Jump to content

Κατασκευή χειροποίητου 10'' Truss-Dobsonian


irapan

Προτεινόμενες αναρτήσεις

Γειά σας, μετά από πολλή σκέψη και μελέτη αποφάσισα να επιχειρήσω την

κατασκευή ενός χειροποίητου dob τηλεσκοπίου με αντιστηρίγματα χρησιμοποιώντας

το κάτοπτρο ενός 10ιντσου dob της GSO, του οποίου είμαι ήδη κάτοχος. Οι κυριότεροι λόγοι

που με ώθησαν στο συγκεκριμένο εγχείρημα είναι καταρχάς η εμπειρία και οι γνώσεις που

αποκομίζεις από μια τέτοιου είδους κατασκευή, η ανάγκη αναθέρμανσης του ενδιαφέροντός μου

για το συγκεκριμένο χόμπυ, το οποίο λόγω έλλειψης χρόνου είχε ατονίσει το τελευταίο διάστημα, και τέλος κάποιες λειτουργικές ατέλειες που συνοδεύουν, κατά την γνώμη μου, τα μαζικής παραγωγής τηλεσκόπια. Εν προκειμένω, ως κάτοχος του GSO, το οποίο είναι κλειστού σωλήνα, με προβλημάτιζαν

τα ακόλουθα :

 

α) Η φορητότητα του συγκεκριμένου τηλεσκοπίου. Ο σωλήνας πιάνει ολόκληρο το πίσω κάθισμα

στο αυτοκίνητο περιορίζοντας τον χώρο των αποσκευών και κυρίως των επιβατών κατά τις εξορμήσεις

π.χ. στον Πάρνωνα. Επίσης, αν και 10ιντσο, η βάση του είναι αρκετά ογκώδης για το πορτ-μπαγκάζ.

 

β) Παρά την πολύ καλή κίνηση στο αζιμούθιο και τον ευρηματικό μηχανισμό που διαθέτει

για την ρύθμιση του κέντρου βάρους κατά την αυξομείωση βάρους στο μπροστινό μέρος, όταν το

βάρος των παρελκομένων ξεπερνάει ένα όριο, η κίνηση καθ'ύψος γίνεται νευρική και δεν μπορεί να ισορροπήσει εύκολα.

 

γ) Το υπερμεγέθες δευτερεύον κάτοπτρο των 63 mm, το οποίο ναι μεν (σύμφωνα με τo newt for the web) δίνει ένα πλούσιο 100% illumination field της τάξεως των 0,65-0,70 μοιρών (ότι πρέπει για deep-sky παρατήρηση), ωστόσο προκαλεί μια κεντρική παρεμπόδιση 25% στο πρωτεύον κάτοπτρο.

 

Επομένως, η ιδέα ανακατασκευής του σε μορφή Truss Dobsonian γεννήθηκε από την προοπτική της

ευκολότερης μεταφοράς του, καθώς θα μπορεί να σπάει σε 3 μέρη, αλλά και από την δυνατότητα παρέμβασης και βελτίωσης, έστω και θεωρητικά, κάποιων λειτουργικών παραμέτρων.

 

 

Η γενική διαδικασία κατασκευής που ακολουθώ, έχει περιγραφεί αναλυτικά και εκτενώς από

τους Μανούσος και ioannisb στα αντίστοιχα post των καταπληκτικών κατασκευών τους :

 

http://www.astrovox.gr/forum/viewtopic.php?t=17643

 

http://www.astrovox.gr/forum/viewtopic.php?t=16285

 

http://www.astrovox.gr/forum/viewtopic.php?t=18481

 

Επίσης, βασίστηκα και σε άλλες παρόμοιες σελίδες χειροποίητων κατασκευών στο internet, μεταξύ των οποίων, ως προς την επεξήγηση των βημάτων και την λεπτομέρεια, ξεχωρίζω την ακόλουθη :

 

http://www.reinervogel.net/index_e.html

 

Για τα ξύλινα μέρη του τηλεσκοπίου χρησιμοποιείται κόντρα πλακέ θαλάσσης τύπου σημύδας πάχους

15 mm. Η σύνδεση του άνω κλωβού με το mirror box θα γίνει με αντιστηρίγματα από σωλήνες αλουμινίου Φ18 (και πάχος τοιχώματος 2 mm). Στη συνέχεια θα αναφέρω κάποιες σχεδιαστικές παραμέτρους του υπό κατασκευή τηλεσκοπίου :

 

 

 

ΑΝΩ ΚΛΩΒΟΣ

 

Αποτελείται από μία κυκλική στεφάνη εσωτερικής διαμέτρου 28,5 cm και εξωτερικής 36 cm. Με τη

βοήθεια του newt for the web, επιλέχθηκε η ελάχιστη δυνατή εσωτερική διάμετρος ώστε ο εστιαστής να είναι όσο το δυνατόν εγγύτερα στο δευτερεύον κάτοπτρο χωρίς ωστόσο να έχω vignetting στην είσοδο του τηλεσκοπίου. Για να μειώσω την κεντρική παρεμπόδιση από το δευτερεύον στο 20% (από το 25% του εργοστασιακού), εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα ένα ικανοποιητικό 100% illumination field γύρω στις 0,5-0,6 μοίρες αποφάσισα να αγοράσω ένα καινούριο δευτερεύον των 50 mm με Hilux επιστρώσεις από την Orion Optics UK, καθώς και έναν low profile 2'' helical focuser από την Kineoptics.

