Jump to content

Οδηγός: Φωτογραφίζοντας την Σελήνη με HDR - With Photomatix!


Προτεινόμενες αναρτήσεις

Οδηγός: Φωτογραφίζοντας την Σελήνη με HDR - With Photomatix!

 

Αν και την τεχνική του HDR την γνωρίζω αρκετό καιρό μέχρι τώρα δεν την είχα χρησιμοποιήσει ποτέ στην Σελήνη... μάλλον γιατί σαν Αστροπαρατηρητής την Σελήνη την έχω πιο πολύ σαν εχθρό παρά σαν στόχο για φωτογραφίση, αν και όταν είναι Πανσέληνος είναι ωραία να την φωτογραφίζεις όταν ανατέλλει... Anyway ας μην πλατειάζω άλλο.

 

 

Η φωτογράφιση της Σελήνης με την Τεχνική HDR είναι πολύ απλή υπόθεση αλλά πρώτα πρέπει να πούμε τι είναι το HDR.

Το HDR ή High Dynamic Range είναι η τεχνική με την οποία βγάζουμε αρκετές φωτογραφίες έναν στόχο με διαφορετικές εκθέσεις δηλαδή απο Υποέκθεση μέχρι Υπερεκθεση, τα όρια είναι λίγο υποκειμενικά τι διαφορά θα έχουν τα Stop μας, αλλά μια καλή αρχή είναι 1 Stop πάνω & κάτω.

Συνήθως με 3 φωτογραφίες μπορούμε να βγάλουμε ωραία αποτελέσματα αλλά και μέχρι 30 φωτογραφίες το πρόγραμμα μπορεί να τις διαχειριστεί, το καλύτερο βέβαια είναι γύρω στις 7 με 10 φωτογραφίες.

Εννοείτε ότι πάντα φωτογραφίζουμε με RAW αφού το συγκεκριμένο πρόγραμμα δεν μπορεί να βγάλει σωστό αποτέλεσμα με συμπιεσμένα αρχεία.

 

Εδω μπορείτε να δείτε μερικά παραδείγματα: Photomatix -Examples

Και εδω μπορείτε να βρείτε το Photomatix, βέβαια το πρόγραμμα δεν είναι δωρεάν αφού κοστίζει 99$. (Υπόψιν ότι δεν κάνω διαφήμιση στο συγκεκριμένο προϊόν απλά δεν γνωρίζω κάποιο δωρεάν πρόγραμμα που να κάνει την ίδια δουλειά)

 

 

Τωρα αφού μάθαμε τι είναι η τεχνική HDR δεν έχουμε παρά να την εφαρμόσουμε στην Σελήνη.

Αυτά που χρειαζόμαστε είναι:

Μια φωτογραφική μηχανή τύπου Reflex η οποία να βγάζει φωτογραφίες RAW.

Ένα RemoteControl για την φωτογραφική μηχανή ώστε το χέρι μας με την πίεση του πλήκτρου να μην μας ταρακουνήσει το κάδρο.

Σίγουρα θα χρειαστείτε μια στήριξη η οποία να μπορεί να ακολουθήσει το Φεγγάρι, όλες οι βάσης με Αστροστάτη έχουν π.χ Eq5, Eq6 κτλ.

Φυσικά θα χρειαστούμε ένα τηλεσκόπιο ή έναν Τηλεφακό ώστε να φαίνονται όσο το δυνατόν περισσότερες λεπτομέρειες πάνω στην Επιφάνεια της Σελήνης. Νομίζω ότι καλύτερο αποτέλεσμα θα έχουμε αν χωρέσουμε όλη την Σελήνη μέσα στο Κάδρο οπότε τηλεσκόπια με πολύ μεγάλες εστιακές αποστάσεις δεν είναι και τόσο χρήσιμα αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορούμε να δοκιμάσουμε την τεχνική σε κάποιο τμήμα του Δορυφόρου μας. Νομίζω ότι από Εστιακές αποστάσεις απο 100μμ έως 1500μμ η Σελήνη χωράει μέσα στο Κάδρο σας αλλά εξαρτάτε και το μέγεθος του αισθητήρα της μηχανής.

