Jump to content

Κατασκευή Dob Platform


Μανούσος

Προτεινόμενες αναρτήσεις

Παίρνω το θάρρος να ξεκινήσω την κατασκευή μιας dob πλατφόρμας. Το θέμα με προβληματίζει εδώ και καιρό καθώς έχω ψάξει τόσο σε μαγαζιά για πρώτες ύλες (ρουλεμαν, μοτερ, ηλεκτρονικά) όσο και για όσο περισσότερες πληροφορίες στο διαδίκτυο που να αφορούν την κατασκευή αυτή. Έχω κάνει αρκετά σχέδια με τρίγωνα, τετράγωνα, τριγωνομετρικούς υπολογισμούς με ημίτονα, συνημίτονα κτλ, προκειμένου να μπορέσω να καταλάβω πως λειτουργεί μια τέτοια βάση κατά πρώτον και κατά 2ον πως θα μπορούσα να φτιάξω ένα ένα τα κομμάτια μιας τέτοιας βάσης και να τα συναρμολογήσω σωστά.

 

Για να καταλάβει κανείς τη λειτουργία της βάσης δεν είναι δύσκολο. Πολύ απλά η βάση κινείται γύρω από τον άξονα της Γης. Για να καταλάβεις όμως το πως θα κατασκευάσεις και να συνθέσεις όλα αυτά τα κομμάτια (τα οποία είναι κεκλιμένα τρίγωνα, κυκλικοί τομείς με διαφορετικές ακτίνες) είναι αρκετά δύσκολο. Δεν θα σας κουράσω με τριγωνομετρικούς τύπους γιατί είναι πονοκέφαλος. Το μόνο που θα κάνω είναι να μοιραστώ μαζί σας ένα ένα τα στάδια κατασκευής μιας Dob πλατφόρμας. Θέλω να επισυμάνω ότι η πλατφόρμα είναι σχεδιασμένη σύμφωνα με το Γεωγραφικό μήκος του κάθε τόπου που θα χρησιμοποιήται. Επίσης η κατασκευή είναι σύμφωνα με τις εκάστοτε διαστάσεις ενός τηλεσκοπίου μαζί με τη βάση του οπότε αν έχουμε ένα 8ιντσο skywatcher ή ένα 8ιντσο gso οι διαστάσεις διαφέρουν (μπορεί να διαφέρουν λίγο αλλά είναι συμαντικό). Τι σημαίνει αυτό; Πολύ απλά αν κάποιος κατασκευάσει την πλατφόρμα με βάση τα δικά μου σχέδια και τη δοκιμάσει στο τηλεσκόπιό του πολύ πιθανό να μη δουλεύει σωστά (εκτός και αν έχει κι αυτός GSO 12'' Dob και ζει στο Ηράκλειο-Κρήτης). Στη χειρότερη περίπτωση μπορεί να αποβεί μοιραίο (π.χ. να πέσει το τηλεσκόπιο λόγω διαφορετικού κέντρου βάρους) κάτι που δεν θέλω.

 

Μην ανυσηχείτε όμως. Στο τέλος θα παραθέσω ένα αρχείο Excel στο οποίο μπορείτε να βάλετε τις δικές σας τιμές (Γεωγραφικό μήκος, διαστάσεις τηλεσκοπίου κτλ) και να σας βγάλει τις διαστάσεις των κομματιών που θα χρειαστείτε για το δικό σας τηλεσκόπιο. Δεν το βάζω τώρα γιατί πολύ πιθανό να μην καταλάβετε τίποτα. Λοιπόν ξεκινάω:

 

 

Βήμα 1ο: Κόψιμο των ξύλου βάσης και ξύλου εδάφους (Baseboard & Groundboard)

 

Σαν πρώτο βήμα άλλαξα και έβαλα το κόψιμο των δύο μεγάλων τετράγωνων ξύλων (για να υπάρχει μια ομαλή συνέχεια). Το ξύλο που επέλεξα είναι κόντρα-πλακέ θαλάσσης πάχους 18mm.

 

Η διαστάσεις του Baseboard θα πρέπει να είναι λίγο μεγαλύτερες από το κάτω μέρος της βάσης του τηλεσκοπίου μας για να υπάρχει περιθώριο και να πατάει καλά. Αν η βάση μας είναι στρογγυλή (των GSO και των Skywatcher είναι) τότε μετράμε τη διάμετρο της βάσης και κόβουμε το ξύλο στη διάσταση αυτή +1-2 πόντοι. Για παράδειγμα η βάση μου είναι 64 εκατοστά διάμετρος, άρα έκοψα ένα κομμάτι 65Χ65 εκατοστά. To ξύλο εδάφους τώρα το έκανα 5 πόντους μεγαλύτερο κάτα πλάτος για να έχω περιθώριο να βάλω αργότερα το μοτερ, δηλαδή 65Χ70 εκατοστά.

