Jump to content

Κατασκευή 24" Truss Dobsonian


Μανούσος

Προτεινόμενες αναρτήσεις

Μετά από αρκετές συζητήσεις και μελέτη, ξεκίνησα την κατασκευή ενός 24” truss dobsonian. Το εγχείρημα είναι μεγάλο και οι προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν πολλές θέλω όμως να μοιραστώ μαζί σας τη χαρά της δημιουργίας και να προωθήσω κι άλλους να ασχοληθούν με το άθλημα.

Πάμε λοιπόν.

 

Τα βασικά χαρακτηριστικά του τηλεσκοπίου είναι:

• Διάμετρος πρωτεύοντος: 620mm (24.4”)

• Εστιακός λόγος: f/3.2

• Εστιακή απόσταση: 1984mm (78,1”)

• Ελάσσων διάμετρος δευτερεύοντος: 135mm (5.3”)

• Κεντρική παρεμπόδιση: 21,8%

• 100% φωτισμένο πεδίο 14,5mm

 

Το τηλεσκόπιο θα συνοδεύεται από τον άριστο διορθωτή κόμης της Televue, Paracorr ενώ ο εστιαστής θα είναι επίσης ο εξαιρετικός Moonlite 2” χαμηλού προφίλ με αντάπτορα 1,25”. Σαν επιπλέον αξεσουάρ το τηλεσκόπιο θα έχει Telrad, ερευνητή RACI 8X50 και laser pointer.

 

Το πρωτεύον κάτοπτρο έχει ξεκινήσει ήδη να κατασκευάζεται αυτή τη στιγμή από τον καταξιωμένο οπτικό John Nichol. Το υλικό του κατόπτρου είναι από γυαλί Suprax πάχους 45 χιλιοστών με πολύ χαμηλό συντελεστή θερμικής διαστολής και θα έχει απλές επιστρώσεις. Δυστυχώς οι επιστρώσεις hilux ή αλλιώς υπερ-υψηλής ανακλαστικότητας σε τόσο μεγάλα κάτοπτρα δεν είναι δυνατές λόγω μεγέθους. Εκτός Ευρώπης υπάρχουν εταιρείες που αναλαμβάνουν (κυρίως αμερικανικές) αλλά το κόστος είναι πολύ μεγάλο. Το δίλημμα λοιπόν ήταν ή μικρότερο κάτοπτρο με hilux ή μεγαλύτερο κάτοπτρο χωρίς hilux. Μετά από συζήτηση λοιπόν αποφασίσαμε να έχουμε καλύτερα ένα μεγαλύτερο κάτοπτρο παρά ένα μικρότερο. To κάτοπτρο το παίρνεις 1 φορά ενώ τις επιστρώσεις τις αλλάζεις και μπορεί στο μέλλον να είναι εφικτό να γίνουν και εντός Ευρώπης. Γενικότερα το θέμα των επιστρώσεων είναι μεγάλο αλλά δεν θα το αναλύσω περισσότερο. Σχετικά με το οπτικό σφάλμα ο Nichol μας ενημέρωσε ότι θα είναι μικρότερο από λ/8 τόσο για το πρωτεύον όσο και για το 2ον κάτοπτρο. Για το δευτερεύον κάτοπτρο δε, έγινε ειδική παραγγελία και κόπηκε συγκεκριμένα στο μέγεθος που θέλαμε έτσι ώστε να έχουμε τη μικρότερη δυνατή κεντρική παρεμπόδιση αλλά και το ελάχιστο δυνατό βινιετάρισμα. Σε αυτή τη διαδικασία βοήθησε πάρα πολύ το excel που διαθέτει στο βιβλίο του ο Albert Highe, "Portable Newtonean Telescope" το οποίο έχει έτοιμες τις φόρμουλες για να βγάλεις το illumination profile και να κάνεις βελτιστοποιήσεις τις διαστάσεις του δευτερεύοντος.

 

Ο σχεδιασμός του τηλεσκοπίου αυτή τη φορά δεν θα έχει χαρακτηριστικά ultra compact αλλά θα είναι κλασσικός. Ο λόγος είναι ότι λόγω μεγέθους θα πρέπει να γίνει μια αρκετά στιβαρή κατασκευή. Μόνο το κάτοπτρο ζυγίζει περίπου 25 κιλά οπότε κάθε προσπάθεια για ελαχιστοποίηση του βάρους δεν θα είχε κανένα νόημα και θα δημιουργούσε περισσότερο προβλήματα. Το δευτερεύον κάτοπτρο είναι επίσης τεράστιο και θα πρέπει να υποστηρίζεται επαρκώς. Επίσης αυτό που πρέπει να ληφθεί υπόψιν είναι ο τρόπος μεταφοράς του τηλεσκοπίου ο οποίος πρέπει να γίνει με βοηθητικές ρόδες ενώ για το αυτοκίνητο θα πρέπει να μπουν μπάρες για τη φόρτωση του.

