία προστιθέμενη πολιτιστική γνώση. Πάρτε, για παράδειγμα, τον πίνακα «Ο Μυστικός Δείπνος». 13 άνδρες που κάθονται σε ένα τραπέζι.

2.Δευτερογενές ή Συμβατικό αντικείμενο .Στο δεύτερο επίπεδο το έργο εξετάζεται υπό το πρίσμα των πολιτιστικών καταβολών , της κουλτούρας και των γνώσεων του θεατή. Για παράδειγμα, ο δυτικός θεατής θα καταλάβει ότι απεικονίζεται ο Χριστός με τους μαθητές του και γνωρίζει τι ακριβώς κάνουν.

3.Εγγενής Έννοια ή Περιεχόμενο . Στο επίπεδο αυτό το έργο εξετάζεται ως το προϊόν ενός ιστορικού περιβάλλοντος. Ο ιστορικός της τέχνης μπορεί να κάνει ερωτήσεις όπως "γιατί ο καλλιτέχνης επιλέγει να απεικονίσει τον Μυστικό Δείπνο με αυτό τον τρόπο;" «έχει ξαναπαρουσιαστεί το θέμα αυτό με άλλους τρόπους;»

 

Όταν λοιπόν ο θεατής στέκεται μπροστά σε ένα έργο τέχνης, δηλαδή σε κάτι που ο δημιουργός του χαρακτήρισε ως τέτοιο, το παρατηρεί και το αναλύει. Το εξετάζει σύμφωνα με τις γνώσεις, το αισθητήριό του κλπ. Ο θεατής πρέπει να πειστεί ότι ο καλλιτέχνης κατανάλωσε συναισθήματα για να παράγει τέχνη. Ο θεατής από την πλευρά του επιδιώκει να καταναλώσει τέχνη για να παράγει συναισθήματα , που θα του δώσουν απόλαυση.

Έστω ότι παρακολουθεί μια σύνθεση με άλογα. Αρχικά θα κρίνει την φόρμα , τις γραμμές , τα χρώματα . Στη συνέχεια το κρίνει ανάλογα : αν είναι παραστατική ζωγραφική κρίνει το πόσο φυσικό είναι το άλογο, αν είναι σωστά σχεδιασμένες οι αναλογίες του , τα κεφάλι σε σχέση με το σώμα , αν έχει κίνηση κλπ. Αν είναι κυβισμός θα το κρίνει αλλιώς. Με εντελώς άλλα κριτήρια , αυτά με τα οποία εξετάστηκε το στυλ αυτό και καθιερώθηκε. Είναι λογικό ότι αν ένα έργο εξεταστεί με λάθος κριτήρια, το έργο θα αδικηθεί. Επίσης θα πρέπει να εξεταστεί και ο χώρος και ο χρόνος , δηλαδή το περιβάλλον μέσα στο παράχθηκε το έργο. Το άλογο της βραχογραφίας του Λεσκώ θεωρείται σήμερα αριστούργημα. Αν όμως φαίνεται κάπως έτσι το άλογό της σύνθεσης, είναι κακοτεχνία, αφέλεια ή ασχετοσύνη.

Όταν πρόκειται για αφηρημένη τέχνη τότε θα πρέπει να κριθεί ΜΟΝΟ το ΣΗΜΑΙΝΟΝ ΚΑΙ ΟΧΙ το ΣΗΜΑΙΝΟΜΕΝΟ . Φυσικά ο θεατής θα προσθέσει το δικό του σημαινόμενο εφόσον το νιώθει έτσι.

 

Κανένα είδος τέχνης δεν υπερτερεί των άλλων λόγω του στυλ του και μόνο. Σε όλα τα κινήματα τέχνης υπάρχουν καλά και κακά έργα.

 

Και φυσικά όλα αυτά είναι γενικές συνταγές. Με την πάροδο του χρόνου και την βελτίωση του αισθητηρίου του , ο θεατής θα απορρίπτει ένα-ένα τα κριτήρια αυτά και θα βασίζεται όλο και περισσότερο στο ένστικτό του.

 

ΠΡΟΣΟΧΗ ΟΜΩΣ. Ο ΘΕΑΤΗΣ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΑΚΟΜΗ ΣΤΟ ΞΕΚΙΝΗΜΑ ΤΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΤΟΥ ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ, ΝΑ ΜΗΝ ΒΑΣΙΣΤΕΙ ΣΤΟ ΑΚΑΤΕΡΓΑΣΤΟ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΚΑΙ ΜΟΝΟ. ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ ΚΑΘΩΣ Η ΑΜΑΘΕΙΑ ΚΑΙ Η ΗΜΙΜΑΘΕΙΑ ΘΑ ΤΟΝ ΟΔΗΓΗΣΕΙ ΣΙΓΟΥΡΑ ΣΕ ΛΑΘΟΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ.

http://technoros.atspace.com/ODHGIES.htm[/u]

1142601879_painteroftheuniverse.jpg.3a7d816f706cfca1946a12a4affd9a4f.jpg

διὸ πολλοί φασι τῶν σοφῶν οἱ μὲν ἁρμονίαν εἶναι τὴν ψυχήν, οἱ δ’ ἔχειν ἁρμονίαν.