 

Παράλληλα, θεωρητικά τουλάχιστον, αυτή η αντικατάσταση του δευτερεύοντος θα αυξήσει την ολική reflectivity του τηλεσκοπίου από το 94*92= 86,5% ( από το σύστημα των εργοστασιακών κατόπτρων) στο 94*97=91%. Ο άνω κλωβός θα περιλαμβάνει και έναν ερευνητή Telrad και πιθανώς έναν γωνιακό ερευνητή, για την ύπαρξη και τη θέση του οποίου θα αποφασίσω στην πορεία, καθώς η παρουσία του, βάσει προκαταρκτικών υπολογισμών που έχω ήδη κάνει, αυξάνει τις ροπές στον άνω κλωβό σημαντικά και μετατοπίζει το κέντρο βάρους του τηλεσκοπίου προς τα πάνω. Μία σκέψη που κάνω είναι να τον τοποθετήσω με κάποιον τρόπο πλησιέστερα στο mirror box.

 

Για την στήριξη του δευτερεύοντος, χρησιμοποίησα την εργοστασιακή αράχνη του GSO. Η σύνδεση της αράχνης στην στεφάνη έγινε μέσω γωνιών για ράφια. Ακολουθούν μερικές φωτογραφίες από την πρόοδο της κατασκευής μου

1155394418_Focuser-SecondaryCollimationTrial.thumb.JPG.6575837bfeeeb1d30ea83814442fe696.JPG

2045627645_FocuserTrial.thumb.JPG.322756224d0e455c000fea1291cb1352.JPG

1669434358_TelradBase.thumb.JPG.9919fd564e85f2ff86106ca7d21b9897.JPG

1096690626_FocuserBase.thumb.JPG.06ee94d7267482958881cd5962aec928.JPG

614684722_2.thumb.JPG.781a682f88de58cf2b5b1e19dbcbde3b.JPG

1496679890_1.thumb.JPG.3f6f726ff4f6c811d7ff55297c440d53.JPG

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

MIRROR BOX

 

To mirror box είναι τετράγωνο με εσωτερικές διαστάσεις 35,5 Χ 35,5 Χ 25 cm. Κατέληξα στις συγκεκριμένες διαστάσεις μετά από πολλές δοκιμές και υπολογισμούς κατά τον σχεδιασμό του τηλεσκοπίου στο χαρτί, έτσι ώστε βάρος του μαζί με το κάτοπτρο και το κελί του να είναι ικανό

να διατηρήσει το κέντρο βάρους του τηλεσκοπίου χαμηλά και κατ'επέκταση η διάμετρος των καμπυλών,

για την κίνηση του καθ'ύψος να μην μου βγεί υπερβολικά μεγάλη, όταν φτάσω στο σημείο της κατασκευής του rocker box.

Στον πυθμένα του mirror box θα μπεί αποσπώμενος πάτος, πάνω στον οποίο

θα βιδώσω το εργοστασιακό κελί του κατόπτρου, ώστε να έχω την δυνατότητα να το αφαιρώ σε περίπτωση που θέλω να το καθαρίσω.

 

Σε απόσταση 18,5 cm πάνω από τον πυθμένα του mirror box, μπήκε ένα baffle με άνοιγμα κυκλικής

διατομής 29 cm, για την προστασία του πρωτεύοντος κατόπτρου από τις αντανακλάσεις και φυσικά από την σκόνη. Για λόγους ασφαλείας και αντοχής, οι πλευρές του κουτιού κολλήθηκαν και βιδώθηκαν μεταξύ τους με μερικές νοβοπανόβιδες.

1784367258_Mirrorbox3.thumb.JPG.db02efa4f7f759753a1bdb3375c7ec37.JPG

1014693683_Mirrorbox2.thumb.JPG.8840aedaf1e7f27659ae796fa1ee488a.JPG

406501540_Mirrorbox1.thumb.JPG.555327094fe200a42d0a2f499ce5d011.JPG

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Μπράβο! πολύ όμορφα φαίνονται όλα μέχρι στιγμής. Σκέφτομαι και εγώ κάποια στιγμή να επιχειρήσω το ίδιο με ένα orionoptics f4.8 που έχω. Αναμένουμε ενημέρωση και νέες εικόνες :D =D>
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Μπράβο Γιάννη, =D>

 

Με το καλό να τελειώσεις την κατασκευή σου! Να δεις που στο τέλος ή εμπειρία και η γνώσεις που θα αποκομίσεις αλλά και η αγάπη σου για το τηλεσκόπιο θα είναι αμέτρητη.

 

Καθαρούς ουρανούς!

LoginImage.png

The goal of planetary imaging is not to acquire beautiful images, but to capture useful scientific data !

https://www.e-astronomer.com - Ιωάννης Α. Μπούχρας

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Η διαδικασία της κατασκευής και η χαρά που νιώθεις καθώς το πράμα παίρνει μορφή δεν περιγράφεται :cheesy:

Εύχομαι να το ευχαριστηθείς στο έπακρο και περιμένουμε πως και πως να ολοκληρωθεί =D> =D>

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Ευχαριστώ πολύ παιδιά, να είστε καλά . Εύχομαι το τελικό αποτέλεσμα να

με ικανοποιήσει. Θα ανεβάσω σύντομα και άλλες φωτογραφίες. Αυτή τη στιγμή

καταπιάνομαι με τα αντιστηρίγματα και τις συνδέσεις τους στον άνω κλωβό και

το mirror box :D

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Γιαννη, χαιρομαι πολυ που βλεπω οτι τα καταφερνεις. Οπως θα καταλάβεις αργοτερα το τηλεσκόπιο αυτό θα είναι κλάσσης ανώτερο από το καλύτερο κινέζικο. Ανυπομονώ να δω κι άλλες φωτο. Καλή συνέχεια
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

  • 2 εβδομάδες αργότερα...