 

Αυτή τη φορά για το σχεδιασμό χρησιμοποιήθηκε το απόλυτο πρόγραμμα σχεδίασης Solidworks το οποίο έχει απίστευτες δυνατότητες και ευκολία στη χρήση από ότι το Sketchup. Το πρώτο πράγμα λοιπόν αφού υπολογίσουμε το προφίλ λαμπρότητας είναι να υπολογίσουμε τα κομμάτια της κυψέλης του κατόπτρου. Η κυψέλη αυτή τη φορά θα είναι 18 κομματιών τα οποία υπολογίστηκαν με το επίσης περίφημο πρόγραμμα PLOP. Το τελικό πάχος του κατόπτρου θα είναι περίπου 44 χιλιοστά ενώ τα στοιχεία που μας δίνει το πρόγραμμα μετά από τις εξομοιώσεις είναι:

 

P-V Error (mm): 1.32044e-05

RMS Error (mm): 2.15475e-06

Ενώ για να υπολογίσουμε το σφάλμα σε wave μετατρέπουμε:

P-V Error (wave): 0.0005 / 1.32044e-05 = λ/37

RMS Error (wave): 0.0005 / 2.15475e-06 = λ/232

 

Το οποίο φαίνεται ικανοποιητικό και πολύ πάνω από τις απαιτήσεις μας.

Περισσότερα σε άλλο ποστ.

 

20151111_190608.thumb.jpg.19595860fbd96dc77e10fe3a65364cd0.jpg

Από τη θεωρία στην πράξη

 

illumination.png.7c4282df684e5ff90776e033aad5d2ce.png

Προφίλ λαμπρότητας

MirrorCell.thumb.PNG.edf59e107908c0be90db90a5a9cdfe96.PNG

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Προβλέπεται εξαιρετικό. Δώσε τα όλα, εδώ δεν επιτρέπεται λάθος και οι ανοχές πρέπει να είναι ασφυκτικές. Πρέπει να αρχίσεις και να τα υπογράφεις αν δεν το έχεις ήδη κάνει, με κάποιο λογότυπο τύπου "Manoussos Telescopes, Proudly Made in Greece".

Οὖτιν με κικλήσκουσι

 

My Optics

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Προβλέπεται εξαιρετικό. Δώσε τα όλα, εδώ δεν επιτρέπεται λάθος και οι ανοχές πρέπει να είναι ασφυκτικές. Πρέπει να αρχίσεις και να τα υπογράφεις αν δεν το έχεις ήδη κάνει, με κάποιο λογότυπο τύπου "Manoussos Telescopes, Proudly Made in Greece".

Συμφωνώ και εγω με την υπογραφή! Το παραπανω λογότυπο φαίνεται αρκετά καλό. Μπράβο Κώστα!

Δημήτρη καλή δύναμη!

Manousos Special 24.4" f/3.2 Truss Dobsonian
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

ΜαστροΜανούσο όλα να πάνε καλά και να έχεις το καλύτερο αποτέλεσμα .

 

Μη ξεχνάς να μας ενημερώνεις και φωτογραφίες video&..

 

Καλή δύναμη...

 

Φιλικά

 

Δημήτρης.

 

“ Ο χώρος και ο χρόνος είναι έννοιες ενδογενώς δεμένες μεταξύ τους “ . ??? :shock: :roll: #-o
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Μπραβο , καλη επιτυχια σου ευχομαι. Μην ξεχασεις οταν με το καλο τελειωσεις να αναφερεις και το κοστος για αυτο το υπεροχο τηλεσκοπιο που θα ειναι το 24"
Γεια χαρα και ευχαριστω για τα ψαρια!
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

  • 1 μήνα αργότερα...
Μετά από επανασχεδιασμό και μοντελοποίηση ολόκληρου του τηλεσκοπίου αλλά και διορθώσεις που έγιναν άρχισαν ξανά οι εργασίες. Αφού σχεδιάστηκε και η παραμικρή βίδα προσδιορίστηκαν οι προδιαγραφές του τηλεσκοπίου όσο αφορά τις διαστάσεις και το βάρος του. Επιγραμματικά λοιπόν το ύψος του προσοφθάλμιου προσδιορίστηκε στα 1,85μ. Το συνολικό βάρος του τηλεσκοπίου θα είναι περίπου 112 κιλά με το πιο βαρύ κομμάτι να είναι όπως πάντα το κυτίο πρωτεύοντος με βάρος περίπου 58 κιλά. Ο σχεδιασμός της κυψέλης του κατόπτρου σχεδιάστηκε με βάση τα δεδομένα του PLOP. Το PLOP μας δίνει τις αποστάσεις που πρέπει να έχουν τα 18 σημεία επαφής σε σχέση με το κέντρο του κατόπτρου. Έτσι λοιπόν με βάση αυτό υλοποιείται ολόκληρο το σχέδιο. Το υλικό κατασκευής αυτή τη φορά είναι ανοξείδωτο ατσάλι τόσο για τα τριγωνικά κομμάτια όσο και για το πλαίσιο. Συνολικά τα τριγωνικά κομμάτια είναι 6 τα οποία στηρίζονται ανά 2 σε 3 μπάρες. Το πάχος των τριγώνων είναι 4 χιλιοστά ενώ των μπαρών είναι 5. Τα κομμάτια κόπηκαν σε CNC μηχανή plasma λόγω της σκληρότητας του υλικού. Για τη δοκιμή του mirror cell και για να είμαστε σίγουροι για τις διαστάσεις φτιάχτηκε ένα ομοίωμα του κατόπτρου. Τα τρίγωνα συνδέθηκαν με τις μπάρες με ανοξείδωτες βίδες και παξιμάδια. Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται στο να μπορούν τα τρίγωνα να ρολάρουν και να μπορούν να παίρνουν κλίσεις. Για το λόγο αυτό οι τρύπες ανοίχτηκαν σε μέγεθος Μ6 ενώ οι βίδες που μπήκαν Μ5. Για την πλευρική στήριξη του κατόπτρου θα χρησιμοποιηθεί συρματόσχοινο ενώ για τα 3 σημεία ασφαλείας θα μπουν 3 κομμάτια κυλινδρικά από ξύλο. Επόμενο βήμα το upper cage. Ακολουθούν φωτογραφίες.