 

FIG2.jpg.2e6c513350bdb3ed8b57e0190d663ae8.jpg

Σχηματικό διάγραμμα με τα κύρια κομμάτια της βάσης

 

PICT0001.JPG.dc8f6b1bdcd59f8fcacf35cf0ca0b505.JPG

Πάνω ξύλο

 

PICT0005.JPG.69cc96d4d9e711f710d3a2e75467ee0e.JPG

Κάτω ξύλο

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

  • Απαντήσεις 71
  • Created
  • Τελευταία απάντηση

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Παίρνω το θάρρος να ξεκινήσω την κατασκευή μιας dob πλατφόρμας.
=D> =D> =D>
Θέλω να επισυμάνω ότι η πλατφόρμα είναι σχεδιασμένη σύμφωνα με το Γεωγραφικό μήκος του κάθε τόπου που θα χρησιμοποιήται.
Δημήτρη' date=' αν βάλεις κάτω από την κάτω βάση ρυθμιζόμενες βίδες (κάτι που το χρειάζεσαι για μικρορυθμίσεις του altitude, πχ αν θες να κάνεις ευθυγράμμιση με διολίσθηση) τότε μπορείς να ρυθμίσεις την πλατφόρμα να παίζει και κάπου +/- 5 μοίρες ανάλογα το ύψος της βίδας.
Πολύ απλά αν κάποιος κατασκευάσει την πλατφόρμα με βάση τα δικά μου σχέδια και τη δοκιμάσει στο τηλεσκόπιό του πολύ πιθανό να μη δουλεύει σωστά (εκτός και αν έχει κι αυτός GSO 12'' Dob και ζει στο Ηράκλειο-Κρήτης). Στη χειρότερη περίπτωση μπορεί να αποβεί μοιραίο (π.χ. να πέσει το τηλεσκόπιο λόγω διαφορετικού κέντρου βάρους) κάτι που δεν θέλω.
Ναι, και εγώ έτσι είχα διαβάσει, αλλά τελικά τα πράγματα είναι πολύ ποιό απλά. Το βασικό είναι να μην πέσει κάτω : είτε βάζεις κάποιο αφρώδες υλικό μεταξύ του πάνω μέρους της πλατφόρμας και της βάσης του ντοπς για να προσδώσει τριβή, είτε καταργείς τελείως το κάτω ξύλο του ντοπς και το αντικαταστείς με το πάνω ξύλο της πλατφόρμας (οπότε η πλατφόρμα γίνεται κομμάτι της βάσης). Εγώ με διάμετρο πλατφόρμας 23'' και 8'' GSO δεν χρειάστηκα ούτε το ένα ούτε το άλλο. Αλλά όταν φίλος έβαλε το 12.5'' πάνω της έβαλε αυτόκολλητα με αφρώδες για να μην γλιστρήσει.

Τώρα υπάρχει και το θέμα του κέντρου βάρους του ντοπς και κατά πόσο θα επηρεάσει την κίνηση. Ε λοιπόν, πιστεύω ότι απλά είναι άλλη μια θεωρητική (μικρο)λεπτομέρεια που στην πράξη δεν έχει μεγάλη σημασία, μιας και σε μια μεγαλη γκάμα ντοπς (πχ 8-12'') το κέντρο βαρους τους είναι λίγο πολυ στο ίδιο ύψος. Για αυτούς τους λόγους άλλωστε και ο Brian λανσάρει την δικιά μου για " μέχρι 12.5'' ".

 

Οτι χρειαστείς εδω είμαστε. 2-3 συμβουλές στα γρήγορα : τα ρολλερς ανοξοίδωτα !!! Τα τρίγωνα ΠΟΛΥ καλά κολλημένα στην βάση - πολυ σημαντικό. Και απέφυγε να δώσεις κίνηση με άξονα στην εφαπτομένη, αλλά κατευθείαν από τον άξονα του μοτέρ στο κυκλικό τομέα

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Βήμα 2ο: Κατασκευή Βόρειου δρομέα (North Runner).

Ο Βόρειος (και ο Νότιος) δρομέας είναι ένα κομμάτι κυκλικού τομέα. Θα πρέπει να γνωρίζουμε την ακτίνα του (Rnb) για να μπορέσουμε να το κόψουμε. Την ακτίνα του δρομέα την υπολογίζουμε με βάση κάποιες παραμέτρους οι οποίες περιλαμβάνουν το κέντρο βάρους του τηλεσκοπίου μέχρι πόσες μοίρες θέλουμε να κάνει tracking το γεωγραφικό μήκος του τόπου κτλ. Επειδή δεν μπορώ να αναλύσω και να γράψω το μαθηματικό τύπο που συνδέει όλες αυτές τις παραμέτρους θα αναφέρω ενδεικτικά μόνο για τις δικές μου και θα παραθέσω στο Excelaki. Για τις δικές μου παραμέτρους λοιπόν η ακτίνα είναι Rnb=65,8 εκατοστά. Το μήκος του βόρειου δρομέα είναι όσο είναι το μήκος του ξύλου βάσης (Baseboard) δηλαδή 65 εκατοστά.

 

Όπως έχετε παρατηρήσει (δεύτερη φωτό) δεν έχω κόψει ακριβώς στη μολυβιά άλλα έχω αφήσει ένα περιθώριο περίπου 1mm. Αργότερα η κυκλική επιφάνεια θα τριφτεί μέχρι τη μολυβιά. Με αυτό τον τρόπο μπορούμε να επιτύχουμε μια όσο γίνεται ποιό λεία επιφάνεια.

 

PICT0003.JPG.af5197abd795505e2e70f9ea4fd98b25.JPG

Σημάδεμα του κυκλικού τομέα

 

PICT0004.JPG.14614f207ae09b9b880d34b09c708941.JPG

Ο Βόρειος δρομέας κομένος

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

  • 3 εβδομάδες αργότερα...

Βήμα 3ο:Κατασκευή Νότιου δρομέα.

Ο Νότιος δρομέας είναι μικρότερος από τον Βόρειο και αυτό γιατί πρέπει να υπάρχει η σωστή κλίση για να σχηματίζεται ο νοητός κώνος που βλέπουμε στο πρώτο σχήμα. Επομένως το μήκος του είναι 42,9 εκατοστά ενώ η ακτίνα του πρέπει να είναι 31,2 εκατοστά.