Μετά από αρκετές μέρες απραξίας λόγώ έλλειψης χρόνου, αυτή τη βδομάδα βρήκα λίγο χρόνο

για να συνεχίσω την κατασκευή μου. Στο σημείο αυτό θα αναφέρω μία διαπίστωση που έκανα

για την ύπαρξη γωνιακού ερευνητή στον άνω κλωβό : η περιορισμένη διάμετρος της στεφάνης, δεν

μου επιτρέπει την τοποθέτησή του σε μια βολική ως προς χρήση θέση, οπότε εγκαταλείπω την ιδέα ύπαρξής του στον άνω κλωβό. Τα πράγματα φαντάζομαι είναι ευνοϊκότερα στην περίπτωση κατασκευής

ενός τηλεσκοπίου 12 ιντσών και άνω...μεγαλύτερη διάμετρος στεφάνης συνεπάγεται περισσότερος χώρος.

 

Στο mirror box δεν έχω ασχοληθεί ακόμα με τον πάτο του κουτιού, στον οποίο θα βιδώσω το εργοστασιακό κελί με το κάτοπτρο, για τον εξής λόγο : θέλω πρώτα να ολοκληρώσω τα αντιστηρίγματα

και τις συνδέσεις τους, να στήσω το υπόλοιπο τηλεσκόπιο , και να κεντράρω με όσο μεγαλύτερη ακρίβεια γίνεται το κελί σε σχέση με το δευτερεύον κάτοπτρο, κοιτάζωντας από τον εστιαστή, ώστε ο ''λουκουμάς'' στο κέντρο του πρωτεύοντος να ευθυγραμμίζεται με το κέντρο του δευτερεύοντος. Με

αυτόν τον τρόπο θεωρώ οτι θα περιορίσω στο ελάχιστο, κατά την χρήση του τηλεσκοπίου, τις ρυθμίσεις

των δύο κατόπτρων μέσω των βιδών ευθυγράμμισής τους.

 

Στη συνέχεια ανεβάζω κάποιες φωτογραφίες από την κατασκευή των αντιστηριγμάτων και των συνδέσεών τους σε άνω κλωβό και mirror box

 

ΑΝΤΙΣΤΗΡΙΓΜΑΤΑ

 

Όπως προανέφερα τα αντιστηρίγματα είναι σωλήνες αλουμινίου Φ18. Με εφαρμογή του Πυθαγορείου

Θεωρήματος (βάσει των αξόνων των αντιστηριγμάτων), στην τελική κατασκευή το μήκος των αντιστηριγμάτων θα πρέπει να είναι στα 103 cm. Παράλληλα, με τον νόμο του ημιτόνου, βρήκα ότι η γωνία που

πρέπει να σχηματίζουν τα αντιστηρίγματα με το mirror box πρέπει να είναι 83 περίπου μοίρες. Γενικά διαπίστωσα, οτι οι δύο αυτοί αριθμοί εξαρτώνται από την εστιακή απόσταση του τηλεσκοπίου (εν προκειμένω F/5), από τις διαστάσεις του mirror box, από το ύψος πάνω από το ελάχιστο ύψος του εστιαστή που θες να σου βγεί το focal plane, αλλά και από τον τρόπο και είδος των συνδέσεων των αντιστηριγμάτων σε άνω κλωβό και mirror box.

 

Για να είμαι σίγουρος ότι δεν θα μου βγούν κοντά, τα αντιστηρίγματα τα έκοψα στα 104 cm, ώστε

να έχω περιθώρια σφάλματος κατά τις δοκιμές εστίασης που θα κάνω αργότερα. Για την όσο το δυνατόν ακριβέστερη κοπή των σωλήνων στο επιθυμητό μήκος, έφτιαξα 2 ξύλινους οδηγούς-σφιγκτήρες σε σχεδόν κυβικό σχήμα, με μια τρύπά στο κέντρο τους διαμέτρου 18 mm :

 

IMG_1942.thumb.JPG.4650a243c2d9cb84e8c2c408e43a073a.JPG

Κόψιμο αντιστηριγμάτων με σιδηροπρίονο χειρός

 

IMG_1943.thumb.JPG.c3057be8c563850953826dc0dd949b14.JPG

Οδηγός-σφιγκτήρας για την κοπή των αντιστηριγμάτων στο επιθυμητό μήκος

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΑΝΩ ΚΛΩΒΟ

 

Για να μειώσω όσο μπορώ, το βάρος και τις ροπές στον άνω κλωβό, αποφάσισα να κατασκευάσω μόνος μου τις μεταλλικές γωνίες σύνδεσης των αντιστηριγμάτων με τον άνω κλωβό από γωνία αλουμινίου 40Χ40 (και πάχους 2 mm περίπου). Οι τελικές γωνίες που κατασκεύασα έχουν διαστάσεις 20X30X50 mm. Τα τρυπήματα στις γωνίες, βάσει του σχεδιασμού μου, έπρεπε να γίνουν ετσι ώστε οι άξονες των αντιστηριγμάτων να απέχουν μεταξύ τους 3 cm. Οι σωλήνες τρυπήθηκαν στο 1 cm από την μία άκρη τους. Για το βίδωμα των σωλήνων στις γωνίες χρησιμοποίησα ανοξείδωτες αλενόβιδες, ροδέλες και παξιμάδια ασφαλείας Μ5. Μεταξύ των σωλήνων και της εσωτερικής επιφάνειας της κάθε γωνίας παρεμβάλλεται πλαστική ροδέλα M5 για να μην τρίβονται μεταξύ τους :