20151230_123507.thumb.jpg.cff769fa85939db130db2e8aa05c43ba.jpg

20151230_123529.thumb.jpg.0949ae465d720313ac81795fb140d6a5.jpg

20151228_114753.thumb.jpg.7a17acfc44116b6e2a5dc49de21ec4d9.jpg

20151208_212242.thumb.jpg.34c63f2ed0a0aa94c464a36fb4e5291a.jpg

20151229_083445.thumb.jpg.c476ab1d16e156ffc9d7311cf4283834.jpg

20151121_134401.thumb.jpg.50e1bb2a2067109f42711590d02c2835.jpg

20151121_131641.thumb.jpg.a3c1918649059e7652a2a8edc4cc27c9.jpg

MirrorCell.thumb.PNG.f81e3d1ff3381fdb98d47695dfa69326.PNG

FullyAssembled4.thumb.PNG.b0d69572bb5b2cfa8da4ffabf55d7580.PNG

FullyAssembled3.thumb.PNG.318e537d4704043123f741fcd5f7a5d2.PNG

FullyAssembled2.thumb.PNG.55a27ab25801dda95d3738e66a362a35.PNG

FullyAssembled.thumb.PNG.07478d8a62ecd07426db4ee099ae9b11.PNG

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

=D> keep going

«Μην βαδίζεις απαλά μέσα σε αυτήν την καλή νύχτα – Εξοργίσου, εξοργίσου ενάντια στον θάνατο του φωτός».Do Not Go Gentle Into That Good Night

Dylan Thomas (1914-1953)

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

  • 1 μήνα αργότερα...

Συνεχίζουμε με την κατασκευή με τα επόμενα κομμάτια είναι η αράχνη το πάνελ των ανεμιστήρων και το κυτίο πρωτεύοντος. Αυτή τη φορά επειδή το δευτερεύον θα είναι μεγάλο θα πρέπει να φτιαχτεί μια αράχνη αρκετά στιβαρή ώστε να μπορεί να κρατάει σε σταθερή θέση το δευτερεύον των 5.5 ιντσών. Ο σχεδιασμός βασίστηκε στα προϊόντα της Astrosystems η οποία κατασκευάζει αράχνες και στελέχη για το 2ον. Ο σχεδιασμός της Astrosystems αποτρέπει την περιστροφή της αράχνης κατά την ευθυγράμμισης του δευτερεύοντος έχοντας κολλημένα κόντρα τα 4 πόδια πάνω σε ένα κεντρικό κομμάτι τετράγωνης μπάρας. Το υλικό για την κατασκευή είναι ανοξείδωτη λαμαρίνα πάχους 1mm ενώ για το στέλεχος του δευτερεύοντος 0.5mm. Το πάνελ των ανεμιστήρων σχεδιάστηκε ώστε να μπορούν να παρέχουν ψύξη 2 ανεμιστήρες 14mm καθώς και ένας επιπλέον 12mm στο κέντρο του κατόπτρου και είναι από ανοξείδωτη λαμαρίνα 1mm. Τα μεταλλικά κομμάτια κόπηκαν σε μηχάνημα CNC υδροκοπής (water jet) και κάμφθηκαν σε ηλεκτρονικά καθοδηγούμενη στράντζα και κύλινδρο.

 

Όσο για το κυτίο πρωτεύοντος κατασκευάστηκε από κόντρα πλακέ θαλάσσης σημύδας 21mm πάχους. Στο εσωτερικό του κουτιού κολλήθηκαν τριγωνικές νευρώσεις στις γωνίες για επιπλέον ενίσχυση. Επίσης στη μια πλευρά στο κάτω μέρος του κυτίου κόπηκαν οι γωνίες για το alt έτσι ώστε να εξοικονομήσουμε ύψος.

20160205_094555.thumb.jpg.e1085d7e31bdb570ff430625b8aa96de.jpg

20160205_094546.thumb.jpg.16cb272673bb330aefb0934811cf1573.jpg

20160117_211438.thumb.jpg.bb74614b474ef8a81ee0e53ee6f39aa6.jpg

20160117_211325.thumb.jpg.9103bb28dc0975af369bd1e6096a88df.jpg

20160117_210651.thumb.jpg.dfec7bef6f7476a2cf6c0e8ac4a3bd9d.jpg

20160117_210555.thumb.jpg.64215250a96fd9258e6f7a5a376eb206.jpg

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Μπράβο σου!!! Πραγματικά δύσκολη κατασκευή αλλά μην το βάλεις κάτω. Είσαι τεχνίτης και θα τα καταφέρεις. Θα σε παρακολουθώ. Που προβλέπεις να φτάσει το κόστος?