Αριστοτέλης.

Δημοσιεύτηκε
digital art, apophysis fractal, wallpaper: The Universe Napping

wallpaper-09-digital-art-fractal-universe-napping-web.jpg.98af8f0bbb3b87e85fd657039b865914.jpg

διὸ πολλοί φασι τῶν σοφῶν οἱ μὲν ἁρμονίαν εἶναι τὴν ψυχήν, οἱ δ’ ἔχειν ἁρμονίαν.

Αριστοτέλης.

Δημοσιεύτηκε
digital art, apophysis fractal, wallpaper: The Male Earth

wallpaper-09-digital-art-fractal-the-male-earth-web.jpg.382cdc9a8d464bd3079efd0d0b486c77.jpg

διὸ πολλοί φασι τῶν σοφῶν οἱ μὲν ἁρμονίαν εἶναι τὴν ψυχήν, οἱ δ’ ἔχειν ἁρμονίαν.

Αριστοτέλης.

Δημοσιεύτηκε

Opus, Berkeley Breathe

 

ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ - ΓΕΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΧΡΗΣΗΣ

 

Έξοχα! =D>

 

Συνάπτω την παρουσίαση...

Βρήκα και το Podcast που την συνοδεύει, αλλά δεν μπορώ να ελέγξω τώρα αν λειτουργεί. Στην μέση της σελίδας http://hubblesite.org/about_us/public_talks/2007 , Zolt Levay, STScI - August 7, 2007

Art and the Universe * Introduction & * Watch the Talk

Είναι χρήσιμη πιστεύω ιδίως στους αστροφωτογράφους της AVAT.

 

 

Χρειαζόμασταν έναν γλωσσολόγο :D

OPUS.jpg.ad8af89e3f60c42135a13ff8db4a15d6.jpg

ART ASTRONOMY.pdf

Οὖτιν με κικλήσκουσι

 

My Optics

Δημοσιεύτηκε

Αριστοτέλη Πολιτικά, Θ΄ 2.1-4

 

...Βάναυσον δ’ έργον είναι δει τούτο νοµίζειν κα τέχνην ταύτην και µάθησιν, όσαι προς τας χρήσεις και τας πράξεις τας της αρετης άχρηστον απεργάζονται το σώµα των ελευθέρων ή την διάνοιαν.

 

και για τους μη κατανοούντας ιδού η μετάφραση:

 

...και πρέπει να θεωρούμε ότι είναι άξεστη ασχολία αυτή η τέχνη και η μάθηση, η οποία κάνει το σώμα ή τη νοητική ικανότητα των ελεύθερων ανθρώπων ακατάλληλο για τα έργα και τις δραστηριότητες της αρετής.

 

1393340511_sxoliathinon.jpg.2f7ad1c50dab7ef7ad346bf20dc5b0fc.jpg

Πλάτων-Αριστοτέλης, Η σχολή των Αθηνών του Ραφαήλ, Ρώμη, Βατικανό.

διὸ πολλοί φασι τῶν σοφῶν οἱ μὲν ἁρμονίαν εἶναι τὴν ψυχήν, οἱ δ’ ἔχειν ἁρμονίαν.

Αριστοτέλης.

Δημοσιεύτηκε

 

Moonchild, Seventh Son of a Seventh Son, Iron Maiden, 1988

 

Seven deadly sins

Seven ways to win

Seven holy paths to hell

And your trip begins

 

Seven downward slopes

Seven bloodied hopes

Seven are your burning fires

Seven your desires....