 

ΠΡΟΣΟΧΗ:Κόβοντας τα κομμάτια του Νότιου και του Βόρειου δρομέα, να αφήσουμε ένα περιθόριο 1mm περίπου και μετά να τρίψουμε με ένα τριβείο μέχρι τη γραμμή. Με αυτό θα έχουμε μια εντελως λεία επιφάνεια. Είναι πολύ σημαντικό να έχουμε λεια επιφάνεια για όσο γίνεται ομαλή κίνηση.

 

PICT0068.JPG.412100cf779f7310115071bef09acfc8.JPG

Εδώ τα δύο κομμάτια. Ο Βόρειος δρομέας είναι ο μεγαλύτερος ενώ ο Νότιος ο μικρότερος

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Μπραβο Μανουσο!

 

Make us all proud!

Meade LX200 8" EMC Classic (F/10) , Celestron Ultima Barlow 2x, Baader Ortho 6mm (Phantom),

Hirsch SCT Focal Reducer / Corrector f/6.3, Philips SPC900NC IR/Cut

 

 

>Destination Space!

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Βήμα 4ο: Κατασκεύη τριγωνικών στηριγμάτων του Β. & Ν. δρομέα (Bearing supports).

 

Ωραία φτιάξαμε τους δύο δρομείς. Θα πρέπει τώρα να φτιάξουμε τα στηρίγματα που θα στηρίζουν τους δρομείς πάνω στο μεγάλο τετράγωνο ξύλο της βάσης. Τα στηρίγματα αυτά θα πρέπει να κοπούν σε σχήμα ορθογωνίου τριγώνου με υποτείνουσα ίση με το μέγιστο πλάτος των δρομέων (στην περίπτωσή μου είναι 8 εκ.) και με γωνίες το Γ.Πλάτος και 90-Γ.Πλάτος. Με εφαρμογή του Πυθ. θεωρήματος λοιπόν οι διαστάσεις του τριγώνου μας είναι:

 

α = 8 = με το πλάτος του Β, Ν. δρομέα

β = 6,5 = α ημ(90-Γ.Πλάτος)

γ = 4,6 = α συν(90-Γ.Πλάτους)

 

(για το Γ. Πλάτος των 35,33 μοιρών του Ηρακλείου-Κρήτης.)

 

Φτιάχνουμε λοιπόν 6 τέτοια τριγωνικά κομμάτια με πάχος 2 εκ.

 

PICT0006.JPG.acbc4db85b3fe89136cfb8ac7028f1e7.JPG

Εδώ φαίνονται τα κομμάτια και δοκιμάζω πως θα τα τοποθετήσω. Παρατηρήστε τα δυο κομμάτια στις άκρες που περισεύουν. Αυτά τα σημαδεύμουμε όσο είναι το ύψος του δρομέα σε εκείνο το σημείο και τα κόβουμε.

 

bearing_support_installation.jpg.19238958f18adee265d10226455bab9b.jpg

Σημεία τοποθέτησης των τριγωνικών κομματιών.

 

bearing_support.jpg.3e5aebb717484db4333788e6ec244407.jpg

Σχηματικό τριγώνου στήριξης.

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Βήμα 5ο: Τοποθέτηση των τριγωνικών κομματιών στους δρομείς.

 

Έχουμε τα τριγωνικά στηρίγματα και τους δρομείς έτοιμους. Επόμενο λοιπόν βήμα είναι η τοποθέτησή τους στους δρομείς. Σε κάθε δρομέα κολάμε (με την άσπρη κόλλα που κολάνε τα ξύλα οι επιπλοποιοί) τρία στηρίγματα, ένα στη μέση και δύο στις άκρες. Στις άκρες τα στηρίγματα μπαίνουν σε συγκεκριμένες αποστάσεις και αναλυτικά:

 

Για το Βόρειο δρομέα: Μετράμε από τη μέση του δρομέα 16,6 εκ. αριστερά και σημαδεύουμε με μια γραμμή. Το ίδιο και από δεξιά.

 

Για το Νότιο δρομέα: Μετράμε από τη μέση του δρομέα 14,9 εκ. αριστερά και δεξιά και σημαδεύμουμε πάλι με δύο γραμμές.

 

Οι δρομείς τώρα πρέπει να έχουν τρεις γραμμές ο καθένας: Μια στη μέση και δύο στις άκρες.

 

Παίρνουμε λοιπόν τα τριγωνικά κομμάτια (αφού έχουμε κόψει για να μην περισεύουν τα κομμάτια που θα μπουν στις άκρες) και τα κολάμε πάνω από τις γραμμές που έχουμε σημαδέψει στους δρομείς. Η πλευρά που θα κολήσουμε με την πλευρά του δρομέα είναι η υποτείνουσα.

 

Νεότερα μόλις στεγνώσει η κόλλα... :cheesy:

 

PICT0071.JPG.68dbd517ca3413df8fba7efe0aeb4d98.JPG

Από κοντά: Προσέξτε να κόψετε πρώτα το κομμάτι του τριγώνου που περισεύει. Επίσης προσέξτε τις γραμμές που έχω βάλει για την ακριβή τοποθέτηση στις αποστάσεις που αναφέρω.

 

PICT0073.JPG.4ec77ac52f58a297d0959353cea519c4.JPG

Τα δύο κομμάτια στις άκρες του Βόρειου δρομέα.

 

PICT0074.JPG.010ee91c4a88f2b3a40d2ddf42ac64eb.JPG

Τα τρία κομμάτια και ο Βόρειος δρομέας κατά την ''ένωση'' ή μάλλον κατά την κόληση.