Αυτό που παρατηρούμε δεν είναι η ίδια η φύση, αλλά το κομμάτι της φύσης που αποκαλύπτεται στη μέθοδο έρευνας που χρησιμοποιούμε.

Werner Heisenberg

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Γιατί θέλετε ντε και καλά να χαλάσετε το όνειρο μαθαίνοντας το κόστος;

 

Ορίστε:

 

masergtdrive_1_560px.jpg

 

Θέλετε να μάθετε το κόστος;

 

Γιατί; Θα την αγοράσει κανείς;

 

Ζήστε το όνειρο. Και όποιος πιστεύει πως μπορεί να πληρώσει και να αξιοποιήσει ένα τέτοιο τηλεσκόπιο, ας επικοινωνήσει προσωπικά με τον κατασκευαστή.

 

Αυτό προτείνω και δέχομαι και αντιρρήσεις.

Οὖτιν με κικλήσκουσι

 

My Optics

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Το κόστος είναι μεγάλο αλλά δεν θα μιλήσω με νούμερα για να μη χαλάσω τη "μαγεία" που αναφέρει ο φίλος kkokolis. Επίσης ένα ζήτημα είναι, όπως πολύ εύστοχα αναφέρθηκε, η αξιοποίηση ενός τέτοιου οργάνου. Μεταφορά, στήσιμο, σκοτεινός ουρανός είναι 3 από τα πολλά θέματα που μπορείς να έρθεις αντιμέτωπος και που μπορεί να μην είχες σκεφτεί ή να μη σε απασχολούσαν πριν. Θα αναφέρω ότι το συνολικό βάρος του τηλεσκοπίου υπολογίζεται στα 112 κιλά ενώ το πιο βαρύ κομμάτι που είναι ο καθρέπτης ζυγίζει 60 κιλά. Ο όγκος του τηλεσκοπίου απαιτεί μεταφορικό μέσο το με μεγάλο χώρο εσωτερικά αλλιώς θα πρέπει μαζί με το κόστος του τηλεσκοπίου να αγοράσεις ένα trailer. Όπως καταλαβαίνεις προκύπτουν ζητήματα.
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Εγώ δεν ξέρω το κόστος αλλά μια υποψία την έχω. Τέτοιου τύπου τηλεσκόπια (αλλά όχι ακριβώς ίδια μεγέθη) έβγαζε πριν σταματήσει την παραγωγή, η starmaster και το κόστος είναι συγκρίσιμο (ή και χαμηλότερο) από το κόστος κάποιων high-end αστροφωτογραφικών setup που έχουν ερασιτέχνες αστρονόμοι/αστροφωτογράφοι και στη χώρα μας. Οπότε αν κανείς δίνει τόσα λεφτά για κορυφαίο εξοπλισμό σε μια έκφανση του χόμπι, γιατί να μην τα δώσει και για μια άλλη έκφανση του χόμπι. Εγώ (αν μπορούσα) θα τα έδινα καθώς ένα 22" f/3.3 παραμένει το όνειρό μου και αν κάποτε έχω τη δυνατότητα, το Δημήτρη έχω στο νου μου.
«I have loved the stars too fondly to be fearful of the night». Sarah Williams, The Old Astronomer
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

  • 1 μήνα αργότερα...

Μετά από αρκετή δουλειά και νυχτέρια (λόγω και άλλων υποχρεώσεων), τείνουν να ολοκληρωθούν οι κύριες εργασίες. Το κάτοπτρο ήρθε άθικτο από Αγγλία χωρίς την παραμικρή καθυστέρηση από τον αποστολέα. Επίσης όσο αφορά την κατασκευή ολοκληρώθηκαν η βάση, οι καμπύλες, το σύστημα με τα truss καθώς και ο άνω κλωβός.

 

Επιτέλους μετά από τόσο καιρό ξεκινάει η συναρμολόγηση που είναι το πιο συναρπαστικό κομμάτι.

 

20160320_203342.thumb.jpg.c90ee6fe40daab488790fc9121d28f99.jpg

Πρώτη ολοκληρωμένη συναρμολόγηση.

 

20160312_134415.thumb.jpg.23b401e951b196e48676e3d3a095ab19.jpg

Κοντινό του άνω συστήματος των truss.

 

20160311_073524.thumb.jpg.02cc56232876c1f62b656ed07265d580.jpg

Δοκιμή κυψέλης με το ομοίωμα του κατόπτρου. Τοποθέτηση συρματόσχοινου περιμετρικά του κατόπτρου.

 

20160306_134618.thumb.jpg.e56f45b9300083390c47278c6879d222.jpg

Ο άνω κλωβός με την αράχνη.

 

20160306_132731.thumb.jpg.455adfc5870569ee49df4d6a45230d8a.jpg

Η βάση.

 

20160306_124759.thumb.jpg.52fc19a36258940e1bde6c18eaac8bfe.jpg

Το ένα από τα 4 ζεύγη των truss.

 

20160306_124540.thumb.jpg.5dfdc2d16eab3e4bbd5ca5ef133a82ef.jpg

Το σύστημα των truss.