 

I am he the bornless one

The fallen angel watching you

Babylon, the scarlet whore

I'll infiltrate your gratitude

Don't you dare to save your son

Kill him now and save the young ones

Be the mother of a birth strangled babe

Be the devils own, Lucifer's my name

 

Moonchild - hear the mandrake scream

Moonchild - open the seventh seal

 

I count the heads of those unborn

The accursed ones I'll find them all

And if you die by your own hand

As a suicide you shall be damned

And if you try to save your soul

I will torment you - you shall not grow old

With every second and passing breath

You'll be so alone your soul will bleed to death

 

Moonchild - hear the mandrake scream

Moonchild - open the seventh seal

Moonchild - You'll be mine soon child

Moonchild - take my hand tonight

 

The twins they are exhausted, seven is this night

Gemini is rising as the red lips kiss to bite

Seven angels seven demons battle for his soul

When Gabriel lies sleeping, this child was born to die

 

(Kick ass guitar)

 

One more dies and one more lives

One baby cries one mother grieves

For all the sins you will commit

You'll beg forgiveness and none I'll give

A web of fear shall be your coat

To clothe you in the night

A lucky escape for you young man

For I'll see you damned in endless night

 

Moonchild - hear the mandrake scream

Moonchild - open the seventh seal

Moonchild - You'll be mine soon child

Moonchild - take my hand tonight

Iron_Maiden_-_Seventh_Son_Of_A_Seventh_Son.jpg.9e8ce6fd80a28efae6028fb8a1475ecb.jpg

Οὖτιν με κικλήσκουσι

 

My Optics

Δημοσιεύτηκε

http://www.youtube.com/watch?v=mUYpGT6z5zA

 

Moonchild, In the Court of the Crimson King, King Crimson, 1969

 

Call her moonchild

Dancing in the shallows of a river

Lonely moonchild

Dreaming in the shadow

of the willow.

 

Talking to the trees of the

cobweb strange

Sleeping on the steps of a fountain

Waving silver wands to the

night-birds song

Waiting for the sun on the mountain.

 

She's a moonchild

Gathering the flowers in a garden.

Lovely moonchild

Drifting on the echoes of the hours.

 

Sailling on the wind

in a milk white gown

Dropping circle stones on a sun dial

Playing hide and seek

with the ghosts of dawn

Waiting for a smile from a sun child.

king-crimson-in-the-court-of-the-crimson-king.jpg.e5bca3ce977e8de174faa982f3c8c240.jpg

Οὖτιν με κικλήσκουσι

 

My Optics

Δημοσιεύτηκε

Brigada, Στους ηλίθιους δεν υποκύπτει το σύμπαν , Ανέσπερα ξόρκια

 

 

 

 

Οι κοσμικές εξουσίες στο αίμα πνιγήκαν

 

 

 

Οι ουράνιοι σωτήρες τώρα παγιδευτήκαν

 

 

 

Οι προφήτες στα χαμένα τους λόγια κρυφτήκαν

 

 

 

Στους ηλίθιους δεν υποκύπτει το σύμπαν

 

 

 

Μη λυγίσεις ψυχή μου για των άλλων τις τύψεις

 

παλιά είχες χώρο το καλό μου για να κρύψεις,

 

μη δακρύσεις γιατί βγαίνει το τρωτό μου σημείο,

 

κάποιοι ηλίθιοι τώρα κάνουν ταμείο·

 

κάποιοι νιώθουν Θεοί και τη ζωή μας αρπάζουν

 

που φτάνουν λεει τ αστέρια και το χρόνο μοιράζουν

 

που φωνάζουν, γιορτάζουν, διατάζουν τα πάντα,

 

οι αλυσίδες τεντώσαν δε παίρνει άλλο αγάντα.

 

Κράτα μη ζητιανεύεις Μεσσίες,

 

σ αυτή την όμορφη πλάνη υπάρχουν μόνο σωσίες,

 

μονάχα νιώθε, μην ακούς και μη βλέπεις,

 

μην επιτρέπεις

 

στα παράσιτα να ζουν σε σένα από σένα,

 

άγγιξε τώρα όσα σου λέγανε ξένα,

 

πάνω από σένα τώρα τα χουν χαμένα,

 

φτύσε πάνω στ ανέγγιχτα και κλειδωμένα.

 

Για του μυαλού σου ήρθε η ώρα τη γέννα

 

και κέρνα και τ όνειρο που κρύβανε ζήσε και γέρνα.

 

Απέναντι πέρνα, δεν είν το σύμπαν μια στέρνα,

 

δε γεννήθηκες με βέλος στη φτέρνα.

 

Ξέρνα φωτιά απ τα μικρά σωθικά σου

 

κι όσα γινήκαν σκιά σου κάφτα και βιάσου,

 

τώρα που μπαίνουν σε σειρά όλα τ αστέρια,

 

σκέψου και άφησε άδεια τα χέρια.

 

Ξέχνα, όσους το τίποτα έχουνε θρόνο,

 

συγχωροχάρτι έχουνε πάρει απ το χρόνο.

 

Ξέχνα ό,τι αντάμωσες, ξέχνα ό,τι είπαν

 

στους ηλίθιους δεν υποκύπτει το σύμπαν.