Φυσικά θα χρειαστείτε ένα πρόγραμμα σαν το Photomatix ώστε να μπορέσετε να εφαρμόσετε την τεχνική High Dynamic Range.

 

 

Τώρα με τι χρόνους θα βγάλουμε την Σελήνη;

Εξαρτάτε σε ποια φάση βρίσκεται αυτή, αλλά μπορούμε να ξεκινήσουμε με χρόνους απο 1/1000 και να ανεβάζουμε τους χρόνους ανα ~2 Stop και μπορούμε να φτάσουμε μέχρι και έκθεση 30sec (όπως είπα ανάλογα σε ποιά φάση είναι το Φεγγάρι)

Καλό είναι να χρησημοποιήσουμε χαμηλές τιμές στο ISO, ας πούμε ISO-160 είναι μια χαρά αλλά μπορούμε και με ISO-100 ή ISO-200. Φυσικά μπορούμε να βάλουμε και άλλες τιμές αλλά δεν μας νοιάζει να πιάσουμε πολλές λεπτομέρειες σε μια φωτογραφία αφού η ίδια η τεχνική εξαιτίας των πολλών λήψεων θα πιάσει όλες τις λεπτομέρειες που θέλουμε, αλλά πάντα μπορείτε να πειραματιστείτε.

Saturation, Sharpness, Contrast μπορείτε να τα βάλετε σε όποια τιμή θέλετε... :lol: αφού στο Raw είναι άχρηστα.

Εννοείτε ότι βγάζουμε φωτογραφίες στο Manual (Μ) και όχι στο P ή στο TV κτλ.

Επίσης όποιος φωτογραφίσει με τηλεφακό καλό είναι να απενεργοποιήσει το Autofocus και το ImageStabilation.

 

 

Πως Χρησιμοποιώ το πρόγραμμα;

Δεν έχουμε παρα να ανοίξουμε το πρόγραμμα

Να πατήσουμε το κουμπί Load Bracketed Photos και να επιλέξουμε τις φωτογραφίες που επιθυμούμε,

Καλό να είναι οι φωτογραφίες που έχουμε επιλέξει να έχουν σχετικά καλή ευθυγράμμιση της Σελήνης μεταξύ τους γιατι Ναι μεν το Πρόγραμμα κάνει Alignment αλλά αυτό γίνεται αυτόματα και στις Υπερεκθεμένες η Σελήνη φωτίζεται πολύ στην φωτεινή πλευρά και έχει σαν αποτέλεσμα το πρόγραμμα να μπερδευτεί και να κάνει λανθασμένη αντιστοίχιση.

Αφου πατήσουμε ΟΚ, το πρόγραμμα θα μας εμφανίζει την Οθόνη "Preprocessing Options" όπου επιλέγουμε με ποιό τρόπο θα κάνει Alignment τις φωτογραφίες αλλά και αν θέλουμε να αφαιρέσει τυχόν Θόρυβο, Ghost Effects ή χρωματικές εκτροπές, εδώ εγώ απλά επιλέγω να Κάνει Alignment με την επιλογή Maching Features και όλα τα άλλα τα απενεργοποιώ, αλλά αν θέλετε κάντε δοκιμές.

Υπόψην ότι ανάλογα την Μνήμη Ram που έχετε στον υπολογιστή σας το πρόγραμμα θα λειτουργήσει αναλόγως, αφού αν του βάλετε πάρα πολλά αρχεία θα σας βγάλει σφάλμα οπότε θα πρέπει να μειώσετε τον αριθμό των αρχείων που έχετε επιλέξει.

Αφού διαβάσει τα αρχεία μας και κάνει Alignment θα μας ανοίξει η κύρια Οθόνη του Προγράμματος με διάφορες επιλογές και ρυθμίσεις... :wink: εε εκει παίξτε, κάντε ότι επιλογές θέλετε, ότι σας αρέσει στο μάτι ή ότι σας μοιάζει πιο φυσικό :mrgreen:

 

Ελπίζω ο οδηγός να βοηθήσει :wink:

Waxing_Crescent_Moon__5_33_Days_Old___Reload.thumb.png.e931c59645b7c16a120fb66d95309c35.png

Moon_hdr_3.thumb.jpg.5e36fcd922556280d0ab6e58a11ded51.jpg

Moon_hdr_2.jpg.6fccbc084383487d1b382c34fb6d496b.jpg

HDR-Moon-0.thumb.jpg.da07561771f67102584b57e76b39b979.jpg

Βασίλης Μεταλληνός

OO 16 1600 f4

ΟΟ 12.5 1525 f4.8 NEQ6

TOA130 1000 f7.7 ΕΜ200

ED80 600 f7.5, Vixen9x63

Canon eos 6D, Sony a7s2, Wat120n+,Asi120

2009年7月22號日食 - 2017 Aug 21

www.metallinos.net

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Πολύ καλό μπράβο!!