 

20160223_213242.thumb.jpg.97eb31bb1186bf572219afb5763b793a.jpg

Πλαϊνό θηλυκό της βάσης.

 

20160220_184844.thumb.jpg.2b39c6ab830a0dca77202596f084fa2d.jpg

Οι καμπύλες του alt.

 

20160209_210407.thumb.jpg.3063ea084e0c1ffe1d193d9a37d13103.jpg

Το 2ον κάτοπτρο-θηρίο των 135mm (5.3")

 

20160209_205717.thumb.jpg.cd0a1a5129de11409f89fd5c0559b3b2.jpg

Το πρωτεύον κάτοπτρο με κεντρικό σημάδι για την ευθυγράμμιση.

 

20160209_204603.thumb.jpg.869b5ac203f27fa901cdb26c09c20646.jpg

Συσκευασία κατόπτρου.

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

η ευθυγράμμιση του δευτερευοντος πως θα γινεται ?με τις εξωτερικες βιδες της αραχνης?

«Μην βαδίζεις απαλά μέσα σε αυτήν την καλή νύχτα – Εξοργίσου, εξοργίσου ενάντια στον θάνατο του φωτός».Do Not Go Gentle Into That Good Night

Dylan Thomas (1914-1953)

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

η ευθυγράμμιση του δευτερευοντος πως θα γινεται ?με τις εξωτερικες βιδες της αραχνης?
Όχι, οι εξωτερικές βίδες είναι για να κεντράρεις το 2ον με το κέντρο, το οποίο γίνεται 1 φορά κατά την εγκατάσταση του κατόπτρου. Για να το ευθυγραμμίσεις με το πρωτεύον χρησιμοποιείς τις 4 βίδες ευθυγράμμισης (δεν φαίνοντε στην εικόνα) που βρίσκονται πάνω από το 2ον στην τετράγωνη μεταλλική πλάκα. Οι βίδες φαίνονται αμυδρά όταν κάνεις zoom στην τελευταία εικόνα που είναι όλο το τηλεσκόπιο συναρμολογημένο.
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Οπως μας έχεις συνηθίσει, καλό το αποτέλεσμα.

 

Ερώτηση.

Εαν τα truss είναι αλουμινίου, τί 'πατέντα' χρειάστηκε για να στερεωθεί η βίδα της γωνιάς με τον σωλήνα στην σύνδεση με το mirror box?

Οσο κι αν έχω γκουγκλάρει, λύση βρίσκω μόνο σε inches και συγκεκριμένα από την moonlite.

too many stars
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Έχεις δίκιο, δεν υπάρχουν πολλά πράγματα που να μπορείς να βρεις. Η αλήθεια είναι ότι ζορίστικα κι εγώ για να βρω κάτι και έκανα αρκετά σχέδια μέχρι να καταλλήξω. Επιγραμματικά θα σου πώ ότι στο κάτω μέρος έχω βάλει γωνιές αλουμινίου εσωτερικά στο mirror box οι οποίες "δένουν" με το κουτί με 6 βίδες (3 σε κάθε πλευρά) ενώ υπάρχουν επιπλέον 2 βίδες για να κουμπώνουν τα truss. Επίσης λόγω μεγέθους στο πάνω μέρος θα υπάρχει ενδιάμεσος δαχτύλιος ο οποίος θα μπαίνει πρώτα και μετά θα κουμπώνει το upper cage πάνω σε αυτόν. Το upper cage θα ζυγίζει περίπου 10 κιλά και για να μπορείς να το σηκώσεις απαιτεί και τα 2 χέρια. Οπότε αναγκαστηκά χρειάζεται ένας ενδιάμεσος δαχτύλιος ο οποίος θα δένει τα truss στο πάνω μέρος και μετά πάνω από αυτόν θα κουμπώνει το upper cage. Με αυτό τον τρόπο το στήσιμο γίνεται από 1 άτομο.

 

Η παραπάνω υλοποίηση απαγορεύει τη χρήση σφιγκτήρων στο πάνω μέρος του δαχτυλίου όπως γινόταν μέχρι τώρα. Η ιδέα για το πάνω και κάτω μέρος προήλθε από συνδιασμό 2 διαφορετικών συστημάτων σύνδεσης των truss που βρήκα στο διαδίκτυο και φαίνεται ότι δουλεύει αρκετά καλά με την έννοια ότι το δέσιμο είναι στιβαρό χωρίς κάμψεις. Για τον ενδιάμεσο δαχτύλιο υιοθέτησα την ιδέα από τα "big ones" της obsession αλλά και τα μεγάλα της Webster telescopes.

 

Αργότερα θα τραβήξω πιο λεπτομερείς φωτογραφίες γιατί πιστεύω ότι είναι καλύτερες από τις περιγραφές μου :cheesy:

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

  • 2 μήνες αργότερα...