 

IMG_2001.thumb.JPG.647f5a70ccca453939c3212973745a89.JPG

Πλαστική ροδέλα για να μην έρχονται σε επαφή και φθίρονται

 

IMG_2003.thumb.JPG.fe327794ea269376b6766e407524c2f3.JPG

Αντιστηρίγματα και συνδέσεις άνω κλωβού 2

 

IMG_1989.thumb.JPG.81d15df81238c0a4a715a6e875de0243.JPG

Αντιστηρίγματα και συνδέσεις άνω κλωβού 1

 

IMG_1988.thumb.JPG.5e47ee3ba724741cd54a30eed40ca1dd.JPG

Τελική μορφή μεταλλικών συνδέσεων άνω κλωβού

 

IMG_1935.thumb.JPG.22795024905d7b59d3a43a9318008d1f.JPG

Σημείωση των θέσεων των τρυπών στις μεταλλικές γωνίες

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ ΣΤΟ MIRROR BOX

 

Για την σύνδεση των αντιστηριγμάτων με το mirror box, υιοθέτησα την τεχνική που εφάρμοσε και ο φίλος ο Δημήτρης ο Μανούσος στις δικές του κατασκευές. Οι σφιγκτήρες αυτού του τύπου έχουν γενικά το πλεονέκτημα ότι λειτουργούν ταυτόχρονα ως νεύρα, καθώς τοποθετούνται στις γωνίες του mirror box, αυξάνοντας την ανθεκτικότητά του, και επίσης αποτρέπουν την στρέβλωση των πλευρών του κουτιού, που προκαλείται με τα άλλα είδη συνδέσεων που βασίζονται στην στήριξη των ανιστηριγμάτων ανά δύο στην εσωτερική ή εξωτερική επιφάνεια των πλευρών. Το άνοιγμα των τρυπών ύπο κλίση 83 μοιρών έγινε με την βοήθεια τρυπανιού forstner 18 mm σε βάση μεταβλητής κλίσης. Μετά το τρύπημα, κόπηκε ένα μέρος της κάθε σύνδεσης ώστε να αποτελέσει το κινητό μέρος του σφιγκτήρα για την συγκράτηση των σωλήνων. Στη μικρή πλευρά του τραπεζίου του κάθε σφιγκτήρα τοποθετήθηκε καρφωτό περικόχλιο Μ6 και η σύσφιξη επιτυγχάνεται μέσω μιας χειρόβιδας με ντίζα Μ6

 

IMG_1923.thumb.JPG.6b7b9c407933050a2264d81589590442.JPG

Προσχέδιο σφιγκτήρα σύνδεσης στο mirror box

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Συνέχεια...

 

IMG_1970.thumb.JPG.3338706f860aebfb3c1414f506a2cf4b.JPG

Κόλληση σφιγκτήρων στο mirror box

 

IMG_1969.thumb.JPG.469b9562e2854f107e348f4c35f269ce.JPG

Πίσω πλευρά σφιγκτήρα

 

IMG_1968.thumb.JPG.8a9c813139672632e9cbda8f9b64b64a.JPG

Πρόσοψη σφιγκτήρα

 

IMG_1946.thumb.JPG.be4b923928a6ddb0db0713f7ff32ad8c.JPG

Διάταξη για άνοιγμα τρυπών ύπο κλίση 83 μοιρών

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Γιάννη μου αρέσουν πολύ όλα. Οι συνδέσεις σου με αλουμινένιες γωνιές που αρέσουν πολύ. Η αλήθεια είναι ότι όσο μικρότερη είναι η διάμετρος τόσο παρουσιάζονται προβλήματα που δεν τα υπολογίζεις.

 

Πάντως μπορείς να βάλεις και ερευνητή απλά προσαρμόζοντας ένα μικρό κομμάτι ξύλου τόσο όσο η βάση του ερευνητή δίπλα στον telrad ή κάνοντας λίγο πιο μεγάλο το πλάτος του ξύλου που θα μπει ο telrad ώστε να έχει χώρο και για ερευνητή. Προσωπικά με βολεύει να είναι πρώτα ο εστιαστής μετά ο telrad και μετά ο ερευνητής (ή ερευνητής, telrad & εστιαστής βλέποντας το ανάποδα). Είναι λογικό να παρεμβάλλεται η αράχνη λόγω μικρής διαμέτρου αλλά δεν είναι πρόβλημα αυτό. Την αράχνη δεν την πειράζεις ποτέ οπότε δεν πειράζει αν η μια βίδα της είναι μέσα από τα ξύλα.

 

Καλή συνέχεια...

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Δημήτρη ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια :D . Δυστυχώς,την βάση του telrad την έχω ήδη κολλήσει. Δίπλα στη βάση του, σε απόσταση 1 cm περίπου, βρίσκεται η μία γωνία για την στήριξη της αράχνης και 1,5 cm, στη συνέχεια, η βίδα για την συγκράτηση της μεταλλικής γωνίας με τα αντιστηρίγματα. Δεν έχω χώρο μάλλον, ούτε για μια ξύλινη βάση οριακά στο μέγεθος της μεταλλικής

βάσης του ερευνητή. Για του λόγου το αληθές, θα ανεβάσω σύντομα και μια φωτογραφία για να δεις το πρόβλημα.