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

[ΠΡΟΣΟΧΗ:Κόβοντας τα κομμάτια του Νότιου και του Βόρειου δρομέα, να αφήσουμε ένα περιθόριο 1mm περίπου και μετά να τρίψουμε με ένα τριβείο μέχρι τη γραμμή. Με αυτό θα έχουμε μια εντελως λεία επιφάνεια. Είναι πολύ σημαντικό να έχουμε λεια επιφάνεια για όσο γίνεται ομαλή κίνηση.

 

Μανούσο συγχαρητήρια για την απόφαση σου για την κατασκευή της πλατφόρμας.

=D> =D>

 

Σου εύχομαι όλα να πάνε άμεσα καλά, αλλά, και σε περίπτωση που υπάρξουν μικροπροβλήματα να ξέρεις πως αυτά είναι αναμενόμενα, σε μία πρωτότυπη κατασκευή και σίγουρα αντιμετωπίσιμα. [-o< [-o<

 

Νομίζω ότι θα πρέπει να κόψεις τους κυκλικούς τομείς με ruter γιατί .

κόβοντας με άλλον τρόπο , όσο και να το προσπαθήσεις μετά με γυαλόχαρτο δεν νομίζω να καταφέρεις να έχεις το επιθυμητό αποτέλεσμα.

 

Δημήτρης.

“ Ο χώρος και ο χρόνος είναι έννοιες ενδογενώς δεμένες μεταξύ τους “ . ??? :shock: :roll: #-o
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

[ΠΡΟΣΟΧΗ:Κόβοντας τα κομμάτια του Νότιου και του Βόρειου δρομέα, να αφήσουμε ένα περιθόριο 1mm περίπου και μετά να τρίψουμε με ένα τριβείο μέχρι τη γραμμή. Με αυτό θα έχουμε μια εντελως λεία επιφάνεια. Είναι πολύ σημαντικό να έχουμε λεια επιφάνεια για όσο γίνεται ομαλή κίνηση.

 

Μανούσο συγχαρητήρια για την απόφαση σου για την κατασκευή της πλατφόρμας.

=D> =D>

 

Σου εύχομαι όλα να πάνε άμεσα καλά, αλλά, και σε περίπτωση που υπάρξουν μικροπροβλήματα να ξέρεις πως αυτά είναι αναμενόμενα, σε μία πρωτότυπη κατασκευή και σίγουρα αντιμετωπίσιμα. [-o< [-o<

 

Νομίζω ότι θα πρέπει να κόψεις τους κυκλικούς τομείς με ruter γιατί .

κόβοντας με άλλον τρόπο , όσο και να το προσπαθήσεις μετά με γυαλόχαρτο δεν νομίζω να καταφέρεις να έχεις το επιθυμητό αποτέλεσμα.

 

Δημήτρης.

 

Φίλε Δημήτρη, το γνωρίζω αλλά το router που έχω δεν έχει οδηγό για να κόβει καμπύλες οπότε αναγκαστικά το έκοψα στην κορδέλα αφήνοντας περιθόριο και μετά το έτριψα με τη σβούρα μέχρι τη μολυβιά. Απλά πρέπει να προσέξεις όταν το τρίβεις να εφαρμόσεις σταθερή δύναμη για να μην δημιουργηθούν φαθουλώματα στην κυκλική επιφάνεια. Να φανταστείς ότι χρειάστηκα περίπου 1 ώρα για το κάθε κομμάτι. Αν δω ότι υπάρχει πρόβλημα θα καλύψω την επιφάνεια με αλουμινένια λαμάκια.

 

Α επι τη ευκαιρία μηπως γνωρίζει κανείς που μπορώ να βρω τέτοια λαμάκια σε περίπτωση που τα χρειαστώ?

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Μανούσο,

 

Δες αν οι φρέζες σου έχουν στην κάτω τους μεριά ένα μικρό ρουλεμάν. Αν ναι, τότε μπορέις να κάνεις το εξής:

Φτιάξε ένα αντίγραφο της καμπύλης που θέλεις σε λεπτό κόντρα πλακέ και διαμόρφωσέ το.

 

Το τοποθετείς απο την κάτω μεριά του δρομέα έτσι ώστε η να είναι τόσο πιό μέσα όσο η καμπλύλη του κυρίως τόξου. Τοποθετησε τη φρέζα ώστε να έρχεται σε επαφή με τον δρομέα, και προσάρμοσε ξανά το σημείο που θα τοποθετήσεις τον οδηγό, υπολογίζοντας το βάθος κοπής της φρέζας αλλα και το ύψος κοπής έτσι ώστε το ρουλεμαν να πατάει καλά στον οδηγό. Πιθανά να χρειαστεί να τον τραβήξεις ώστε να εξέχει λίγο.

 

Οταν αρχίσεις να κόβεις, το ρουλεμάν θα συναντήσει τον οδηγό και δεν θα μπορεί να κόψει πιό βαθιά. Ακολούθα τον οδηγό, φροντίζοντας το ρουλεμαν να είναι πάντα σε επαφή μαζί του.

 

Περιτό να πώ ότι χρειάζεται μεγάλη προσοχή στο βάθος κοπής, για να μήν σου φύγει απο επάνω ή κάτω και τα κάνει καλλιγραφία.

Δες και το σχετικό σχεδιάγραμμα

 

Φιλικά

Δημήτρης

.doc

Δημήτρης
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Μανούσο,

 

Δες αν οι φρέζες σου έχουν στην κάτω τους μεριά ένα μικρό ρουλεμάν. Αν ναι, τότε μπορέις να κάνεις το εξής:

Φτιάξε ένα αντίγραφο της καμπύλης που θέλεις σε λεπτό κόντρα πλακέ και διαμόρφωσέ το.