Επιτέλους μετά από πάρα πολύ δουλειά ολοκληρώθηκαν οι εργασίες για το 24". Τα βαψίματα τελείωσαν, καθώς και η συναρμολόγηση. Τοποθετήθηκαν τα οπτικά με επιτυχία και έγινε η πρώτη δοκιμή στο βουνό. Υπήρξαν αρκετά θέματα που έπρεπε να λυθούν (στιβαρότητα κατασκευής, ελαχιστοποίηση ταλαντώσεων διατήρηση ευθυγράμμισης) σε ένα τηλεσκόπιο τόσο γρήγορο. Πολλά θέματα είχαν αντιμετωπιστεί και στο παρελθόν και ήταν πιο εύκολο να υλοποιηθούν. Υπήρξαν όμως και άλλα που εμφανίστηκαν για πρώτη φορά λόγω μεγέθους όπως ήταν το ζήτημα της μεταφοράς. Έπρεπε να βρεθεί ένας τρόπος να μπορεί κάποιος να μεταφέρει μόνος του ένα τηλεσκόπιο βάρους περίπου 120 κιλών.

 

Επίσης έπρεπε να βρεθεί ένας τρόπος να φορτώνεται το τηλεσκόπιο σε ένα μικρό αυτοκίνητο (Yaris). Για τη μεταφορά του υλοποιήθηκε η κλασσική λύση που προτείνει ο David Kriege στο βιβλίο του. Τοποθετήθηκαν 2 τροχοί μπροστά από τη βάση περιστροφής οι οποίοι με μακριές χειρολαβές μπορεί κάποιος να σηκώσει ολόκληρο το τηλεσκόπιο σαν καρότσι και να το μεταφέρει. Το βάρος μειώνεται δραστικά έτσι αλλά δεν μπορείς να πεις ότι σηκώνεις εύκολα ένα τόσο βαρύ αντικείμενο. Για να χωρέσει μέσα στο Yaris έπρεπε να το μελετήσουμε πολύ. Από το στάδιο του σχεδιασμού άλλαξαν πολλές φορές οι διαστάσεις του mirror box, καμπυλών αλλά και της βάσης. Δυστυχώς όμως δεν υπήρχε σημαντική διαφορά. Για να δυσκολέψουν ακόμη περισσότερο τα πράγματα ήταν ότι δεν υπήρχαν καθόλου πληροφορίες στη βιβλιογραφία αλλά ούτε και στο διαδίκτυο γι'αυτό το θέμα οπότε έπρεπε να σκεφτούμε λίγο ριζοσπαστικά. Έτσι λοιπόν υλοποιήσαμε 2 εναλλακτικές. Πρώτον να υπάρχει η δυνατότητα να είναι οι καμπύλες αποσπώμενες. Αυτό είχε ήδη γίνει και σε προηγούμενες κατασκευές και είχε δοκιμαστεί με επιτυχία. Εδώ όμως υπάρχει το πρόβλημα του βάρους. Για να ξανατοποθετηθούν οι καμπύλες θα έπρεπε να σηκωθεί το Mirror box από τη βάση και να ξανατοποθετηθεί πάνω στα τεφλόν. Το πρόβλημα είναι ότι βάρος του mirror box είναι περίπου 70 κιλά και είναι αδύνατο για να μπορεί να ανασηκωθεί από 1 άτομο. Πολλές ιδέες έπεσαν στο τραπέζι αλλά τελικά καταλήξαμε σε μια 2η εναλλακτική. Η ιδέα ήταν οι καμπύλες να παραμείνουν στο Mirror box αλλά να έχουν τη δυνατότητα να περιστρέφονται. Για να γίνει αυτό έπρεπε οι καμπύλες να στηρίζουν όλο το mirror box σε 2 σημεία. Το ρίσκο ήταν μεγάλο και έπρεπε να γίνουν αρκετές δοκιμές για να σιγουρευτούμε ότι αυτή η λύση μπορεί να λειτουργήσει με ασφάλεια. Για να φορτώνεται στο αυτοκίνητο έπρεπε τέλος να φτιαχτούν ράμπες όπως γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις. Επειδή το βάρος όμως είναι μεγάλο πρέπει η κλίση να είναι όσο γίνεται μικρή (μεγαλύτερες σε μήκος ράμπες) για να μπορεί κάποιος με μια σχετική άνεση να ανεβάσει το τηλεσκόπιο πάνω στο αυτοκίνητο. Επειδή όμως το αυτοκίνητο είναι μικρό οι ράμπες θα έπρεπε να είναι "σπαστές" επομένως τα σημεία σύνδεσης έπρεπε να είναι πολύ καλά δεμένα για να μπορούν να σηκώσουν το βάρος.

 

Το αποτέλεσμα ήταν ότι το τηλεσκόπιο χώρεσε στο Yaris ΟΡΙΑΚΑ, άλλα παρ' όλες τις προσπάθειες, κατέστει αδύνατο να μπορεί κάποιος, ακόμη και έτσι, να το φορτώσει-ξεφορτώσει μόνος του. Ιδανικά θα έπρεπε το αυτοκίνητο να ήταν λίγο μεγαλύτερο σε ύψος και σε πλάτος ώστε να επιτρέπει περισσότερο "αέρα" στις κινήσεις. Αλλιώς η λύση ενός trailer ίσως να ήταν μια εναλλακτική. Αυτή τουλάχιστον ήταν η εμπειρία που είχαμε. Εδώ να πω ότι εκτός από το τηλεσκόπιο καταφέραμε και "στριμώξαμε", ένα δίσκαλο, τις ράμπες και ένα βαλιτσάκι με προσοφθάλμια.