 

Άλλο ένα θεματάκι που είχα ήταν ότι τελικά η γωνία στους σφιγκτήρες στο mirror box μου βγήκε, κατά το τρύπημα, στις 82-82.5 μοίρες και μου δημιούργησε ένα προβληματάκι με τις άνω συνδέσεις (τα αντιστηρίγματα συνέκλιναν γρηγορότερα από οτι ήθελα). Αναγκάστηκα λοιπόν, να ''ξεχειλώσω'' με λίγο τρίψιμο τις τρύπες (1-2 mm το πολύ έφαγα) και να κάνω την γωνία ελαφρώς πιο αμβλεία. Το πρόβλημα, κατά την άποψή μου οφειλόταν στο εξής : αποφάσισα να κάνω τους κάτω σφιγκτήρες από τριπλό κόντρα πλακέ (πάχους 4,3 cm περίπου), για να μπορέσω να παίξω με το μήκος των σωλήνων και συνεπώς με την εστιακή απόσταση του τηλεσκοπίου, καθώς μελλοντικά πρόκειται να αντικαταστήσω τον αντάπτορα των 1.25'' με effective length 10 mm, με έναν με μόλις 1 mm, όπως αυτός της baader :

 

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p767_Baader-Reducer-2----1-25---15A-with-only-1mm-optical-length.html

 

Με αυτόν τον τρόπο, μπορώ να αυξήσω το 100% illumination field κατά 0,1 μοίρες διατηρώντας το focal plane στο ίδιο ύψος πάνω από τον εστιαστή.

 

Τέλοσπάντων, κατάφερα να στήσω το τηλεσκόπιο για πρώτη φορά και είμαι πολύ χαρούμενος. Αυτό το ΣΚ αν μπορέσω, θα ολοκληρώσω με τον πάτο του mirror box και καιρού επιτρέποντος θα κάνω και τις δοκιμές εστίασης αν προλάβω. Θα ανεβάσω με την πρώτη ευκαιρία και φωτογραφίες από το πρώτο στήσιμο :)

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Καλησπέρα και πάλι. Αυτό το Σαββατοκύριακο κατάφερα να ολοκληρώσω την κατασκευή του

κυρίως σώματος του τηλεσκοπίου και (ο καιρός μου έκανε το χατήρι) να πραγματοποίησω και τις δοκιμές εστίασης, κόβωντας τελικά τα αντιστηρίγματα στο επιθυμητό, βάσει του σχεδιασμού μου, μήκος.

Όπως είχα προαναφέρει, όσον αφορά το mirror box, δεν είχα ασχοληθεί μέχρι στιγμής με τον πάτο του κουτιού , στον οποίο θα βίδωνα το εργοστασιακό κελί του κατόπτρου. Επειδή ήθελα να είναι αποσπώμενος, αποφάσισα να κολλήσω τέσσερις τριγωνικές γωνίες στο κάτω μέρος του mirror box , οι οποίες φέρουν καρφωτά περικόχλια Μ6 στην εσωτερική τους επιφάνεια και ο

πάτος βιδώνεται με 4 εξάγωνες βίδες M6, όπως φαίνεται στις φωτογραφίες που ακολουθούν. Το κελί βιδώθηκε στον πάτο με 3 εξάγωνες βίδες στις θέσεις των locking screws του κελιού.

 

IMG_2061.thumb.JPG.2a1eb1bc0e25edabe7646fc7efe3051c.JPG

Οι γωνίες συγκράτησης του πάτου μέσα από το mirror box

 

IMG_2088.thumb.JPG.12c3c40bcc61ec369b999321d12fbeed.JPG

Πρόσοψη του πάτου με το κελί

 

IMG_2087.thumb.JPG.d466e73c966cd6389d70911394eafcb6.JPG

Ο πάτος του mirror box με το κελί του πρωτεύοντος πάνω

 

IMG_2092.thumb.JPG.cb8efd1f100111fb7aeb3f7576a83abe.JPG

Γωνίες στο mirror box για την στερέωση του πάτου

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Οι δοκιμές εστίασης μου έδειξαν ότι οι σωλήνες ήθελαν λίγο κόψιμο σε σχέση με τα 103 cm που είχα υπολογίσει θεωρητικά. Το τελικό μήκος μου βγήκε στα 101,5 cm που σημαίνει ότι ο ρεαλιστικός εστιακός λόγος του τηλεσκοπίου είναι περίπου F4.95 και όχι F5. Επειδή μελλοντικά, όπως προανέφερα θα αλλάξω τον αντάπτορα των 1,25'' στον εστιαστή, στη βάση των αντιστηριγμάτων έβαλα σφιγκτήρες-κολλάρα για να μπορώ να μεταβάλλω το μήκος των σωλήνων και επομένως το εστιακό σημείο του τηλεσκοπίου.

 

IMG_2096.thumb.JPG.ded0cc5e9ac37d3debddee347bab3afb.JPG

Έτοιμο για δοκιμές εστίασης...με πρόχειρο φωτοχιτώνιο από φορέματα lycra...χαχαχαχα

 

IMG_2077.thumb.JPG.85b27408f18217144e21968efa85cdae.JPG

Άποψη από το πλάϊ

 

IMG_2065.thumb.JPG.927f987e3263e51a5f8a91174c1bef6a.JPG

Με το κάτοπτρο πάνω

 

IMG_2029.thumb.JPG.eb7b8067641c80452ec33967fe166872.JPG

Εστιαστής και telrad στον άνω κλωβό. Δυστυχώς δεν υπάρχει χώρος για γωνιακό ερευνητή...