μάλλον θα ξαναρχίσω και εγω να κυνηγάω σελήνη...

 

Υ.Γ. ασχετο λιγο.. αλλα εχει δυνατότητα αφού κάνει Alignment, να κάνει εξαγωγή σε avi, ή να κάνει εστω εξαγωγή πάλι τις φωτογραφίες ευθυγραμισμένες? (για την ιστορία: εχω 300-400 φωτογραφίες απο μια έκλειψη, και θελω να φτιαξω ενα βιντεάκι time lapse)

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Bασίλη σε ευχαριστούμε πολύ καλός ο οδηγός απλός και κατανοητός !

=D> =D> =D>

 

Αν δεν έχεις αντίρρηση θα τον αναρτήσουμε στα αρχεία της avat μαζί με τον οδηγό για τα star trail που είχες φτιάξει παλαιότερα ώστε να είναι εύκολα προσβάσιμος.

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Πολύ καλό μπράβο!!

μάλλον θα ξαναρχίσω και εγω να κυνηγάω σελήνη...

 

Υ.Γ. ασχετο λιγο.. αλλα εχει δυνατότητα αφού κάνει Alignment, να κάνει εξαγωγή σε avi, ή να κάνει εστω εξαγωγή πάλι τις φωτογραφίες ευθυγραμισμένες? (για την ιστορία: εχω 300-400 φωτογραφίες απο μια έκλειψη, και θελω να φτιαξω ενα βιντεάκι time lapse)

 

Κατέβασε το startrails από εδώ!! www.startrails.de Είναι πολύ απλό και μπορείς να εξάγεις σε avi!

 

 

Βασίλη μπράβο!!

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Πολύ καλό μπράβο!!

μάλλον θα ξαναρχίσω και εγω να κυνηγάω σελήνη...

 

Υ.Γ. ασχετο λιγο.. αλλα εχει δυνατότητα αφού κάνει Alignment, να κάνει εξαγωγή σε avi, ή να κάνει εστω εξαγωγή πάλι τις φωτογραφίες ευθυγραμισμένες? (για την ιστορία: εχω 300-400 φωτογραφίες απο μια έκλειψη, και θελω να φτιαξω ενα βιντεάκι time lapse)

 

Κατέβασε το startrails από εδώ!! www.startrails.de Είναι πολύ απλό και μπορείς να εξάγεις σε avi!

 

 

Βασίλη μπράβο!!

 

Ziorange θέλω να το κατεβάσω το πρόγραμμα αλλα αναφέρει στο σαϊτ κάτι για bugs... :-k :-k είναι ασφαλές;;;

 

Και τώρα στο θέμα !Βασίλη για ακόμη μια φορά μας αφήνεις αποσβολωμένους μπροστά στην φωτογραφία!!! =D> =D> =D> !!!

And every night someone.Moves all the clocks forward.And the sun seems to.Set always at the sunrise...
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Σας ευχαριστώ :P

 

Αντώνη δεν έχω κανένα πρόβλημα να μπει στα κείμενα της AVAT, όπως δεν έχω πρόβλημα να μπει ο Οδηγός για τα Startrails ή ο Οδηγός για τον Milkyway με αστροστάτη :wink:

 

Παναγιώτη δεν έχει την δυνατότητα αυτή, μάλλον θα πρέπει να τις κάνεις μια-μια #-o

 

White_Dwarf το Startrails δεν έχει κανένα πρόβλημα, μπορει να κράμασει όταν φτιάχνεις κανένα βίντεο αλλά δεν χάθηκε και ο κόσμος.