 

Το Σάββατο είχαμε την ευκαιρία να έχουμε το πρώτο φως και να κάνουμε μια πρώτη εκτίμηση για το τι μπορεί κανείς να δει μέσα από ένα τέτοιο όργανο. Φτάσαμε στο πεδίο κατά της 8:30. Ξεκινήσαμε να στήνουμε. Υπήρχε αγωνία. Αντιμετωπίσαμε ένα θέμα στο ξεφόρτωμα λόγω του ότι υπήρχε ελάχιστο περιθώριο στις κινήσεις. Τελικά ξεκινάμε να στήνουμε πρώτα τα truss μετά το βοηθητικό δακτύλιο και μετά το upper cage. Γενικά το στήσιμο του ήταν εύκολο και δεν αντιμετωπίσαμε προβλήματα στο σκοτάδι. Ξεκινάμε την ευθυγράμμιση των οπτικών χρησιμοποιώντας το κορυφαίο εργαλείο του Howee Glatter, tuBlug. Η διαδικασία δεν πήρε πάνω από 2 λεπτά. Τόσο το 2ον όσο και το πρωτεύον ευθυγραμμίστηκαν πολύ εύκολα. Ξεκινάμε με τον πρώτο στόχο. Η Μ.Άρκτος ήταν σε καλό σημείο οπότε αυτομάτως πάει το μυαλό μου στο Μ51. Σημαδεύω τάχιστα, βάζω τον Paracorr μαζί με έναν Ethos (δεν θυμάμαι χιλιοστά) και ρυθμίζω τη θέση του Paracorr. Γενικά ανάλογα με το προσοφθάλμιο που χρησιμοποιείς θα πρέπει να ρυθμίζεις τον Paracorr στη σωστή θέση κάτι που καθυστερεί λίγο τη διαδικασία. Τοποθετώ το μάτι μου πάνω από το προσοφθάλμιο και εστιάζω. Περνάνε μερικά κλάσματα του δευτερολέπτου μέχρι ο εγκέφαλος μου να αντιληφθεί αυτό που βλέπει. Ο γαλαξίας Μ51 όχι απλά φαίνεται, είναι εκεί σε ευθεία όραση με τις σπείρες του ενώ η γέφυρα με το συνοδό του και τη σπείρα να ξεπετάγονται όσο κοιτάζεις πιο προσεκτικά. Ο γαλαξίας όχι μόνο φαινόταν με ευθεία όραση αλλά σου έδινε μια τρισδιάστατη "αντίληψη" στη δομή του. Για σύγκριση είχαμε το 16" του Μάνου. Η διαφορά λοιπόν ήταν εμφανής και μεγαλύτερη από αυτό που είχαμε εκτιμήσει και οι 2 στο μυαλό μας. Αλλάζουμε στόχο και πάμε στο Μ3. Κι εδώ είχες την αίσθηση ότι έβλεπες βάθος. Μετά πάμε στο NGC4565. Ο γαλαξίας φαινόταν 2πλάσιος σε μέγεθος σε σχέση με το 16άρι ενώ η διαχωριστική ζώνη φάνηκε πολύ πιο εύκολα. Μ101, Μ27, Μ57 και όλα αυτά τα ωραία του Messier. Όλα πολύ εντυπωσιακά και πολύ πιο φωτεινά από κάθε άλλη φορά. Εκεί όμως που είδα τη μεγαλύτερη διαφορά σε αυτά τα 2 τηλεσκόπια ήταν σε ένα σφιχτό γαλαξιακό σμήνος Hickson 79 ή αλλιώς "Seyftert's Sextet". Το σμήνος αυτό είναι ολιγάριθμο με μόλις 5 μέλη, ενώ υπάρχει και ένας 6ος που δεν είναι πραγματικό μέλος αλλά αντικείμενο υποβάθρου. Τα 3 πιο φωτεινά μέλη a,b, c (16,5 v-mag το βρίσκω) φάνηκαν αμέσως χωρίς δυσκολία ενώ με το 16" έπρεπε να καταβάλεις μια προσπάθεια για να τα διαχωρίσεις. Με πλάγια όραση φάνηκε το τέταρτο μέλος χωρίς όμως να είναι επιβεβαιωμένο από τους συμπαρατηρητές μου.

 