 

Το τοποθετείς απο την κάτω μεριά του δρομέα έτσι ώστε η να είναι τόσο πιό μέσα όσο η καμπλύλη του κυρίως τόξου. Τοποθετησε τη φρέζα ώστε να έρχεται σε επαφή με τον δρομέα, και προσάρμοσε ξανά το σημείο που θα τοποθετήσεις τον οδηγό, υπολογίζοντας το βάθος κοπής της φρέζας αλλα και το ύψος κοπής έτσι ώστε το ρουλεμαν να πατάει καλά στον οδηγό. Πιθανά να χρειαστεί να τον τραβήξεις ώστε να εξέχει λίγο.

 

Οταν αρχίσεις να κόβεις, το ρουλεμάν θα συναντήσει τον οδηγό και δεν θα μπορεί να κόψει πιό βαθιά. Ακολούθα τον οδηγό, φροντίζοντας το ρουλεμαν να είναι πάντα σε επαφή μαζί του.

 

Περιτό να πώ ότι χρειάζεται μεγάλη προσοχή στο βάθος κοπής, για να μήν σου φύγει απο επάνω ή κάτω και τα κάνει καλλιγραφία.

Δες και το σχετικό σχεδιάγραμμα

 

Φιλικά

Δημήτρης

 

Σε ευχαριστώ πολύ Δημήτρη. Αλλά τον οδηγό πως θα τον κόψω, με την κορδέλα; Δεν θα έχει αποκλίσεις;

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Καλύτερα με σέγα, και διαμορφώνεις με ψιλές λίμες και γυαλόχαρτο. Η λογική λέει ότι καλύτερα να δουλεύεις με 4 χιλιοστά παρά με 2,5 εκατοστα. Το είχα δοκιμάσει παλιότερα φτιάχνοντας ένα τόξο (αλλα αυτο είναι άλλη ιστορία) με πολλές καμπύλες και εναλλαγή υψών και δούλεψε μία χαρα. Και μή βιαστείς να πείς..άλλο τόξο και άλλο τηλεσκόπιο, γιατί και εκεί οι ανοχές δεν θα πρέπει να υπερβαίνουν το 0,5 χιλιοστά
Δημήτρης
Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

  • 2 εβδομάδες αργότερα...

Βήμα 6ο:Συναρμολόγηση Β.-Ν. δρομέα στο πάνω ξύλο - Ολοκλήρωση ξύλου βάσης (Baseboard).

Επόμενο βήμα τώρα είναι να συναρμολογήσουμε (κολήσουμε) τους δρομείς με το πάνω ξύλο βάσης. Τοποθετούμε λοιπόν τους δρομείς με τα κολημένα στριγωνικά στηρίγματα στις δύο άκρες και απέναντι. Επίσης φροντίζουμε να είναι με την ίδια κλίση. Βάζουμε κόλα και σφίγουμε καλά με ξυλο-μέγγενες. Περιμένουμε κανένα 8ωρο (για να είμαστε σίγουροι) και έχουμε έτοιμο το ξύλο βάσης (Baseboard). Για δοκιμή τοποθετούμε το ξύλο κάτω και βάζουμε κάτι βαρύ πάνω στο ξύλο βάσης κουνώντας το προσομοιώνοντας την κίνηση για να τεστάρουμε τις κολήσεις. Η δικιά μου αντέχει άνετα το βάρος μου 85 κιλά, οπότε το τηλεσκόπιο (35 κιλά) είναι παιχνιδάκι γι 'αυτή.

 

850884943_platform(16).JPG.cb836cb6d21630d4a988069c2e4f68ea.JPG

Βόρειος δρομέας κάτα την κόλησή του πάνω στο ξύλο βάσης. Προσέξτε τα τριγωνικά στηρίγματα πρέπει να είναι πρόσωπο με την άκρη του ξύλου βάσης.

 

604879953_platform(15).JPG.23393fbc683d09ed39ef3f7e8dd788ce.JPG

Τα ίδια ισχύουν και για το Νότιο δρομέα.

 

1457459025_platform(17).JPG.ef608e9792f810c5d6363242c9a1a9ce.JPG

Και οι δύο δρομείς κολημένοι. Έτοιμο το ξύλο βάσης (Baseboard)

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Βήμα 7ο:Κατασκευή "ποδιών" του ξύλου εδάφους.

Αφού τελειώσαμε με το ξύλο βάσης ξεκινάμε την κατασκευή του ξύλου εδάφους και όλων των συστατικών του. Ξεκινάμε με την τοποθέτηση τεσσάρων ποδιών ρυθμιζόμενου ύψους τα οποία βοηθάνε στο να είναι η βάση μας σε οριζόντια θέση αλλά και στο σωστό Γ.Πλάτος. Εδώ θα πρέπει να προμηθευτούμε τέσσερις βίδες για παξιμάδια 6-8 εκατοστών μήκους. Επίσης 8 παξιμάδια, 4 παξιμάδια πεταλούδες και 16 ροδέλες. Εννοείται όλα αυτά θα πρέπει να έχουν το ίδιο πλάτος για να ταιριάζουν. Κόβουμε λοιπόν τέσσερα κομμάτια ξύλου πάχους 2 εκ., εξάγωνα ή κυκλικά δεν έχει σημασία (απλά για να είναι ποιό όμορφα), και ανοίγουμε σε κάθε ένα μία τρύπα όσο το πλάτος των βιδών. Για να μην περισεύει η βίδα από κάτω από κάθε πόδι, ανοίγουμε από το κάτω μέρος του ποδιού την τρύπα που έχουμε είδη ανοίξει έτσι ώστε η ροδέλα και το κεφάλι της βίδας να μπαίνουν χωνευτά μέσα στο ξύλο.