 

IMG_2039.thumb.JPG.cb595d367e003302a72346944f6ffdb6.JPG

Πρώτο πρόχειρο στήσιμο

 

IMG_2034.thumb.JPG.1b9a600f562f85f0cfb7d1993ced9e06.JPG

Σφιγκτήρες-κολλάρα για τον έλεγχο του ύψους του εστιακού σημείου

 

IMG_2083.thumb.JPG.347f0bcf68f8c4949229e8d610d814d2.JPG

Αντιστηρίγματα στο τελικό τους μήκος

IMG_2066.thumb.JPG.befac914ecf2f5c5128ac1778af70ac0.JPG

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

  • 3 εβδομάδες αργότερα...

Χαίρετε φίλοι μου. Έχω μπει στο στάδιο κατασκευής των rocker και ground board του τηλεσκοπίου μου και αντιμετωπίζω το εξής πρόβλημα...της αναζήτησης της κατάλληλης φορμάικας για την κίνηση στο αζιμούθιο και για τα altitude bearings. Το ιδανικό θα ήταν να βρω την Εbony Star 4552-50, αλλά από ότι έχω διαβάσει δεν παράγεται πια και μπορείς να την βρεις μόνο από αμερική και σε διαστάσεις ολόκληρου φύλλου (4 Χ 8 πόδια!), που δεν συμφέρει. H Telescope-Service διαθέτει μεν αλλά μόνο σε μορφή κυκλικών στεφανιών που δεν μου κάνει. Εγώ αναζητώ ένα τετράγωνο κομμάτι διαστάσεων τουλάχιστον 50 cm X 50 cm για χρήση στο rocker box . Άλλη μια επιλογή από ότι είδα είναι της εταιρείας Formica με τον κωδικό F909-42 Black (Crystal Finish) ή F1782-42 Stardust (δεν είμαι σίγουρος για το αν πρόκειται για αυτό το φινίρισμα). Από μια έρευνα που έκανα στην ελληνική αγορά,

η ΕΛΤΟΠ πρέπει να αποτελεί τον αντιπρόσωπο της Formica στην Ελλάδα, ωστόσο παρατήρησα ότι στον ευρωπαϊκό κατάλογο της εταιρείας δεν υπάρχουν αυτοί οι δύο κωδικοί. Τους έστειλα ενα mail αλλά δεν μου έχουν απαντήσει ακόμα.Επίσης, εδώ στην Αθήνα, υπάρχει o Κατσάρας ο οποίος φέρνει φορμάικες της DUROPAL :

 

http://www.katsaras.gr/index.files/Page1342.htm

 

Μήπως μου κάνει κάποια από αυτές?

 

 

 

Αν δεν βρω τα παραπάνω είδη, μπορεί να με συμβουλέψει κάποιος για το φινίρισμα της φορμάικας που θα πρέπει να χρησιμοποιήσω πχ. ματ, σαγρέ, γυαλιστερό ? Ή να μου προτείνει κάποιο είδος ή προμηθευτή που μπορώ να βρω στην Ελλάδα (στην Αθήνα αν είναι δυνατο) ή στην Ευρώπη τουλάχιστον?

 

Κάθε βοήθεια για όποιον γνωρίζει θα μου είναι ανεκτίμητη...ευχαριστώ

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Το ίδιο πρόβλημα είχα αντιμετωπίσει κι εγώ. Για να βρω την κατάλληλη φομάικα μου πήρε πάρα πολύ χρόνο και χρήμα. Πάρα πολλές δοκιμές, με διάφορα μεγέθη τεφλόν. Δυστυχώς δεν μπορείς να βγάλεις άκρη από τα site. Πρέπει να πας να δεις από κοντά και να αγγίξεις την υφή της. Υπάρχουν πάρα πολλά δειγματολόγια από διάφορες εταιρείες με πολύ μεγάλη ποικιλία που χάνεσαι. Γενικότερα να ξέρεις ότι υπάρχουν 3 βασικοί τύποι: λεία, τραχειά και με επιφάνεια πέτρας. Από την εμπειρία μου θα σου πω ότι η καλύτερη υφή είναι η τραχειά με τα πολύ μικρά "μπιμπίκια". Και η επιφάνεια πέτρας είναι καλή αν θέλεις να έχεις πιο μαλακή κίνηση χωρίς πολύ μεγάλη τριβή. Η τραχειά επιφάνεια έχει τη χαμηλότερη διαφορά στατικής και κινητικής τριβής (stiction) και υπερτερεί σε μικροκινήσεις αλλά είναι λιγάκι πιο σφιχτή στην κίνηση. Προσωπικά προτιμώ αυτού του είδους την κίνηση γιατί μπορείς να κάνεις μικροκινήσεις πιο εύκολα χωρίς αναπηδήσεις.

 

Δεν χρειάζεται πάντως να είναι κάποια συγκεκριμένη μάρκα ή κωδικός καθώς όλες που έχουν αυτή την υφή συμπεριφέρονται το ίδιο όταν συνδυαστούν με PTFE. Όσο αφορά την παραγγελία δυστυχώς θα πρέπει να την παραγγείλεις με ολόκληρο το φύλλο. Δεν έχω δοκιμάσει να βάψω από πάνω τη φορμάικα δεν γνωρίζω να σου πω αλλά θα σου έλεγα να μην το κάνεις. Η φορμάικα είναι ένα υλικό μου μπαίνει για να επενδύσει κάτι και δεν χρειάζεται βάψιμο.

