Jump to content

Προτεινόμενες αναρτήσεις

Δημοσιεύτηκε

Ήδη είχα αποκτήσει κάποια εμπειρία από την κατασκευή αλταζιμουθιακής βάσης στην οποία είχα προσαρμόσει τα μοτέρ ds της meade και το autostar.

Ήθελα όμως να είναι κάτι πιο ελαφρύ ώστε να μεταφέρεται σχετικά εύκολα με το αυτοκίνητο. Επίσης δεν έχω τις τεχνικές γνώσεις και τα εργαλεία για κατασκευή τόσο πολύπλοκων μηχανισμών κίνησης. Αυτό που μπορούσα να κάνω ήταν κάτι παρόμοιο με την αλταζιμουθιακή που είχα φτιάξει. Δηλαδή χρήση της τεχνικής FRICTION DRIVE η οποία παρέχει το πλεονέκτημα του μηδενικού backlash. Για περισσότερες πληροφορίες για τις διάφορες τεχνικές δείτε εδώ :

http://www.dfmengineering.com/news_telescope_gearing.html

Μετά από 2 μήνες περίπου παίδεμα στο autocad και αφού άλλαξα ξανά και ξανά τα σχέδια και τα υλικά, κατέληξα στην παρακάτω κατασκευή :

pic4.jpg.f183a8cea078707f7dbd5189fb17fcf6.jpg

pic3.jpg.ba58ac532c1b60ee6eb7bb128c50f3de.jpg

Γιώργος Αλεξίου
Δημοσιεύτηκε

Τα μπλε υλικά είναι στρατζαριστή λαμαρίνα 2Χ4 και τα καφέ είναι κόντρα πλακέ θαλάσσης. Τα μαύρα είναι ελαστικά τροχάκια.

Η βάση, όπως φαίνεται από το σχήμα, είναι ένα ορθογώνιο επίπεδο πλαίσιο, το οποίο έχει δύο μεγάλα στηρίγματα μπροστά και δύο μικρά πίσω. Αυτή η διαφορά ύψους δίνει και τη γωνία του γεωγραφικού πλάτους που πρέπει να έχει ο σωλήνας (39,5 μοίρες περίπου), ώστε ο σωλήνας να κοιτάει στον πολικό αστέρα.

Για ακριβέστερη ρύθμιση της γωνίας έχω τοποθετήσει ρυθμιζόμενα πόδια στα 4 άκρα της βάσης, όπου με βίδες 6 χιλ. μπορώ και ρυθμίζω το ύψος και την επιπεδότητα (με αλφάδι).

pic5.jpg.40e88680bea68a481941c996243e4f2a.jpg

Γιώργος Αλεξίου
Δημοσιεύτηκε
Τα μπροστινά πόδια στηρίζονται στο κάτω μέρος της βάσης με μεντεσέδες οι οποίοι τους επιτρέπουν να διπλώνουν. Επίσης το πίσω μέρος του σωλήνα πατάει σε ένα ξύλινο ορθογώνιο που στηρίζεται στα δύο μικρά πόδια της βάσης και του επιτρέπουν να περιστρέφεται.

pic6.jpg.94984cc87193d9751bdda1964d6eca01.jpg

Γιώργος Αλεξίου
Δημοσιεύτηκε
Έτσι ο σωλήνας μπορεί και αυτός να διπλώσει και η όλη κατασκευή πιάνει μικρότερο χώρο ώστε να αποθηκεύεται ευκολότερα.

pic8.jpg.f86295be4746649997e27be43e0a14e6.jpg

pic7.jpg.4147d4ea7bdc4cfff411139da4c4fb11.jpg

Γιώργος Αλεξίου
Δημοσιεύτηκε
Ο σωλήνας έχει προσαρμοστεί σε ένα «Π» (το μπλε του παρακάτω σχήματος) με δύο ντίζες 10χιλ. οι οποίες περνάνε από τα δύο πλαϊνά ρουλεμάν. Έτσι ο σωλήνας μπορεί να περιστρέφεται κατά DEC. Το μπροστινό μέρος του «Π» κλείνει με το ξύλινο πέταλο, ενώ στο πίσω μέρος του «Π» έχει προσαρμοστεί ένα αξονάκι το οποίο καταλήγει σε ένα τρίτο ρουλεμάν για να μπορεί ο σωλήνας να περιστρέφεται κατά RA.