 

 

 

 

Τώρα σχετικά με την φωτογράφιση της Σελήνης, δεν ξέρω πόσοι δοκιμάσατε να κάνετε υπερέκθεση σε αυτήν αλλά όταν έχει φτάσει στο Πρώτο Τέταρτο ή σχεδόν σε αυτό, ΔΕΝ μπορείτε να φωτογραφίσετε την σκοτεινή πλευρά αφού το Earthshine δεν είναι καθόλου έντονο ή δεν υπάρχει καθόλου.

Οπότε υπομονή μέχρι το Φεγγάρι να ξαναγίνει Ημισέληνος.

Βασίλης Μεταλληνός

OO 16 1600 f4

ΟΟ 12.5 1525 f4.8 NEQ6

TOA130 1000 f7.7 ΕΜ200

ED80 600 f7.5, Vixen9x63

Canon eos 6D, Sony a7s2, Wat120n+,Asi120

2009年7月22號日食 - 2017 Aug 21

www.metallinos.net

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

  • 3 εβδομάδες αργότερα...

Να προσθέσω ότι το Photomatix δεν μπορεί να κάνει σωστό Aligment, ιδικά αν ΔΕΝ φωτογραφίζουμε με Αστροστάτη οπότε θα πρέπει να ανοίξουμε τα αρχεία με κάποιο πρόγραμμα επεξεργασίας π.χ Photoshop ή στο Maximdl και να κάνουμε το Alignment χειροκίνητα.

 

δυστυχώς δεν βρήκα καποιον αλλο δεσμό για το πως κάνουμε χειροκίνητη ευθυγράμμιση εικόνων στις φωτογραφίες μας...

εδω: Ευθυγράμμιση εικόνων - Help please!

εδω: Διόρθωση υπερεκθεμένου πυρήνα με το Photoshop (νομίζω ο Άγγελος δείχνει στο βίντεο πως κάνουμε Aligment των φωτογραφιων στο Maximdl)

 

 

Και φυσικά μετα αποθηκεύουμε σε αρχεία όπου μπορεί να τα διαχειριστεί το Photomatix ώστε να μπορέσουμε να τα Stackαρουμε σε HDR και ακολουθούμε τα παραπάνω βήματα.

 

 

Και αν κάτι δες σας βγει σωστό στο τελικό αποτέλεσμα μπορείτε να εφαρμόσετε το βίντεο του Αγγελου --Διόρθωση υπερεκθεμένου πυρήνα-- και να διορθώσετε κάποιο τμήμα της Σελήνης με ένα τμήμα απο τα καρέ που έχετε φωτογραφίσει και έχει καλύτερη ποιότητα απο το τελικό.

Βασίλης Μεταλληνός

OO 16 1600 f4

ΟΟ 12.5 1525 f4.8 NEQ6

TOA130 1000 f7.7 ΕΜ200

ED80 600 f7.5, Vixen9x63

Canon eos 6D, Sony a7s2, Wat120n+,Asi120

2009年7月22號日食 - 2017 Aug 21

www.metallinos.net

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

  • 2 εβδομάδες αργότερα...

Βασίλη έχω την εξής γενική απορία για το HDR. Ο στόχος είναι να πετύχουμε ένα μεγαλύτερο δυναμικό εύρος στη φωτογραφία όσον αφορά τα πιο φωτεινά και τα πιο σκοτεινά σημεία. Το ανθρώπινο μάτι έχοντας μεγαλύτερο εύρος από μια φωτογραφική μηχανή καταφέρνει και βλέπει διαφορές στη φωτεινότητα που δεν καταγράφει η φωτογραφική μηχανή. Οπότε, μπορεί να θεωρηθεί ότι με το HDR έχουμε ένα αποτέλεσμα πιο κοντινό σε αυτό που βλέπει το ανθρώπινο μάτι.