 

Αφού τελειώσουμε και με τα τέσσερα κομμάτια, παίρνουμε το ξύλο εδάφους και ανοίγουμε τέσσερις τρύπες σε κάθε άκρη. Η απόσταση της κάθε τρύπας από τις άκρες μπορεί να κυμαίνεται μεταξύ 10-15 εκ. Εγώ την έκανα 10 εκ. από κάθε άκρη για να μην ενοχλούν οι βίδες. Εδώ πρέπει να προσέξουμε να μην κάνουμε πολύ έξω τις τρύπες γιατί μπορεί να κοπεί το ξύλο από το βάρος. Επίσης όχι πολύ μέσα γιατί δεν θα έχουμε καλή ισσοροπία. Τελειώνοντας λοιπόν και με αυτό συναρμολογούμε τις βίδες και τις βιδόνουμς σε κάθε τρύπα που έχουμε ανοίξει και είναι έτοιμα τα πόδια.

 

feet.jpg.1c9c8eb080ce92ec4cc0939904b708dc.jpg

Σχηματικό διάγραμμα του ποδιού

 

628829615_platform(21).JPG.bc826ef686c4536e466ee6f7aff046c1.JPG

Τρύπημα του ξύλου εδάφους

 

512405471_platform(22).JPG.e08b191314ac95fbbb11227656d85576.JPG

Εδώ η βίδα και το πόδι

 

1099580650_platform(23).JPG.5e35f5df4fd2cb59f99d06dd22fae826.JPG

Και τα τέσσερα πόδια συναρμολογημένα

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

  • 2 εβδομάδες αργότερα...

Βήμα 8ο: Κατασκευή στελεχών για τα ρουλεμάν - τροχούς

Οι δρομείς θα πρέπει να κυλάνε πάνω σε ρουλεμάν. Τα ρουλεμάν αυτά θα πρέπει να τοποθετηθούν με την απαραίτητη κλίση για να εφάπτονται ακριβώς πάνω στην καμπυλωτή επιφάνεια των δρομέων (βλέπε 1ο σχήμα). Τα ρουλεμάν - τροχοί είναι ουσιαστικά ρόδες από πατίνια που φοριούνται ξεχωριστά σε κάθε πόδι. Από e-bay θα βρείτε πολλά και σε διάφορα μεγέθη. 8 ρουλεμάν χρησιμοποιούνται για τη στήριξη των δρομέων. Το δύσκολο κομμάτι όμως είναι η κατασκευή των τριγωνικών στηριγμάτων που θα βιδωθούν πάνω τα ρουλεμάν. Τα τριγωνικά αυτά στηρίγματα θα πρέπει να κοπούν με συγκεκριμένη κλίση. Η κλίση αυτή είναι ανάλογη με την κλίση των δρομέων και τις διαστάσεις τους. Αυτό σημαίνει ότι άλλη κλίση θα έχουν τα στηρίγματα του Β. Δρομέα και άλλη κλίση του Ν. Επίσης θα πρέπει να είναι αντιδιαμετρικά κομμένα. Παρακάτω παραθέτω μερικές εικόνες για τις κλίσεις και το κόψιμο αυτών των κομματιών, καθώς και φωτογραφίες από τα ρουλεμάν - τροχούς που βρήκα.

 

1364931515__.jpg.8b27cf2c1eba4e21bd32d2fe2afe11df.jpg

Οδηγίες για την κοπή των στηριγμάτων.

 

PICT0003.thumb.JPG.7e394445271307911a54a63aaab98885.JPG

Όλα τα στηρίγματα μαζί. Προσέξτε ότι είναι δύο ζευγάρια με αντίθετες κλίσεις. Εδώ έχω στερεώσει και μερικά από τα ρουλεμάν.

 

PICT0004.thumb.JPG.82ec9785aab1834abd7de8a037c601d3.JPG

Το ένα από τα δύο στηρίγματα του Ν. Δρομέα.

 

PICT0005.thumb.JPG.416092ae63f074b020aeebf1622bd52a.JPG

Το ένα από τα δύο στηρίγματα του Β. Δρομέα. Παρατηρήστε τη διαφορά κλίσης με το στήριγμα του Ν. Δρομέα.

 

PICT0008.thumb.JPG.d9be6693987572099300b4f21109c763.JPG

Το ρουλεμάν και οι βίδες στερέωσής του.

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Μανουσο, συνεχιζεις την δουλεια?

Σε τι φαση εισαι?

 

Αυτή τη στιγμή είμαι στη φάση της συναρμολόγησης όλων των επιμέρους κομματιών. Απ' ότι φαίνεται η κίνηση της πλατφόρμας είναι όπως πρέπει να είναι. Αν και είναι λίγο "παράξενη" και δεν μπορώ να καταλάβω πως θα δουλεύει στην πράξη. Εκεί ίσως που προβληματίζομαι είναι στον τρόπο οδήγησης. Υπάρχουν 2 τρόποι: με απευθείας οδήγηση ή με οδήγηση μέσω μιας ράβδου εφαπτομένης του Β. Δρομέα; Ο πρώτος τρόπος φαίνεται ποιο απλός. Απλώς προσαρμόζω το μοτέρ σε ένα από τα ρουλεμάν. Μπορεί όμως να έχω έλλειψη τριβής να μη γυρίζει το ρουλεμάν σωστά και να έχω ταλαντώσεις. Από την άλλη ο άλλος τρόπος απαιτεί περισσότερη πολυπλοκότητα με επιπλέον ρουλεμάν, ιμάντα κτλ. Στην τελική δεν ξέρω ποιο από τα δύο θα δουλέψει καλύτερα.