Η δοκιμή έδειξε γενικά ότι ο Paracorr σε deep sky παρατήρηση δεν φάνηκε να είναι και τόσο απαραίτητος τουλάχιστον με τα προσοφθάλμια Ethos και Nagler (Ethos 21, 17, 10 και Nagler 31 T5 και T6). Παρόλο που το τηλεσκόπιο είναι εξαιρετικά γρήγορο (f/3.2) το φαινόμενο της κόμης ήταν εμφανές αλλά δεν ήταν ιδιαίτερα ενοχλητικό. Η μεγαλύτερη διαφορά με/χωρίς Paracorr φάνηκε παρατηρώντας ένα σημείο στον Κύκνο πάνω στο γαλαξία με πολλούς αστέρες στο πεδίο. Την ίδια αντίληψη είχαν και οι συμπαρατηρητές μου. Στο μέσο της νύχτας ελέγξαμε την ευθυγράμμιση για να δούμε κατά πόσο έχει "χαλάσει". Το σφάλμα στην ευθυγράμμιση ήταν εμφανές με το μάτι αλλά πολύ ελάχιστο μόλις μέσα στα όρια του σημαδιού που έχει το αυτοκόλλητο κυκλάκι στο πρωτεύον. Η κίνηση του τηλεσκοπίου ήταν σχετικά σφιχτή που μερικές φορές σε μεγάλες μεγεθύνσεις σε δυσκόλευε κάπως για να κεντράρεις. Γενικά σαν αίσθηση είναι πολύ στιβαρό με μηδενικές ταλαντώσεις και τζόγους τόσο στα truss όσο και στο upper cage. Σαν γενική εντύπωση θα έλεγα ότι το τηλεσκόπιο απαιτεί μια κάποια προσπάθεια στο φόρτωμα του. Ίσως με ένα μεγαλύτερο αυτοκίνητο να ήταν πιο εύκολο. Όσο αφορά την παρατήρηση, νομίζω ότι η διαφορά με ένα 16άρι είναι εμφανής ακόμη και σε κάποιον που δεν έχει εμπειρία, ενώ έχει να δείξει πάρα πολλά και που μπορεί να ικανοποιήσει τον πιο απαιτητικό παρατηρητή για πολλά πολλά χρόνια.

IMG_3027.thumb.JPG.d58d778a69fd45f7b5932d9968c4b134.JPG

IMG_3026.thumb.JPG.42117ea0fe7b111af26d77636a0ea6ee.JPG

IMG_3025.thumb.JPG.51b604032b0b27a7307ea9f5ba5a7d21.JPG

IMG_3024.thumb.JPG.42840843fd6483f865abc1d1dfa158ac.JPG

IMG_3021.thumb.JPG.bc2258c2a5d115bb03a580d1a107c21e.JPG

IMG_3019.thumb.JPG.5ed1b1400a77e7ff9fa091bf73a96a1a.JPG

IMG_3015.thumb.JPG.8016ded50418bbcd6498635c4a51f805.JPG

20160604_133933.thumb.jpg.d641f03af16f8cbdaf9fc22d2f1d1b02.jpg

20160604_133838.thumb.jpg.2b5cfbad1957ca8f6ea612c49c04917c.jpg

20160604_133546.thumb.jpg.f107f4ea402eea7a7a81babc8c600a78.jpg

20160602_212818.thumb.jpg.16cbf283a1ec73165b88d6dcdf59b5a8.jpg

20160604_134002.thumb.jpg.c1e9d3cfa0622732a6e8d44bfcaf9a77.jpg

20160604_132718.thumb.jpg.00627efe4ec4833bb26a768404e0a417.jpg

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Ευχαριστώ πολύ το Δημήτρη για την κατασκευή! Είναι και τεχνίτης και επιστήμονας, την οποιαδήποτε σκέψη μπορεί να την υλοποιήσει κυριολεκτικά. Δημήτρη συγχαρητήρια αλλά και συγγνώμη γιατί πραγματικά σε ζάλισα με τις τρελές απαιτήσεις που είχα!

 

Το τηλεσκόπιο είναι πολύ πολύ στιβαρό και έχουν χρησιμοποιηθεί τα πιο ποιοτικά υλικά, μέταλλα, ξύλα. Η κινησή του κατά τη δική μου άποψη είναι σφικτή αλλά βελούδινη. Το οπροσοφθάλμιο βρίσκεται στο 1,89 και στο ζενίθ εγώ προσωπικά χρειάζομαι ένα σκαλοπάτι ενώ τον περισσότερο χρόνο πατάω στο έδαφος.

 

Οι εικόνες που μας έδωσε το τηλεσκόπιο ήταν μεγαλειώδεις τόσο στα Messier όσο και στα υπόλοιπα αντικείμενα. Η βραδιά είχε κάποια σύννεφα που ευτυχώς έφυγαν αλλά μας περιόρισε κάπως γαιτί αντανακλούσαν κάποια φωτηνότητα. Παρατηρήσαμε επίσης ένα πλανητικό και το δημοφιλές hoag's object. Στο βουνό περάσαμε υπέροχα και θα το ξανακάνουμε με την πρώτη ευκαιρία.

Manousos Special 24.4" f/3.2 Truss Dobsonian
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

:shock: :shock: :shock:

 

Μπράβο σας παιδιά!!! Εντυπωσιακή κατασκευή!!!!

 

Το απίστευτo βέβαια είναι οτι αυτό το τέρας χωράει στο YARIS!!!!!!!!

“The Truth Is Out There”

 

"Stardust" Observatory - Chalkidiki

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Διπλή καταχώρηση, ας πούμε διπλή ευχή. Ας έχει τη δεύτερη θέση στην καρδιά σου, όπως του αξίζει.

Οὖτιν με κικλήσκουσι

 

My Optics

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Δημιουργήστε έναν λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είσαι μέλος για να αφήσεις ένα σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Εγγραφείτε για έναν νέο λογαριασμό στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!.

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Συνδεθείτε

Έχετε ήδη λογαριασμό? Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Δημιουργία νέου...

Σημαντικές πληροφορίες

Όροι χρήσης