 

 

 

Πίνουν ζωή οι Θεοι κι οι θνητοί το γλεντάνε

 

κι όλα τ αστέρια μυστικό έχουνε δείπνο,

 

όλα τελειώνουνε κι όλα περνάνε

 

και θα μας πιάσουνε όλους στον ύπνο.

 

Κλώνοι αγκαλιάζουν γαλήνιες ψυχές,

 

μα τα όνειρα σα να γιατρευτήκαν.

 

Μη με σπρώχνεις να πέσω στο χθές

 

στους ηλίθιους δεν υποκύπτει το σύμπαν.

 

 

 

Κurt gibi bagirip

iki taraftan hapise girdik

kor gibi savasip

degil kardes- dusman edindik

bir dil bir dusunce bir kul

iki devlet- bir savas- bak istanbul

kan dolu hikayeyle kuruldu

bugun komsumuz komsuya damga vurdu

low bap ve siyah kus

gecimisi birakip one yuruyor

iki gurup baris icin bu yolda dunyaya bir siir gonderiyor

almanya` da yabanci- atena` da yerli

yok bizim gibi dusunen- bize benzeri

birakmayiz size dunya`yi

dinle- dusun anla bu mesaji

R-150-1883907-1250005876.jpeg.8de0198d2a80c44f1b1cb742d1111c43.jpeg

διὸ πολλοί φασι τῶν σοφῶν οἱ μὲν ἁρμονίαν εἶναι τὴν ψυχήν, οἱ δ’ ἔχειν ἁρμονίαν.

Αριστοτέλης.

Δημοσιεύτηκε

http://www.youtube.com/watch?v=UovlLnj8I1Q

 

Moonchild, Stereo ★ Type A., Cibo Matto, 1999

 

Moonchild still lives in my heart.

Can I ask you something?

Is your life better now?

 

Somtimes I feel

You're sittting next to me,

Listening to my stories.

Time always shows me

It's hard to understand

How to be myself.

 

Moonlight dries your tears,

Moonlight hides your fears.

Moonlight dries your tears,

Moonlight hides your fears.

 

Moonchild still lives in my heart.

Can I ask you something?

Is your life better now?

 

Sometimes I feel

You're smiling at me,

And telling me your memories.

Tide always moves fast.

Can you tell me how to find

What's inside a shell?

 

Moonlight dries your tears,

Moonlight hides your fears.

Moonlight dries your tears,

Moonlight hides your fears.

 

Come together

Do you know what you're doing?

Do you know what you're doing, baby?

Cibo_Matto_Moonchild.jpg.b107c247ee54b21da766579090ae79a9.jpg

Οὖτιν με κικλήσκουσι

 

My Optics

Δημοσιεύτηκε

 

Moonchild, Deborah, Debbie Gibson, 1996

 

Moonchild, moonchild

 

All day long I wait for the sun to disappear

So I can free myself in the cool night air

Take down my hair and feel the wind on my shoulders

With every breeze I feel my heart grow bolder and bolder

 

CHORUS:

Moonchild, love it when your light shines down on me

Moonchild, want someone to dance the dream

Moonchild, wrap me up beneath the stars

Moonchild, come to me when the night grows dark

Tell me who you are, moonchild

 

I swear that I can feel your arms around me now

I know you're somewhere, ooh so I'm reaching out

All day a misty shadow follows me

I can hear you calling, darling,

Can't you see

I'm your

 

CHORUS

 

Moonchild, moonchild

Debbie-Gibson-Moonchild-389049.jpg.e82c37b31dbceb19940cd451c29fdd33.jpg

Οὖτιν με κικλήσκουσι

 

My Optics

Δημοσιεύτηκε

 

Moonchild, Calling Card, Rory Gallagher, 1976

 

You are a moonchild and pretty soon child

I've got that feeling

That I'm gonna make you smile forever

If I can.

Just give me a sign and I'll show you my plan

You are a blue child, forever true child

You know I'll try to paint the skies blue forever

If I can.

Just give me a sign and I'll show you my plan.

 

Tell me why you look so sad,

Time slips by like grains of sand

Just put your future in my hands

 

You are a moonchild and pretty soon child

I've got the feelin I'm gonna make you smile forever.

If I can.

 

Just give me a sign and I'll show you my plan,

Just give me a smile and I'll show you my plan,

Just give me a sign and I'll show you my plan

rory_gallagher-calling_card(1).jpg.0bf93c2ba4d1a1f9cc3fab13ce303652.jpg

Οὖτιν με κικλήσκουσι

 

My Optics

Guest
Αυτή η συζήτηση είναι κλειστή σε νέες απαντήσεις.

×
×
  • Δημιουργία νέου...

Σημαντικές πληροφορίες

Όροι χρήσης