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Αν τα καταφερεις, πιστευω θα σε ακολουθησουν πολλοι.

Η ιδεα ενος μεγαλου dob θα γινει πιο ελκυστικη ακομα και σε μενα!

 

 

και δεν μπορώ να καταλάβω πως θα δουλεύει στην πράξη.

Να παρει! Μηπως θα επρεπε να καταλαβεις πρωτα πληρως το πως λειτουργει η πλατφορμα στην θεωρια, ωστε να ξερεις που βαδιζεις και στην πραξη...

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Αν τα καταφερεις, πιστευω θα σε ακολουθησουν πολλοι.

Η ιδεα ενος μεγαλου dob θα γινει πιο ελκυστικη ακομα και σε μενα!

 

 

και δεν μπορώ να καταλάβω πως θα δουλεύει στην πράξη.

Να παρει! Μηπως θα επρεπε να καταλαβεις πρωτα πληρως το πως λειτουργει η πλατφορμα στην θεωρια, ωστε να ξερεις που βαδιζεις και στην πραξη...

 

Κοίτα στη θεωρία έχω καταλάβει αλλά στην πράξη είναι το θέμα. Δηλαδή αν κάνει σωστό tracking.

 

Εν πάση περιπτώσει προχτές το βράδυ μόλις που είχα τελειώσει τη συναρμολόγηση έκανα μια δοκιμή για να δω πως τελικά κινείται. Αυτό όμως που είδα είναι ότι ενώ κινείται σωστά η κίνηση πάνω στα ρουλεμάν γινόταν με δυσκολία γιατί τα τριγωνικά κομμάτια δεν είχαν κοπεί στη σωστή κλίση. Τελικά χτες κατάφερα και έφτιαξα τις σωστές κλίσεις και το μόνο που μένει είναι να ξανά-συναρμολογήσω τα κομμάτια από την αρχή. Ελπίζω αυτή τη φορά να έχω κάνει το σωστό. Παρακάτω παραθέτω κάποιες φωτογραφίες που δείχνουν την κίνηση της πλατφόρμας καθώς και διορθώσεις που έχω κάνει στο βήμα 8 όσο αφορά τις κλίσεις των τριγωνικών κομματιών.

 

1566607922___fixed.jpg.27ef2158bece1ebc6dca44590cb91a9f.jpg

Εδώ μια 2η έκδοση, με οδηγίες για το κόψιμο, διορθωμένη.

PICT0014.JPG.04445d0d0597a8d66bcd6742b8b9cc9a.JPG

PICT0012.JPG.10e3664581024576bef8d66cb8c74fed.JPG

PICT0013.JPG.6b46fe76462c79da27ee81c840ece6b0.JPG

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Απ' ότι φαίνεται η κίνηση της πλατφόρμας είναι όπως πρέπει να είναι. Αν και είναι λίγο "παράξενη" και δεν μπορώ να καταλάβω πως θα δουλεύει στην πράξη.
Οι ισημερινές κινούνται μέσα στον κώνο που έχει κορυφή τον ισημερινό βόριο πόλο. Οι κλασικές GEM κάνουν αυτη την κίνηση από τον άξονα, βάζοντας το τηλεσκοπιο εκτός άξονα να διαγράψει αυτον τον κώνο. Η πλατφόρμα σου κάνει το ίδιο, αλλά εδώ ο πάνω τομέας κινήται πάνω στην περιφέρεια του κώνου, το ντοπς ακολουθεί και η στήριξη γίνεται από την περιφέρεια και όχι από τον άξονα.
Εκεί ίσως που προβληματίζομαι είναι στον τρόπο οδήγησης.
Παραθέτω φωτογραφία για ιδέες.

img_6686.thumb.jpg.7a6f5ea7632660b48bbf0f9c076a7b16.jpg

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Απ' ότι φαίνεται η κίνηση της πλατφόρμας είναι όπως πρέπει να είναι. Αν και είναι λίγο "παράξενη" και δεν μπορώ να καταλάβω πως θα δουλεύει στην πράξη.
Οι ισημερινές κινούνται μέσα στον κώνο που έχει κορυφή τον ισημερινό βόριο πόλο. Οι κλασικές GEM κάνουν αυτη την κίνηση από τον άξονα, βάζοντας το τηλεσκοπιο εκτός άξονα να διαγράψει αυτον τον κώνο. Η πλατφόρμα σου κάνει το ίδιο, αλλά εδώ ο πάνω τομέας κινήται πάνω στην περιφέρεια του κώνου, το ντοπς ακολουθεί και η στήριξη γίνεται από την περιφέρεια και όχι από τον άξονα.
Εκεί ίσως που προβληματίζομαι είναι στον τρόπο οδήγησης.
Παραθέτω φωτογραφία για ιδέες.

 

Σε ευχαριστώ για τη βοήθειά σου. Απ' ότι βλέπω έχεις βάλει απευθείας τον κινητήρα να εφάπτεται στους δρομείς. Μάλλον θα προσπαθήσω να εφαρμόσω αυτή τη τεχνική που είναι ποιο απλή κι αν δεν δουλεύει θα επιχειρήσω την άλλη με την εφαπτομένη. Μια ερώτηση: Στους δρομείς το μαύρο υλικό που έχεις βάλει είναι κάποιου είδους πλαστικό ή είναι αλουμίνιο;

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Απ' ότι βλέπω έχεις βάλει απευθείας τον κινητήρα να εφάπτεται στους δρομείς. Μάλλον θα προσπαθήσω να εφαρμόσω αυτή τη τεχνική που είναι ποιο απλή κι αν δεν δουλεύει θα επιχειρήσω την άλλη με την εφαπτομένη. Μια ερώτηση: Στους δρομείς το μαύρο υλικό που έχεις βάλει είναι κάποιου είδους πλαστικό ή είναι αλουμίνιο;
Δεν εχω βάλει, αγορασμένη είναι.