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Ευχαριστώ πάρα πολύ Δημήτρη για τις χρήσιμες πληροφορίες. Και εγώ να σου πώ την αλήθεια από αυτά που διάβασα στο cloudynights για αυτό το θέμα στην τραχειά ή stone επιφάνεια τείνω να καταλήξω. 'Oχι, προς θεού, δεν σκοπεύω να την βάξω (όταν την βρω...), με το ''φινίρισμα'' εννοούσα την υφή (texture) της φορμάικας που πρέπει να πάρω.
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

  • 1 μήνα αργότερα...

Γειά σας και πάλι. Μετά από αρκετό καιρό, είμαι στην ευχαριστή θέση να σας παρουσιάσω

την νέα πρόοδο στην κατασκευή μου. Για πρακτικούς (χώρος και για δεύτερο οπτικό ερευνητή) και κυριώς αισθητικούς λόγους (μου κακοφαίνονταν οι βίδες) αποφάσισα να επανακατασκευάσω τον άνω κλωβό.Έχω ολοκληρώσει πλέον με το κατασκευαστικό κομμάτι του τηλεσκοπίου και μπαίνω στην τελική ευθεία που περιλαμβάνει τριψίματα, βαψίματα και λούστρα.

 

 

 

ALTITUDE BEARINGS, ROCKER BOX ΚΑΙ GROUND BOARD

 

 

Τα altitude bearings κατασκευάστηκαν από διπλό κοντρα πλακέ (συνολικό πάχος περίπου 30 mm), έχουν πλάτος 2 ίντσες και είναι κυκλικά τόξα 165 μοιρών. Για να γλιτώσω χρόνο, κόπο και ξύλο, κόπηκαν ταυτόχρονα με τις θηλυκές καμπύλες-τα πλαϊνά του rocker box, με router και φρέζα 5mm, όσο είναι δηλαδή το πάχος των teflon που χρησιμοποίησα (ακολουθεί σχετική φωτο). Τα bearings είναι αποσπώμενα και βιδώνονται στο mirror box μέσω τριών εξάγωνων βιδών Μ10 το καθένα. Στο εσωτερικό των πλαϊνών του mirror box υπάρχουν αντίστοιχα τρία καρφωτά περικόχλια Μ10. Βάσει των υπολογισμών που έκανα για τις ροπές και το κέντρο βάρους του τηλεσκοπίου, η διάμετρος των bearings μου βγήκε στα 52 cm ( ελαφρώς οπισθοβαρές).

 

Το rocker box έχει εσωτερικές διαστάσεις 44 cm X 44 cm περίπου, κατά 2mm πιο πλατύ από το πλάτος του mirror box συν το πλάτος των bearings. Ο πάτος και τα πλαϊνά του είναι επίσης από διπλό κόντρα πλακέ για να είναι άκαμπτο και στιβαρό. Τα τεφλόν στις θηλυκές καμπύλες των πλαϊνών απέχουν μεταξύ τους 70 μοίρες. Υπολογίζοντας θεωρητικά το βάρος του τηλεσκοπίου μαζί με τα bearings αλλά και του rocker box, τα τεφλόν για την καθ'υψος κίνηση αλλά και για την κίνηση στο αζιμούθιο κόπηκαν στις κατάλληλες διαστάσεις ώστε η πίεση που εξασκείται στο καθένα να είναι περίπου στα 16,5 psi. Για την κίνηση στο αζιμούθιο, προς το παρόν, έχω βάλει 3 και όχι 4 τεφλόν, καθώς το τηλεσκόπιο ζυγίζει λιγότερο από 70 pounds. Μελλοντικά θα πειραματιστώ με τις διαστάσεις των τεφλόν. Πιο συγκεκριμένα έχω υπολογίσει θεωρητικά τα ακόλουθα βάρη :

 

Τηλεσκόπιο και bearings : 17 Kgs περίπου

 

Rocker box και Ground board : 4,5-5 Kgs

 

To ground board είναι τριγωνικό και έχει τρία ποδαράκια κυκλικής διατομής 64mm για να ακουμπάει στο έδαφος. Τα τεφλόν για την κίνηση στο αζιμούθιο έχουν τοποθετηθεί σε απόσταση 19 cm από την τρύπα της pivot bolt. Για την περιστροφή του rocker box κατά το αζιμούθιο υιοθέτησα την συνδεσμολογία που προτείνεται στο site της astrosystems, με την διαφορά ότι δεν έχω χρησιμοποιήσει το τέταρτο τεφλόν :

 

http://www.astrosystems.biz/pivot.htm

 

Όσον αφορά την φορμάικα των bearings και στον πάτο του rocker box, ένας φίλος από αμερική μου βρήκε και μου έστειλε την Stardust της Formica. Για την κόλληση της στις επιφάνειες του ξύλου χρησιμοποίησα βενζινόκολλα.

 

Οι πρώτες εντυπώσεις μου από την συμπεριφορά του τηλεσκοπίου ? Έχω πάθει πλάκα, καμμία σχεση

με το κινέζο πρόγονό του. Η κίνησή του στρωτή και στιβαρή χωρίς αναπηδήσεις. Και οι υπολογισμοί μου πρέπει προσεγγίζουν σε μεγάλο βαθμό την πραγματικότητα. Με το βαρύτερο προσοφθάλμιο μου και τους 2 ερευνητές πάνω, το τηλεσκόπιο ισορροπεί απόλυτα σε κάθε γωνία στόχευσης. Θεωρώ ότι τελικά άξιζε τον κόπο το εγχείρημα.