pic9.jpg.0c89c8aa021155b51fd7417acb54c0e3.jpg

Γιώργος Αλεξίου
Δημοσιεύτηκε
Εδώ φαίνονται τα ξύλινα κομμάτια της κατασκευής, τα οποία κόπηκαν σε ξυλουργείο που διαθέτει ειδικό αυτόματο μηχάνημα. Του έδωσα τα σχήματα, τα σχεδίασε στον υπολογιστή και τα έκοψε αυτόματα και με ακρίβεια. Οι τρύπες στο στρογγυλό κομμάτι έγιναν για να γλιτώσω βάρος. Βέβαια στην πορεία είδα ότι έπρεπε να κοπεί αυτό ώστε να φύγει το 1/3 περίπου της επιφάνειάς του, γιατί αφενός μεν δεν χρειάζεται και αφετέρου εμπόδιζε τη βάση να κλείσει για να αποθηκευτεί. Επίσης άλλαξα το ξύλινο κομμάτι στο οποίο στηρίζονται τα δύο ροδάκια του RA, ώστε να έχει τριγωνικό «κόψιμο» και όχι κυκλικό. Κι αυτό γιατί είδα ότι ο σωλήνας έβρισκε πάνω του όταν δίπλωνε.

pic10.jpg.a25e6e5ca40a2c6f6d8ea64076108ae3.jpg

Γιώργος Αλεξίου
Δημοσιεύτηκε

Το τελευταίο βήμα ήταν να προσαρμόσω τα μοτέρ της meade ώστε αυτά να δίνουν κίνηση στα μαύρα ροδάκια και αυτά με τη σειρά τους στο ξύλινο πέταλο και στον ξύλινο κύκλο. Η προσαρμογή έγινε με κατασκευή αξόνων όπως και στην αλταζιμουθιακή βάση που είχα φτιάξει παλιότερα :

 

http://www.astrovox.gr/forum/viewtopic.php?t=10662&highlight=goto

 

Τα μαύρα ελαστικά ροδάκια τα αγόρασα από το PRACTIKER και σε αυτά προσάρμοσα από 2 ρουλεμάν 8 χιλ. με τη βοήθεια ενός φίλου μηχανουργού, ώστε να μπορεί να προσαρμοστεί σε βίδα-άξονα 8 χιλ. Τα συγκεκριμένα ροδάκια τα επέλεξα διότι έχουν λάστιχο αρκετά μαλακό και είναι επίπεδα, άρα έχουν καλύτερη πρόσφυση με το ξύλινο κομμάτι που δίνουν κίνηση, αλλά και με το μεταλλικό αξονάκι του μοτέρ. Παλιότερα είχα χρησιμοποιήσει ροδάκια από skateboard, αλλά επειδή δεν είναι επίπεδα, είχα μικρή πρόσφυση.

pic12.jpg.6f9bd06cc9ddf902030272c84fc98457.jpg

pic11.jpg.00bb8fef78dac6f771d924159d3fdc15.jpg

Γιώργος Αλεξίου
Δημοσιεύτηκε
Επειδή όπως το μπροστινό μέρος της βάσης είναι συνδεδεμένο με μεντεσέδες, υπήρχε μια αστάθεια. Έτσι χρησιμοποίησα δύο λαμάκια μήκους 30 εκ. με αφαιρούμενες βίδες για να στηρίζεται καλύτερα :

pic15.jpg.742ea95b1264b1882280f41650e2778e.jpg

pic14.jpg.6e550f09826c3adf78c3d0700b6ed50b.jpg

Γιώργος Αλεξίου
Δημοσιεύτηκε

Τα υλικά που χρησιμοποίησα και το κόστος περίπου ήταν :