 

Ωστόσο, η απορία μου είναι αν πράγματι έχουμε μεγαλύτερο εύρος ή στην ουσία συμπιέζουμε το εύρος μειώνοντας τις διαφορές μεταξύ των πιο φωτεινών και των πιο σκοτεινών. Αν για παράδειγμα συνδυάσουμε σε μια φωτογραφία μια σύντομη έκθεση του φωτεινού τμήματος της Σελήνης και μια μεγάλη έκθεση του σκοτεινού, θα καταφέρουμε να τα δούμε και τα δύο στην ίδια φωτό αλλά στην ουσία δεν έχουμε μεγαλώσει το εύρος. Τα έχουμε φέρει πιο κοντά σε φωτεινότητα, χρησιμοποιώντας διαφορετική έκθεση, ώστε να χωρέσουν στο περιορισμένο εύρος. Είναι κάτι τέτοιο σωστό;

 

(Η απορία μου έχει καθαρά θεωρητικό ενδιαφέρον, δεν αφορά καθόλου τα όντως όμορφα αποτελέσματα της μεθόδου).

«I have loved the stars too fondly to be fearful of the night». Sarah Williams, The Old Astronomer
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Ανδρέα κάπως έτσι όπως τα λες πρέπει να είναι, αλλά δεν νομίζω ότι γνωρίζω την απάντηση...

Βασίλης Μεταλληνός

OO 16 1600 f4

ΟΟ 12.5 1525 f4.8 NEQ6

TOA130 1000 f7.7 ΕΜ200

ED80 600 f7.5, Vixen9x63

Canon eos 6D, Sony a7s2, Wat120n+,Asi120

2009年7月22號日食 - 2017 Aug 21

www.metallinos.net

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Ανδρέα, το δυναμικό εύρος κάθε αισθητήρα είναι δεδομένο και δεν αλλάζει. Το High Dynamic Range συνδυάζει πολλαπλές λήψεις διαφορετικής έκθεσης για την φαινομενική αύξηση του δυναμικού εύρους μιας σκηνής. Αντισταθμίζουμε δηλαδή τις αδυναμίες των αισθητήρων με πολλές λήψεις διαφορετικών εκθέσεων. Αυτό που κάνει το Photomatix είναι μια διακριτή επιλογή των κατάλληλων τόνων από κάθε καρέ. Η επιλογή των τόνων αυτών γίνεται αυτόματα από τον αλγόριθμο του προγράμματος.

Δημήτρης Καπετανάκης

CGCG108-138:

Mag 15.5v, να τ''αφήσω;

Πολλά τα mag Άρη!

 

Το flickr μου

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Συμφωνώ με αυτά που λες Δημήτρη απλά δεν είμαι σίγουρος πως ο όρος που έχει επικρατήσει αποτυπώνει την πραγματικότητα. Πρόκειται για συμπίεση του δυναμικού εύρους ώστε να αποτυπωθεί στο περιορισμένο δυναμικό εύρος του αισθητήρα μας και όχι καταγραφή μεγάλου δυναμικού εύρους. Εγώ θα τα ονόμαζα φωτογράφιση συμπιεσμένου δυναμικού εύρους :cheesy:
«I have loved the stars too fondly to be fearful of the night». Sarah Williams, The Old Astronomer
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Πρόκειται για συμπίεση του δυναμικού εύρους ώστε να αποτυπωθεί στο περιορισμένο δυναμικό εύρος του αισθητήρα μας και όχι καταγραφή μεγάλου δυναμικού εύρους.

 

Νομιζω πως εδω ειναι το λαθος στο συλλογισμο σου. Η εικονα που προκυπτει λογικα θα εχει μεγαλυτερο bit depth. Ετσι αν μια dslr βγαζει 12-bit αρχεια σε raw μορφη, η εικονα που θα προκυψει θα ειναι π.χ. 16-bit και σε αυτη ο λογος των τιμων των πιο φωτεινων προς των πιο σκοτεινων σημειων θα ειναι μεγαλυτερος. Ετσι το δυναμικο ευρος του αισθητηρα δεν εχει σχεση και ουτε η εικονα που θα προκυψει θα πρεπει να εχει το δυναμικο ευρος του σενσορα, αφου η επεξεργασια γινεται σε λογισμικο και οχι μεσα στη μηχανη.

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Δημιουργήστε έναν λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είσαι μέλος για να αφήσεις ένα σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Εγγραφείτε για έναν νέο λογαριασμό στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!.

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Συνδεθείτε

Έχετε ήδη λογαριασμό? Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
×
×
  • Δημιουργία νέου...

Σημαντικές πληροφορίες

Όροι χρήσης