 

Το υλικό δεν ξέρω πως το λένε, ... θερμουϊτ;; Δεν πρεπει να γλυστράει για να δωσει αρκετή τριβή απο άξονα στον ξύλινο τομέα, δεν πρεπει να συμπιέζεται (αλλιώς με του που θα βάλεις πάνω βάρος θα βουλιάζει και θα αρχίσει να μπαλαντζάρει ο πάνω τομέας). Ειναι κολλημενο με εποξική κόλλα στο ξύλο, συν τις βίδες στις ακρες.

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Βήμα 9ο: Συναρμολόγηση και πρώτη δοκιμή λειτουργίας

Μετά λοιπόν και από τις τελευταίες διορθώσεις, ήρθε η ώρα για τη συναρμολόγηση όλων των επιμέρους κομματιών και τη δοκιμή της πλατφόρμας πριν την εγκατάσταση του μοτέρ. Η τοποθέτηση των τριγωνικών κομματιών πρέπει να γίνει με σχολαστικό τρόπο καθώς θα πρέπει τα ρουλεμάν να εφάπτονται απόλυτα στους δρομείς σε όλη τη διαδρομή. Η διαδικασία εγκατάστασης έχει ως εξής.

 

Πρώτον θα πρέπει να κόψουμε 4 ξύλα που θα στηρίζουν το ξύλο με τους δρομείς πάνω από το ξύλο βάσης. Με αυτό τον τρόπο θα μπορούμε να σημαδέψουμε τα σημεία τοποθέτησης των τριγωνικών κομματιών.

 

Δεύτερον τοποθετούμε τα τριγωνικά κομμάτια που θα εφαρμοστούν στο Β. Δρομέα κάτω από το δρομέα σε απόσταση από το κέντρο μέχρι εκεί τα ακριανά κομμάτια που στηρίζουν το δρομέα. Σημαδεύουμε με το μολύβι και βιδώνουμε με μια βίδα το κάθε τριγωνικό κομμάτι χωρίς να τη σφίξουμε πολύ για να μπορούμε να κάνουμε διορθώσεις.

 

Τρίτο τοποθετούμε πάνω στα ρουλεμάν τώρα το Β. Δρομέα και δοκιμάζουμε να δούμε αν έχει ομαλή κίνηση και αν εφάπτονται όλα τα ρουλεμάν. Ενδεχομένως να χρειάζεται να στρίψουμε λίγο τα κομμάτια για να έχουν καλύτερη επαφή τα ρουλεμάν. Όταν πετύχουμε τη σωστή κλίση σημαδεύουμε με το μολύβι.

 

Τέταρτο εφαρμόζουμε τα τριγωνικά κομμάτια του Ν. Δρομέα και ακολουθούμε την ίδια διαδικασία. Αφού βιδώσουμε και αυτά θα πρέπει να δοκιμάσουμε αν εφάπτονται και τα 8 ρουλεμάν πάνω στους δρομείς σε όλο το μήκος της διαδρομής. Ενδεχομένως να χρειαστεί να επαναπροσδιορίσουμε τις θέσεις των κομματιών και να ξανά-βιδώσουμε από την αρχή.

 

Η παραπάνω διαδικασία είναι αρκετά χρονοβόρα και απαιτεί υπομονή. Αν παρ' όλα αυτά υπάρχει μια μικρή απόκλιση από μερικά ρουλεμάν δεν πειράζει και τόσο μιας και με το βάρος του τηλεσκοπίου θα ακουμπάνε όλα και θα έχουμε μια αρκετά καλή κίνηση.

 

Προσοχή: Θα πρέπει να αφήσουμε ένα περιθώριο 5 εκ. από το ξύλο εδάφους για να μπορούμε να έχουμε περιθώριο στην τοποθέτηση του μοτέρ αργότερα.

 

Εύχομαι καλό Πάσχα σε όλους. Θα τα ξαναπούμε με την τοποθέτηση του μοτέρ.

 

PICT0016.JPG.a039770801083b5827f3b58c4ba57a01.JPG

Τοποθέτηση Β. τριγωνικών κομματιών

 

PICT0018.JPG.0cb8ec669d980a68f6b0b756dc7767d0.JPG

Τοποθέτηση Ν. τριγωνικών κομματιών

 

PICT0017.JPG.43d45f428436a47ede2609ff485a0f3b.JPG

Μια άποψη της πλατφόρμας

 

PICT0020.JPG.1a2044089fc4676c0c4febbec7b5aec9.JPG

Τοποθέτηση του πάνω ξύλου. Προσέξτε πως εφάπτονται τα ρουλεμάν με τους δρομείς.

 

PICT0019.JPG.00727e1c51f9a43b0325fc86259e4dcd.JPG

Β. Δρομέας και ρουλεμάν

 

PICT0021.JPG.0e80b07b0361cfc5bd0e1091b1d5da4c.JPG

Ν. Δρομέας και ρουλεμάν

Σύνδεσμος για σχόλιο
Κοινή χρήση σε άλλους ιστότοπους

Δημιουργήστε έναν λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είσαι μέλος για να αφήσεις ένα σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Εγγραφείτε για έναν νέο λογαριασμό στην κοινότητά μας. Είναι εύκολο!.

Εγγραφή νέου λογαριασμού

Συνδεθείτε

Έχετε ήδη λογαριασμό? Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα

×
×
  • Δημιουργία νέου...

Σημαντικές πληροφορίες

Όροι χρήσης