1. Σιδηροκατασκευή (υλικά και εργασία) : 45 ευρώ

2. Ξύλινα κομμάτια (υλικά και εργασία) : 40 ευρώ

3. 3 ρουλεμάν 12 χιλ. : 50 ευρώ

4. 3 ροδάκια ελαστικά : 10 ευρώ

5. Βαφή : 12,50 ευρώ

6. Διάφορα εξαρτήματα (τρυπανόβιδες, βίδες, ροδέλλες, ρουλεμάν μικρά, γωνιές, ντίζες, παξιμάδια, κλπ) : περίπου 50 ευρώ – είχα και κάποια υλικά που περίσσεψαν από παλιά

Συνολικό κόστος γύρω στα 220 ευρώ.

Στα παραπάνω δεν περιλαμβάνονται τα μοτέρ της meade, το autostar και η μπαταρία που τα είχα.

Το αποτέλεσμα με ικανοποίησε πάρα πολύ. Μπορώ να κάνω άνετη παρατήρηση με πρόχειρη πολική ευθυγράμμιση (με kocab clock – στο περίπου με τον ερευνητή). Επίσης δοκίμασα πλανητική φωτογράφηση με το Δία με barlow 2X και webcam spc880. Ο Δίας παρέμενε στην οθόνη μου για αρκετά λεπτά χωρίς να χρειάζεται επέμβαση από το χειριστήριο.

Ένα μειονέκτημα θα έλεγα ότι είναι οι κάπως αυξημένοι κραδασμοί. Κάποιος όμως που δεν τον ενδιαφέρει η φορητότητα, μπορεί να φτιάξει πιο στιβαρή κατασκευή.

Επίσης το «κοψομέσιασμα» για να μπορέσεις να δεις από τον ερευνητή και τον telrad, μιας και ο σωλήνας πλέον περιστρέφεται γύρω από τον πολικό άξονα (δεν είναι σταθερή η θέση του όπως στη DOB βάση). Έτσι ο ερευνητής και ο εστιαστής μπορεί να έρθουν σε θέση που να χρειαστεί να ξαπλώσεις κάτω από το σωλήνα. Χρειάζομαι επειγόντως ερευνητή right angle ή μετατροπή του υπάρχοντος με πατέντα…

Γιώργος Αλεξίου
Δημοσιεύτηκε
Το γεωγραφικό πλάτος είναι ρυθμισμένο χοντρικά στις 39,5 μοίρες (είναι η κλίση που έχει η βάση αφού το μπροστινό μέρος είναι πιο ψηλό από το πίσω). Μπορώ να κάνω μικρορύθμιση από τα 4 βιδωτά ποδαράκια που έχω στα 4 άκρα (πάνω σε αυτά πατάει η βάση). Όπως τα βιδωτά ποδαράκια ενός πλυντηρίου ρούχων. Ψηλώνοντας τα μπροστά ή χαμηλώνοντας τα πίσω μπορώ, να αυξήσω τη γωνία και αντιστρόφως. Για ρύθμιση κατά διεύθυνση μετακινώ πολύ λίγο όλη τη βάση δεξιά-αριστερά.
Γιώργος Αλεξίου
Δημοσιεύτηκε
Μπράβο πάρα πολύ καλή κατασκευη! Πολύ καλή ,αναλυτική και λεπτομερέστατη η παρουσίαση. Δεν ξέρω κατα πόσο χρηστική θα είναι όμως η βάση???? Ενημέρωσε μας με ότι εντυπώσεις αποκομίζεις από τη χρήση της.
Ο ΣΚΥΛΟΣ ΤΩΝ ΑΣΤΡΩΝ
Δημοσιεύτηκε
Συγχαρητήρια για την κατασκευή. Απ'ότι φαίνεται είναι πολύ προσεγμένο το όλο σύστημα. Εύχομαι να το χαρείς στο έπακρο.

Δημιουργήστε έναν λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είσαι μέλος για να αφήσεις ένα σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Εγγραφείτε για έναν νέο λογαριασμό στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!.

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Συνδεθείτε

Έχετε ήδη λογαριασμό? Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Δημιουργία νέου...

Σημαντικές πληροφορίες

Όροι χρήσης