 

IMG_2208.thumb.JPG.5519965bd7d864ca09bdc3f6ea506eed.JPG

Τηλεσκόπιο 3

 

IMG_2201.thumb.JPG.83356fd3a2a75bd4215ac2d9e8aef6a9.JPG

Τηλεσκόπιο 2

 

IMG_2184.thumb.JPG.800f1075b71e184b471cf21fcced50f8.JPG

Τηλεσκόπιο 1

 

IMG_2207.thumb.JPG.63fb16cdc679df2caf2e057bd1d4f146.JPG

Η θέση που τοποθέτησα τελικά τον οπτικό ερευνητή

 

IMG_2200.thumb.JPG.30b2aa681c6cd5e1be3cabe6d78f9e04.JPG

Ο νέος και τελικός άνω κλωβός

 

IMG_2198.thumb.JPG.d6353901f196c7fc170ce6a8601986c5.JPG

Το καπάκι του mirror box

 

IMG_2197.thumb.JPG.727415f81aa1053d1f24170b87daccb5.JPG

Η άλλη μεριά του ground board

 

IMG_2196.thumb.JPG.0913b356937f727e525b016063744f31.JPG

Τα τεφλόν στο ground board

 

IMG_2195.thumb.JPG.0fae58a6cb3273dd039ec8115714c73f.JPG

Η φορμάικα στον πάτο του rocker box

 

IMG_2193.thumb.JPG.485bb277006f146f036099ac4e920cab.JPG

To rocker box τελειωμένο

 

IMG_2140.thumb.JPG.bb018d842da46d66f4ee1370a4b28491.JPG

Δοκμές για την σωστή τοποθέτηση των bearings στο mirror box

 

IMG_2149.thumb.JPG.4ba10cfeea1496f0b6778db833c5e37b.JPG

Το rocker box ημιτελές

 

IMG_2118.thumb.JPG.e35270a9c7c483b56b9bf7ea6d52bc14.JPG

Κόλληση των διπλών πλαϊνών του rocker box

 

IMG_2115.thumb.JPG.e22b27744fde6f71e00e5fe8e9de5ab2.JPG

Η τελική μορφή των bearings

 

IMG_2110.thumb.JPG.ab54e30c123e8a8f6834440374c31ac9.JPG

Κόλληση των bearings διπλάσιου πάχους

 

IMG_2108.thumb.JPG.cecd699b2bb8c310c01b59c28739e0b6.JPG

Κόψιμο των bearings με router

 

IMG_2104.thumb.JPG.98c1044d3321f7c64e92291dc419b4dc.JPG

Σχέδιασμός bearings και πλαϊνών του rocker box

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

  • 1 μήνα αργότερα...

Καλησπέρα σε όλους. Μόλις ολοκλήρωσα με την κατασκευή του τηλεσκοπίου μου και ακολουθούν

φωτογραφίες της τελικής του μορφής. Μου απέμεινε μόνο το ράψιμο ενός φωτοχιτωνίου. Τα ξύλινα μέρη του τηλεσκοπίου πρώτα βάφτηκαν με ανιλίνη οινοπνεύματος με απόχρωση μαόνι και στη συνέχεια

εφαρμόστηκαν λούστρα νερού ή λούστρα πολυουρεθάνης (άνω κλωβός). Οι εσωτερικές επιφάνειες του άνω κλωβού και του mirror box βάφτηκαν με βερνικόχρωμα μαύρο ματ, όπως και οι γωνίες συνδεσης των αντιστηριγμάτων με τον άνω κλωβό καθώς και οι γωνίες στήριξης της αράχνης. Για να μειώσω όσο μπορούσα τις αντανακλάσεις αποφάσισα να ντύσω τα αντιστηρίγματα με μαύρο αυτοκόλλητο πλαστικό

απομίμηση ανθρακονήματος.

SANY0027.thumb.JPG.5383fe384771ff5bc323f328f322b11f.JPG

SANY0031.thumb.JPG.737f007dd87fd89f0a8b6ca0189bf69f.JPG

SANY0007.thumb.JPG.1e8d81bc398b9c8eaa5679971e9fb522.JPG

SANY0035.thumb.JPG.1f486cc0fbab0661a5724fb98a51b728.JPG

SANY0022.thumb.JPG.14b5f23d83384d454d3b188db74a1c82.JPG

SANY0055.thumb.JPG.a36586dfa2f3caa8d32cc411d5b1789d.JPG

SANY0052.thumb.JPG.cda464c387832889a488911ccabea2da.JPG

SANY0049.thumb.JPG.80f406ca67abeafa24c7ff539c2f2ba0.JPG

SANY0048.thumb.JPG.3d61f26360efd09532e254979fb6b70d.JPG

SANY0044.thumb.JPG.cbdd0bb06ab6f7e29d459ceccbda4367.JPG

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Πολυ ωραιο!Μπραβω και ευχομαι τα καλυτερα! =D>

''...Λειψανα αστρων με μορφες αραχνιασμενες''

 

Οδυσσεας Ελυτης

 

Τhe Delphinus Observatory

http://delphinusobservatory.blogspot.gr/

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Ευχαριστώ πολύ παιδιά για τα καλά σας λόγια. Ανυπομονώ να κάνω μια πολύωρη παρατήρηση και

να δω την συμπεριφορά του. Πέρασαν 5-6 μήνες από την τελευταία φορά... :D

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Δημιουργήστε έναν λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είσαι μέλος για να αφήσεις ένα σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Εγγραφείτε για έναν νέο λογαριασμό στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!.

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Συνδεθείτε

Έχετε ήδη λογαριασμό? Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Δημιουργία νέου...

Σημαντικές πληροφορίες

Όροι χρήσης